Gå til innhold

vektoppgang og kaloriinntak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at en kan regne sitt daglige kaloriforbruk ved å gange vekten med 30-40. Hvis man er lite aktiv med 30, middels aktiv med 35 og veldig aktiv (hard trening daglig) med 40. Jeg er undervektig (BMI på 16 og veier 40kg). Har spiseforstyrrelser og går til ernæringsfysiolog. Fått kostplan på 1600 kalorier og fikk beskjed om at jeg kunne gå opp av dette ettersom jeg er såpass lav og veier lite. Trener 3 ganger i uka, en time soinning, jogger en mil (langkjøring) og to ganger i uka løper jeg intervaller (5km per gang). Jeg synes det er rart at jeg ikke går opp i vekt også er jeg redd for å spise mer. Er ikke 1600-1700 kalorier mye for en person på 40kg? Jeg forbrenner jo mye mindre enn en person på 65 kg, og det sa ernæringsfysiologen min også. Kostholdet mitt er høyt på proteiner, får i meg 120g jver dag. Ellers mindre karbohydrater enn normalt (ca 120g daglig). Er det kanskje derfor jeg ikke går opp i vekt? Har tidligere hatt spiseforstyrrelse og da gikk jeg opp en halv kilo i uka på samme kaloriinntak. Skjønner ikke hvorfor det ikke skjer denne gangen? Er mye bedre trent enn de andre gangene jeg har vært undervektig så har det noe med muskelmassen å gjøre, at forbrenningen er såpass mye høyere pga muskler?

Anonymous poster hash: 058b8...c9a

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

16-1700 kalorier er det du skal ha i deg uten aktivitet. Det betyr at du skal plusse på alle kaloriene du forbrenner på trening ellers så er du fremdeles i underskudd.

Du burde minst ha i deg 2000-2500 kcal per dag når du trener så mye. Om målet er å bli frisk fra SF så trodde jeg det var anbefalt å ikke trene så mye da det er en trigger for anorektikere.

• Liker 2
Skrevet

Må jeg virkelig opp i så mye? Vil helst bare legge på meg 200 gram i uka. Jeg føler egentlig jeg ikke trener så mye. Det er jo kun 30 min de gangene jeg trener intervaller. Skal jo egentlig ikke trene, men det er opp til meg og ettersom jeg synes det går lettere å spise når jeg trener så tenker jeg det er en positiv greie. Og jeg forbrenner ikke så mye. Når jeg løper en mil så er det jo 400 kalorier og 200 kalorier på intervalløktene. Det er jo ikke så mye det er snakk om. Fikk målt BMR til 1000 kalorier og da tenker jeg at 1400 kalorier er det jeg trenger hvis jeg ikke trener. Eller er det helt feil? Jeg tenker at 1800 kalorier er det jenter på 60 kg spiser daglig også koser man seg ekstra i helgene, eller er det bare slik folk flest fremstår?

Anonymous poster hash: 058b8...c9a

Skrevet

Sorry, men du må nok lett opp i 2000kcal ja. Ikke tenk på hvor mye du går opp. Tenk langsiktig og jobb mot en sunn kropp.

Og ro ned kondisjonstreningen. Den gjør at du må spise enda mer. Om noe, kjør litt markløft.

Skrevet

Det føles sikkert mye mer 1600 kcal for dag, fordi du har et helt feil inntrykk av hva som er normalt. Jeg synes du skal høre på ernæringsfysiologen din, både når det gjelder matinntak og trening.

Anonymous poster hash: 1650f...03d
Gjest Blomst83
Skrevet

Hva med å ta opp dette med hjelpeapparatet ditt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...