Gå til innhold

Ved lite søvn, er trening skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det lurt å prioritere trening selvom man sover lite?

Er i perm, med en baby som sover dårlig og kjenner det tar på.

Men løper 4 ganger i uka og vil ikke stoppe med det hvis det ikke gjør mer skade enn nytte. Har kommet så godt i gang, og vil ikke ødelegge noe.

Anonymous poster hash: 11374...e5d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, har en baby på et halvt år som ikke sover om natta, men fikk beskjed av legen om at jeg må trene.

Jeg tenker rett og slett at det får være med nattesøvnen, og jeg håper at jeg får mer energi pga trening.

Anonymous poster hash: f43d6...859

Skrevet

Nja, altså trening har jo mange positive effekter og kan redusere stress og slikt, men det er gjennom søvn, hvile og gode næringsstoffer at kroppen bygger seg opp igjen. Du får rett og slett ikke restituert deg uten, så du mister jo mange effekter der (men det kommer jo helt an på hva slags trening det er snakk om, og hva målene dine er).

Personlig ville jeg heller slappet av (det er faktisk veldig sunt å stresse ned ;) ), og heller tatt noen korte og intensive økter når det faktisk var tid. Og prøvd så godt det lar seg gjøre å sove nok :)

Skrevet

Jeg løper. Det er kun den treningsformen jeg driver med. Men merker jo at jeg blir mer opplagt etter en løpeøkt. Hvis jeg legger meg for å sove på dagtid, blir jo hele dagen ødelagt for jeg blir såååå sliten...

TS

Anonymous poster hash: 11374...e5d
Skrevet

Når man har søvnunderskudd yter man dårligere på trening og i konkurranse, og restitusjonen blir dårligere.

Jeg vil ikke anbefale deg å slutte å løpe, men jeg vil anbefale deg å ikke ta så veldig hardt i, og ikke løpe like langt som før. Hvis du prøver å holde på som før men bare får halvparten så mye søvnkvalitet (jevnlig avbrutt søvn i åtte timer er ikke det samme som seks timer sammenhengende) vil du med stor sannsynlighet gå på en smell.

Skrevet

Når man har søvnunderskudd yter man dårligere på trening og i konkurranse, og restitusjonen blir dårligere.

Jeg vil ikke anbefale deg å slutte å løpe, men jeg vil anbefale deg å ikke ta så veldig hardt i, og ikke løpe like langt som før. Hvis du prøver å holde på som før men bare får halvparten så mye søvnkvalitet (jevnlig avbrutt søvn i åtte timer er ikke det samme som seks timer sammenhengende) vil du med stor sannsynlighet gå på en smell.

Helt enig! Når man trener mye så er det viktig at man restituerer seg bra nok før neste økt, og det gjør man ved å spise, drikke og sove (hvile) :herremann:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...