Gå til innhold

Mødre må slutte å dømme andre mødre som jåler seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg møkka lei stygge blikk fra mødre som måler meg opp og ned pga mine klær. JEG dømmer aldri noen for hvordan de ser ut, og folk kan kle seg hvordan de vil for min del. Trodde det var noe man lærte i barndommen.

Jeg har en toåring og en femåring og jeg er såklart veldig sliten av å være mor til unger i den alderen og jeg studerer i tillegg. Men med god planlegging går det meste :)

Nå mener jeg ikke at jeg er skikkelig jålete, men jeg steller meg og ser som regel velstelt og velkledd ut, og det får jeg "sosial dømming" for at andre damer som går i joggesko og utvaska topper og håret i en litt bustete hestehale. Og jeg er drittlei. Jeg vil egentlig ikke dra sjalusikortet, for det kan også handle om det typiske norske hatet til folk som skiller seg ut fra mengden.

Jeg har en venninne som klager og sutrer over at hun ikke har tid til å trene, og at hun savner å pynte seg. Det er godt å få følelsesventilert litt, men hvorfor ikke gjøre noe med saken??

Jeg er ikke kjempejålete, men jeg ser omtrent ut som jeg gjorde før jeg fikk barn.

Moralen er: slutt å glo på andre og mål dem opp med blikket. Stell dere selvom dere er småbarnsmødre, om dere ikke er fornøyd med hvordan dere ser ut!

Anonymous poster hash: 78701...f21
  • Liker 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Gjør deg til den du vil bli, og respekter andre om de ikke vil se ut som deg!

• Liker 7
Skrevet

Shitstorm loading beep beep

:popcorn:

Anonymous poster hash: 433ed...63b
  • Liker 12
Skrevet

De ser ikke på deg fordi de synes du er flott da?? :P

Anonymous poster hash: 04a3a...ad0
  • Liker 2
Skrevet

De ser ikke på deg fordi de synes du er flott da?? :P

Anonymous poster hash: 04a3a...ad0

Tro meg, det er lett å se forskjell på blikk. Har også opplevd at de snakker til meg som om jeg er en idiot. At de tror jeg er en mindre begavet bimbo bare fordi jeg pynter meg :dry: TS

Skrevet

Tro meg, det er lett å se forskjell på blikk. Har også opplevd at de snakker til meg som om jeg er en idiot. At de tror jeg er en mindre begavet bimbo bare fordi jeg pynter meg :dry: TS

Kommer an på hvilken estetikk du kjører...

• Liker 7
Gjest RompeRusk
Skrevet

Nå er jeg møkka lei stygge blikk fra mødre som måler meg opp og ned pga mine klær. JEG dømmer aldri noen for hvordan de ser ut, og folk kan kle seg hvordan de vil for min del. Trodde det var noe man lærte i barndommen.

Jeg har en toåring og en femåring og jeg er såklart veldig sliten av å være mor til unger i den alderen og jeg studerer i tillegg. Men med god planlegging går det meste :)

Nå mener jeg ikke at jeg er skikkelig jålete, men jeg steller meg og ser som regel velstelt og velkledd ut, og det får jeg "sosial dømming" for at andre damer som går i joggesko og utvaska topper og håret i en litt bustete hestehale. Og jeg er drittlei. Jeg vil egentlig ikke dra sjalusikortet, for det kan også handle om det typiske norske hatet til folk som skiller seg ut fra mengden.

Jeg har en venninne som klager og sutrer over at hun ikke har tid til å trene, og at hun savner å pynte seg. Det er godt å få følelsesventilert litt, men hvorfor ikke gjøre noe med saken??

Jeg er ikke kjempejålete, men jeg ser omtrent ut som jeg gjorde før jeg fikk barn.

Moralen er: slutt å glo på andre og mål dem opp med blikket. Stell dere selvom dere er småbarnsmødre, om dere ikke er fornøyd med hvordan dere ser ut!

Og her mistet du all sympati

• Liker 9
Skrevet

Kommer an på hvilken estetikk du kjører...

Jeg har ikke stil som rosabloggere om det er det du sikter til. Jeg steller fint med håret mitt, har negler som er akkurat lange nok til å fungere i hverdagen, bruker fine klær gjerne kjoler-men IKKE korte nattklubbkjoler, jeg bruker pene komfortable sko-gjerne med så høy hæl situasjonen tåler og jeg prøver å holde meg i god form. TS

Skrevet

Og her mistet du all sympati

Jeg er ikke ute etter sympati. Jeg hadde en utblåsning med en budskap. TS

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke stil som rosabloggere om det er det du sikter til. Jeg steller fint med håret mitt, har negler som er akkurat lange nok til å fungere i hverdagen, bruker fine klær gjerne kjoler-men IKKE korte nattklubbkjoler, jeg bruker pene komfortable sko-gjerne med så høy hæl situasjonen tåler og jeg prøver å holde meg i god form. TS

Da er det nok noe du innbiller deg at folk kikker så mye på deg...

Gjest heihade
Skrevet

enig.

forsåvidt kan man bytte ut "mødre" med folk og fjerne "mødre som jåler seg"-biten også. da står vi igjen med "folk må slutte å dømme andre".

se så mye man kan få gjort med sitt eget liv hvis man bruker tiden sin på det i stedet for på andres! det er sant, prøv det!

• Liker 1
Skrevet

Da er det nok noe du innbiller deg at folk kikker så mye på deg...

Det står du fritt til å tro. Men jeg legger faktisk godt merke til at de andre mødrene i barnehagen sender meg nedlatende blikk og måler meg opp og ned. Skal de spørre/si meg noe så snakker de til meg som om jeg er dum, med en veldig nedlatende tone. Om sommeren når jeg er i lekeparken med ungene, stirrer de stygt på skoene mine, fordi jeg går med høye hæler mens de bruker fotformsandaler.

Det er faktisk veldig greit gjort å holde seg ved like selvom man er mor. Spesielt er det viktig hvis man har en mann. TS

• Liker 4
Skrevet

Det står du fritt til å tro. Men jeg legger faktisk godt merke til at de andre mødrene i barnehagen sender meg nedlatende blikk og måler meg opp og ned. Skal de spørre/si meg noe så snakker de til meg som om jeg er dum, med en veldig nedlatende tone. Om sommeren når jeg er i lekeparken med ungene, stirrer de stygt på skoene mine, fordi jeg går med høye hæler mens de bruker fotformsandaler.

Det er faktisk veldig greit gjort å holde seg ved like selvom man er mor. Spesielt er det viktig hvis man har en mann. TS

Kanskje det ikke er ditt utseende, kanskje det går noen rykter du fremdeles ikke har hørt.

• Liker 1
Skrevet

Kan det være fordi du er for utspjåket ift anledningen?

• Liker 18
Skrevet (endret)

TS jeg skjønner akkurat hva du mener. Dette gjelder forøvrig ikke bare mødre. Noen kvinner er veldig lite diskré når de måler andre opp og ned med blikket. Mange har også generelt et pottesurt uttrykk og er ikke selvbevisste nok til å vite hvordan de fremstår.

Og dette handler ikke om at noen kvinner 'fremprovoserer' det med kleskoden sin. Jeg har opplevd dette i treningstøy, vanlige klær så vel som kveldsantrekk og jeg har sett andre motta det samme.

En pen jente går inn i klasserommet og jeg ser jenter på raden foran meg glane uhemmet med sur munn.

Mange kvinner er slik. Ikke kjøp disse håpløse kommentarene om at alt ligger hos deg - du er for jålete, eller det går rykter. Det er ingen grunn til at det skal være tilfellet. Mange oppegående kvinner skjønner akkurat hva du mener.

Det er lettere å dømme andre enn å gjøre noe med seg selv, sånn er det bare. Du får gjøre ditt beste forsøk på å ignorere det.

Endret av Marie90
  • Liker 5
Gjest heihade
Skrevet (endret)

At det skal være anledninger for alt her til lands. Hva så om en kvinne, uansett alder, miljø, relasjonsstatus osv føler for å ta på seg finskoene en ellers grå hverdag for å føle seg vel, fin og glad. Ja, hva så? Er hæler synonymt med en lapp i panna som skriker "hat meg"? Nei, nå får dere som har så lav toleranseterskel overfor andre ta dere sammen og jobbe med dere selv.

"Hvorfor ser du splinten i din brors øye, men bjelken i ditt eget legger du ikke merke til?"

Endret av heihade
  • Liker 8
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har nok kanskje vore skuldig i eit overberande blikk til jålemødre i barnehagen way back then, men veit du kva? Eg fann ut at dei aller fleste var både hyggelege og koselege å vere saman med når vi vart kjent. Så mitt beste tips er å bli kjent med desse joggebuksemødrene, slå av ein prat i garderoben, tilby deg å hjelpe med noko eller ta ein kaffe når du har tid. Då vil dei forstå at du eigentleg er triveleg å vere saman med, og så vil det kanskje roe seg med blikka.

Ein foraktar ikkje den ein kjenner. Den ein ikkje kjenner derimot, er i risikosona.

• Liker 5
Gjest RompeRusk
Skrevet

At det skal være anledninger for alt her til lands. Hva så om en kvinne, uansett alder, miljø, relasjonsstatus osv føler for å ta på seg finskoene en ellers grå hverdag for å føle seg vel, fin og glad. Ja, hva så? Er hæler synonymt med en lapp i panna som skriker "hat meg"? Nei, nå får dere som har så lav toleranseterskel overfor andre ta dere sammen og jobbe med dere selv.

"Hvorfor ser du splinten i din brors øye, men bjelken i ditt eget legger du ikke merke til?"

Og dersom man ønsker å ta på seg joggebuksa og joggeskoa med håret i en tutt, å det være lov uten å bli stemplet som sjalu og bitre

• Liker 11
Skrevet

Og dersom man ønsker å ta på seg joggebuksa og joggeskoa med håret i en tutt, å det være lov uten å bli stemplet som sjalu og bitre

Leste du TS i det hele tatt? Hun ville ikke hatt noe problemer med mødrene i joggebuksene hvis de ikke var sure og glante og ga stygge blikk. DET er grunnen til at de fremstår bitre.

Anonymous poster hash: 08143...541

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...