sylvestra Skrevet 1. desember 2013 #1 Skrevet 1. desember 2013 Hadde vært artig å høre hva andre bruker hundene sine til Spor, agility, lydighet osv?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #2 Skrevet 1. desember 2013 Jeg har en Golden Retriever, og han er med på turer, daglige turer og lengre turer til fjells. Ellers er han en skikkelig familiehund som trives godt med ungene og blir mye aktivisert med ball og annen aktivitet ute. Han har også vært med på jakt. Anonymous poster hash: 4958c...55e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #3 Skrevet 1. desember 2013 "Brukes" som familie/kosehund. Verdens snilleste goldentispe:) Anonymous poster hash: 93c6e...6e0
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #4 Skrevet 2. desember 2013 "Brukes" som familie/kosehund. Verdens snilleste goldentispe:) Anonymous poster hash: 93c6e...6e0 Hater sånne typiske såmbarnsfamilier som kjøper seg golden retriever og tror det er en kosehund. Den har instinkter som krever langt mer enn en daglig trilletur med barnevogn og sofakos. Anonymous poster hash: 91541...3d0 7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #5 Skrevet 2. desember 2013 Hater sånne typiske såmbarnsfamilier som kjøper seg golden retriever og tror det er en kosehund. Den har instinkter som krever langt mer enn en daglig trilletur med barnevogn og sofakos. Anonymous poster hash: 91541...3d0 Haha, jeg har verken barn eller mann. Singel jente her gitt. Men det er jo faktisk en familiehund. Hunden min får gode turer hver dag, og gjerne fjelturer i helgene. Leke med ball, søk osv. finnes hun ikke interessert i(det har vi prøvd på siden hun var liten). Så det står ikke på aktiviteten om det er det du tror! Bare fordi jeg ikke bruker bikkja til agility(det skal jeg garantere deg hun er for klumsete til) osv. er jeg ikke i stand til å ha en retriever? Anonymous poster hash: 93c6e...6e0 7
Omnivore Skrevet 3. desember 2013 #6 Skrevet 3. desember 2013 Vi har retriever mix som blir brukt til "fint lite" av organisert sport. Vi trener litt lydighet for oss selv, han apporterer alt som er, vi er på hundetreff og koser oss ute i timesvis i skauen og på jordene løst. Inne har vi litt godbit søk av og til og diverse hjernetrim.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 En Golden retriver er kjent for å være en familiehund. Det vet da alle? Og hvis alle skal komme å si ting som "de har instinkter de må få ut" eller noe sånt, så tar dere både feil og riktig. Alle hunderaser har instinkter, men det kommer også fra hund til hund om hvordan den er! Noen hunder bryr seg ikke, noen liker å være kosehund og andre krever litt mer enn som så. Hva med selskapshund? De trenger også å få utløpt med instinktene sine, men hvem er det som gjør det? Nesten ingen. Anonymous poster hash: 2c718...2da 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Rallylydighet, lange turer i skog og på fjellet, skiturer, lek og moro med familien, og selvsagt masse kooos. Anonymous poster hash: 86b21...a0f
sylvestra Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #9 Skrevet 6. desember 2013 Retrievere er så allsidige og gode hunder! Gøy å lese at dere bruker hundene til variert aktivitet Jeg har selv vokst opp med retrievere og har kun vært uten hund i tilsammen 3 mnd hele livet. Det hundene har lært meg er at de trenger mye aktivitet, men at de heldigvis har en "av-knapp" også. Må innrømme at jeg som retriever-elsker blir litt overgitt når jeg leser om de vil ha en retriever "fordi de er så snille og gode familie- og selskapshunder". Ja de er det også, men ikke forvent at du får en lykkelig og rolig golden uten at du gir den noe å jobbe med og for. De er hunder som har utrolig gode jakt- og apportinstinkter, og dette må de få utløp for på et eller annet plan. Jeg har aldri jaktet selv, men har lånt ut den ene lab'en min for å prøve seg på apport (ikke jaktlab), og det gikk veldig bra etter en del trening. Nå har jeg en mye roligere og harmonisk labrador! Med de to andre (golden og lab) går det mest i spor og lydighet. Jeg synes det er så viktig at man tenker: Hva kan jeg tilby en hund? Istedet for å tenke: Hva kan hunden gi meg? Kan du tilby hunden mye tid sammen med deg så er du langt på vei for å få en lykkelig hund Og sett deg inn i hva rasen trenger og hvilke aktiviteter du har mulighet for å tilby en hund. Jeg for min del kunne aldri hatt en Border collie f.eks, for jeg kunne ikke gitt den et fullverdig collie-liv. Eller en Jack Russel for den sak skyld. Jeg kunne heller ikke hatt en bulldog for det passer ikke min livsstil. Sånne ting er viktig å tenke over. Husk at alle hunder er avlet fram av en grunn, en oppgave de var ment for å hjelpe oss mennesker med. 2
sylvestra Skrevet 8. desember 2013 Forfatter #10 Skrevet 8. desember 2013 Har noen av dere problemer med våteksem på hundene dere?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #11 Skrevet 8. desember 2013 Har noen av dere problemer med våteksem på hundene dere? Nei, har bare hatt det en gang. Anonymous poster hash: 86b21...a0f
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #12 Skrevet 8. desember 2013 Går turer i skog og fjell. Trener litt med hodet hans innimellom. Koser. Anonymous poster hash: 06274...ab0 1
Omnivore Skrevet 9. desember 2013 #13 Skrevet 9. desember 2013 Ingen våteksem her, men vi er veldig obs på at hunden ikke får legge seg våt i buret eller ha på vått utstyr eller utstyr på våt hund generelt (halsbånd, sele osv som det blir varmt og lenge fuktig rundt). Enten frotteres han (nogenlunde) tørr eller farter ute til han blir tørr igjen. Har alltid to håndkler i bilen i tilfelle han finner et vann å bade i på tur, ett til å frottere og ett å ligge på til vi kommer hjem igjen.
skreppamedleppa Skrevet 9. desember 2013 #14 Skrevet 9. desember 2013 En Golden retriver er kjent for å være en familiehund. Det vet da alle? Og hvis alle skal komme å si ting som "de har instinkter de må få ut" eller noe sånt, så tar dere både feil og riktig. Alle hunderaser har instinkter, men det kommer også fra hund til hund om hvordan den er! Noen hunder bryr seg ikke, noen liker å være kosehund og andre krever litt mer enn som så. Hva med selskapshund? De trenger også å få utløpt med instinktene sine, men hvem er det som gjør det? Nesten ingen. Anonymous poster hash: 2c718...2da Alle huderaser har instinkter ja, og det er like mye hund i en papillon som i en schæfer og ja hver hund har sin individuelle personlighet. Samtidig så er det fryktelig mange mennesker som skaffer seg en type rase og bruker den som en sofahund, der hunden absolutt hadde hatt godt av å få brukt seg mer enn den gjør, både fysisk og psykisk. Slik som schæferen f.eks. Den er blitt en ødelagt rase av folk som ønsker å avle en sofahund, der rasen i sin opprinnelighet var en brukshund på absolutt alle måter. Jeg tror det er en eller to opprettere som driver avl på de gode gamle tyske schæferen her i Norge, resten avler til folk som ønsker en hund så og si til pynt, det tenker jeg er litt trist når en ser utviklingen av rasen slik den er blitt. Det er ingenting galt i å ønske seg en kosehund/sofahund, men en bør og tenke litt på bruksområdene til rasen.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #15 Skrevet 9. desember 2013 Jakt, utrolig nok Anonymous poster hash: 20035...e2d 1
Lech Skrevet 9. desember 2013 #16 Skrevet 9. desember 2013 Gutten er nå snart 13år så han blir ikke brukt til så mye. Han surrer rundt halve dagen, går mye løs da han er nesten døv og derfor holder seg i nærheten. Når han var yngre ble han ikke brukt veldig hardt da heller pga spondylose, men lange turer i skogen, ved sjøen og mentaltrening. Ble aldri brukt til jakt selv om han sikkert hadde vært flink
sylvestra Skrevet 7. januar 2014 Forfatter #17 Skrevet 7. januar 2014 En Golden retriver er kjent for å være en familiehund. Det vet da alle? Og hvis alle skal komme å si ting som "de har instinkter de må få ut" eller noe sånt, så tar dere både feil og riktig. Alle hunderaser har instinkter, men det kommer også fra hund til hund om hvordan den er! Noen hunder bryr seg ikke, noen liker å være kosehund og andre krever litt mer enn som så. Hva med selskapshund? De trenger også å få utløpt med instinktene sine, men hvem er det som gjør det? Nesten ingen. Anonymous poster hash: 2c718...2da Hvordan kan du si at "noen hunder bryr seg ikke"? Mener du at enkelte hunder ikke bryr seg om å lukte, sanse, leke, bli utfordret osv? Hvilke hunder er det? Kan aldri tenke meg at en hund ikke bryr seg om å få utløp for instinktene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå