Gå til innhold

Plutselig like en matvare man alltid har hatet?

Anbefalte innlegg

Gjest Funky Punk
Skrevet

Var sammen med ei venninne i dag, og når hun skulle spise så oppdaget jeg at hun hadde paprika på skiven.

Dette er ei jente som virkelig har hatet paprika, brekker seg bare av lukten av det, har prøvd flere ganger å smake på det (i en periode på over 30 år), men aldri klart å like det.

Spurte henne hvorfor hun nå likte paprika, men hun kunne ikke forklare det. Hun bare plutselig likte det og nå er hun hekta.

Hva er det som skjer rent fysisk i kroppen, som gjør at smaksløkene kan endres såpass drastisk? Hun kunne gjerne tenkt seg svar på dette selv da hun ikke aner grunnen til at hun nå har fått helt dilla på det.

Ps; hun er ikke gravid. Vet at det kan føre til at man får dilla på matvarer man normalt ikke liker så godt

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle âme
Skrevet

Eg er sånn når det gjelder smash

Alltid hatet det!

Skrevet

Hatet brunost og appelsinjuice før, men nå elsker jeg det! Ble bare vant til smaken. Hatet også vann med kullsyre før, men etter jeg var gravid er jeg helt hekta!

Skrevet

Det er psykisk. Hun likte det ikke som unge også har hun innbilt seg at hun aldri kom til å like det men så smakte hun og vips så likte hun det likevel

Skrevet

Likte ikke ost før, men nå kan jeg spise det på skiva. Synes egentlig det er ganske godt. :P

Anonymous poster hash: a14e9...6ec
Skrevet

Smaksløkene degenererer over tid, akkurat som det meste annet i kroppen :P

En ganske liten reduksjon i antall smaksløker kan være nok til å åpne opp for å begynne/slutte å like noe. Noe av effekten kan også være psykisk, men neppe dersom hun har prøvd å lære seg å like det gjennom hele livet.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Ja hun har alltid vært åpen for å prøve nye ting, og gir seg egentlig aldri.

Var bare så rart at det gikk så fort fra å virkelig mislike smaken til å spise det hver dag nå.

Hun sier hun ikke klarer å spise bare paprika da, men må ha det på brødskiva eller bruke det i matlagning.

Hun sier også det at hun har hatt samme problemet med alle typer sopp, men at hun nå ikke har noe problem med å spise det også.

Syns bare det er så finurlig at kroppen er som den er :)

Skrevet

Har lest ett eller annet sted at når man har smakt på noe man ikke liker sju åtte ganger, vil man automatisk like det (kanskje forutsatt at det ikke er frivillig tvang). Snakker ikke om å plutselig ville smake noe man absolutt aldri vil spise, men helt vanlige matvarer.

Jeg hadde det på den måten med oliven. En dag skjedde det en endring siden jeg ikke var motstander av å smake - og oliven ble en vinner og kan spises uten tilbehør. Det var i grunnen litt pinlig å ikke like oliven siden jeg ikke er kresen, men bestemte meg for å smake litt en viss antall ganger når det stod på bordet hos venner og familie, uten å skape oppmerksomhet rundt det.

Smaksløkene kan også forvirres hvis man røyker. Vet jo ikke om din venninne røyker, men samme det.

Appelsin er noe jeg ikke spiser hvis jeg har tatt en røyk (unngår appelsiner siden de ikke gir en smaksopplevelse, men bruker en halv appelsin som dressing til råkosten, drikker appelsinjuice av og til) .

De få gangene jeg har vært røykfri pga forsøk på å slutte, det vært motsatt, har elsket appelsin. Kaffen smaker bedre og det er god grunn nok til å prøve å slutte å røyke igjen.

Men tror også at lukt og parfymerte produkter, luftforurensing kan gjøre smaksløkene litt hemmet, har ikke lest noen steder om akkurat dette, men tror det stemmer likevel. Det er bare å tenke seg når man er forkjølet, lukten av røyk (selv for en som røyker) eller andre sterke lukter kan slå ut i at man føler seg verre, pluss at man ikke har vanlig smaksans pga luftveisinfeksjon).

Skrevet

Opplevd det selv med paprika og hvitost.

Hvitost hadde alltid en sånn litt ubestemmelig smak syntes jeg, klarte aldri å helt avgjøre om jeg likte det eller ikke. Nå liker jeg det, men er kresen. Bare en ost som jeg klarer å spise på skive.

Litt det samme med paprika, men gjelder bare den rød. Liker ikke varmebehandlet paprika, er noe med at konsistensen blir helt feil.

Skrevet

Helt naturlig, og skjer med oss alle. Derfor godteriet som var helt fantastisk som barn smaker blæh når en er voksen. Smaken forandrer seg, fordi smaksløkene forandrer seg. Som barn er vi programmert til å unngå bittert og beskt, men eeelske søtt. I naturen er søtt mat med høyt kaloriinnhold som voksende barn trenger, mens bittert og beskt gjerne er giftig.

Så ganske vanlig å ikke like f.eks oliven, mørk sjokolade, kaffe før en blir voksen :)

Anonymous poster hash: 4d23b...f35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...