Gå til innhold

Trenger noen råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp til noen ting i barneoppdragelse. På mange områder føler jeg meg trygg og har gode konsekvenser og forholder meg rolig.

Men i noen situasjoner sliter jeg. F.eks når barnet ikke vil rydde, hva gjør dere da?

Anonymous poster hash: 8d9d6...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort spørsmål!

Når det gjelder rydding tenker jeg å etablere gode vaner, gå foran med et godt eksempel, belønne ønsket adferd og la manglende rydding få konsekvenser som ungene helst vil unngå.

Anonymous poster hash: 52e16...503
Gjest Magdalene
Skrevet

På kvelden f.eks rydder vi før barnetv. Ingen rydding= ingen barnetv.

Skrevet

Teller til ti - eller hundre:)

Hvis jenta her ikke vil rydde rommet, noe som skal gjøres før leggetid (ihvertfall det verste), så gir jeg henne ført konkrete oppgaver. F.eks. rydd opp legoen først og så putter du alle perlene i boksen. Hvis hun etter en stund ikke gjør som jeg sier, så kan jeg f.eks si at hun må bli med meg og rydde rommet nå (sørger for at hun gjør det meste, men hjelper henne litt), ellers må jeg bruke den tida vi kunne brukt på å lese bok på å rydde alene. Velger hun fremdeles å ikke rydde, så rydder jeg, men det blir ingen lesing på senga (jeg har jo brukt tiden min på andre ting).

Det jeg forsøker å holde meg til er at jeg ført sier veldig tydelig ifra hva som skal skje/gjøres, så gir jeg henne tid til å starte med det selv uten å mase (fryktelig vanskelig, men øvelse gjør mester) og skjer det ikke no, så gir jeg henne et valg der hun enten kan gjøre det hun har fått beskjed om (og da er saken ute av verden, ingen sure miner etterpå) eller ikke gjøre det, men da får det en konsekvens (som helst skal stå i stil, f.eks at vi ikke får tid til å gjøre en bestemt ting sammen fordi jeg måtte bruke tid dette).

Det er idealet, men ikke noe jeg klarer i enhver situasjon. Men når jeg klarer å bruke det, så ser jeg jo at ting flyter bedre, det blir mindre kjefting og masing osv. Kanskje ikke umiddelbart, men over litt tid.

Alle må finne sin metode, vet ikke om dette vil fungere på andre, jegvhar jo bare vært mamma til vår jente. Men kanskje verdt et forsøk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...