Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjapt spørsmål:

Lysene på treet. Hvitt lys eller pærer i forskjellige farger?

Lys som blinker eller pærer som lyser konstant?

Hva er mest/minst tacky?

Trenger assistanse til å løse en "diskusjon" i heimen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Crohnie
Skrevet

Hvitt.

Konstant.

Blinkende lys er bare j*vlig irriterende.

• Liker 1
Skrevet

Min mening:

Hvitt lys som ikke blinker er pent. Men blinking er heller ikke harry nødvendigvis, så lenge det er små lys og de er hvite.

Fargelys enten de blinker eller ikke har har man på barnerommet.

Anonymous poster hash: ad022...a12
  • Liker 1
Skrevet

Fra minst til mest tacky:

1. Hvite lys som lyser konstant.

2. Fargede lys som lyser konstant.

3. Hvite blinkende lys.

4. Fargede blinkende lys.

Anonymous poster hash: 0a84e...8ee
  • Liker 4
Skrevet

Ikke lys som blinker, det er tacky og utrolig slitsomt.

De fleste liker hvitt lys og synes fargede lys er tacky. Jeg vet jeg skiller meg ut der, jeg synes fargede lys er fint og det minner meg om barndommen.

Anonymous poster hash: 7c764...c76
  • Liker 3
Skrevet

Hvite lys som ikke blinker er penest mener jeg. :)

Skrevet

Hvite lys som lyser konstant er helt klart finest! :)

Skrevet

Hvite lys som ikke blinker er finest. Også haaaaater jeg LED-lys! Jeg har et synsproblem (nystagmus) som blir trigget noe voldsomt av led-lys. Da danser øynene mine som gale og jeg blir svimmel, uvel, og får hodepine.

Juletiden er nå ganske plagsom siden alle bruker led-lys for tiden.

Noen som har tips om hvor jeg kan få tak i juletrelys som ikke er led?

Skrevet

Om pærene skrur seg langsomt, nesten umerklig, av og på kan det være ok. Rask blinking er bare irriterende. Ellers er det hvitt lys som gjelder.

Om led-lys gir synsproblem tror jeg årsaken rent teknisk er en 'billig' strømforskyning der nettspenningens frekvens (50 HZ) slipper igjennom og ikke likerettes godt nok på 'lampesiden' slik at lampene skrur seg av og på 50 ggr i sekundet. Det kan være godt synlig med led-pærer. Jeg ser godt forskjell om jeg ikke ser rett på lyskilden. Noen slynger lyser helt konstant mens andre flimrer mye.

Skrevet

Om pærene skrur seg langsomt, nesten umerklig, av og på kan det være ok. Rask blinking er bare irriterende. Ellers er det hvitt lys som gjelder.

Om led-lys gir synsproblem tror jeg årsaken rent teknisk er en 'billig' strømforskyning der nettspenningens frekvens (50 HZ) slipper igjennom og ikke likerettes godt nok på 'lampesiden' slik at lampene skrur seg av og på 50 ggr i sekundet. Det kan være godt synlig med led-pærer. Jeg ser godt forskjell om jeg ikke ser rett på lyskilden. Noen slynger lyser helt konstant mens andre flimrer mye.

Det høres riktig ut, da det ikke er alle led-lys jeg reagerer på. Vi har en type led-spotter med phillips pærer i som er kjempefine. Hadde en annen type også i huset men måtte fjerne de pga at jeg opplevde de som dirrende. Ble rett og slett uvel av å ha de på.

Og billige led-lamper reagerer jeg alltid på. Men problemet er at jeg sjeldent klarer å vurdere lysene i utstilling i en butikk fordi jeg lettest ser det/får mest problem når det er dunklere belysning.

Så om noen/du har tips til hvordan jeg lett kan luke ut billigere/dårligere typer så blir jeg veldig glad!:)

Gjest Spirula
Skrevet

Ikke lys som blinker, det er tacky og utrolig slitsomt.

De fleste liker hvitt lys og synes fargede lys er tacky. Jeg vet jeg skiller meg ut der, jeg synes fargede lys er fint og det minner meg om barndommen.

Anonymous poster hash: 7c764...c76

Mannen min skulle ha fargede lys, slik var det med den saken!

Det var en del av hans barndoms jul, og en av de få tradisjonene han ville ha med seg seg inn i egen julefeiring.

Jeg har etterhvert blitt vant til de fargede lysene, og selv om jeg ikke liker å innrømme det overfor ham, har jeg også begynt å synes at det er fint. :)

• Liker 1
Skrevet

Mannen min skulle ha fargede lys, slik var det med den saken!

Det var en del av hans barndoms jul, og en av de få tradisjonene han ville ha med seg seg inn i egen julefeiring.

Jeg har etterhvert blitt vant til de fargede lysene, og selv om jeg ikke liker å innrømme det overfor ham, har jeg også begynt å synes at det er fint. :)

Det var noe med det.

Jeg vil gjerne ha noen som har farger.

Men jeg får fullstendig nekt fordi det er tacky og "fullstendig uaktuelt"...

Dessuten syns jeg det ville vært kult med noen som blinket.

Hun har nå nedlagt veto mot alt som blinker.

Skrevet

Om pærene skrur seg langsomt, nesten umerklig, av og på kan det være ok. Rask blinking er bare irriterende.

Det var det jeg tenkte også.

Skrevet

Og billige led-lamper reagerer jeg alltid på. Men problemet er at jeg sjeldent klarer å vurdere lysene i utstilling i en butikk fordi jeg lettest ser det/får mest problem når det er dunklere belysning.

Så om noen/du har tips til hvordan jeg lett kan luke ut billigere/dårligere typer så blir jeg veldig glad! :)

Min erfaring er at Markslöjd har produkter med noe bedre kvalitet enn forskjellige egne merker som alle mulig butikker selger. Clas Ohlson selger noe. Er temmelig sikker på at den jeg linker til under er den jeg bruker utendørs, men de lager mange forskjellige typer så kan ikke si sikkert (har ikke kjøpt dette i år). Kan ikke huske å ha lagt merke til noe flimring, men du må nå prøve selv. Også for å avgjøre om fargen er bra. Den jeg har bruker ikke en transformator. Man kobler slyngen rett til 230 V, ingen tung boks etterpå. Jeg har tilsammen fem slynger koblet sammen som jeg bruker på et tre utendørs. http://www.clasohlson.com/no/Utbyggbar-LED-lysslynge/36-5015

• Liker 1
Skrevet

Det må være opp til hver enkelt. Selv liker jeg veldig godt fargede juletrelys som lyser konstant, men det er fordi jeg syntes det ble litt kjedelig med hvite lys Er det forresten noen som vet hvor i Bergen man kan få tak i sånne ( et fullt sett )? De vi hadde funker ikke og å få tak i lyspærer til de er jo klin umilig og ikke finner vi et fullt sett med sånne juletrelys heller...

Gjest Spirula
Skrevet

Det var noe med det.

Jeg vil gjerne ha noen som har farger.

Men jeg får fullstendig nekt fordi det er tacky og "fullstendig uaktuelt"...

Dessuten syns jeg det ville vært kult med noen som blinket.

Hun har nå nedlagt veto mot alt som blinker.

Blinking får jeg fnatt av, uansett om det er hvite eller fargede lys, så der hadde vi kommet til å måtte inngå et kompromiss hvis det hadde vært et ønske.

Nå går jeg sikkert utenfor alle grenser her, men det får bare være. Jeg lurer på hvorfor det er bare henne som avgjør hva som er akseptabelt og aktuelt i deres hjem?

Er det viktig for deg må hun da kunne inngå et kompromiss?

Skrevet

Hadde mannen min villet ha fargede lys på treet tror jeg at jeg hadde sendt han til legen :-)

Skrevet

Min erfaring er at Markslöjd har produkter med noe bedre kvalitet enn forskjellige egne merker som alle mulig butikker selger. Clas Ohlson selger noe. Er temmelig sikker på at den jeg linker til under er den jeg bruker utendørs, men de lager mange forskjellige typer så kan ikke si sikkert (har ikke kjøpt dette i år). Kan ikke huske å ha lagt merke til noe flimring, men du må nå prøve selv. Også for å avgjøre om fargen er bra. Den jeg har bruker ikke en transformator. Man kobler slyngen rett til 230 V, ingen tung boks etterpå. Jeg har tilsammen fem slynger koblet sammen som jeg bruker på et tre utendørs. http://www.clasohlson.com/no/Utbyggbar-LED-lysslynge/36-5015

Tusen takk! Jeg skal prøve de. :)

Skrevet

Blinking får jeg fnatt av, uansett om det er hvite eller fargede lys, så der hadde vi kommet til å måtte inngå et kompromiss hvis det hadde vært et ønske.

Nå går jeg sikkert utenfor alle grenser her, men det får bare være. Jeg lurer på hvorfor det er bare henne som avgjør hva som er akseptabelt og aktuelt i deres hjem?

Er det viktig for deg må hun da kunne inngå et kompromiss?

Nja. Jeg har litt komplekser fordi jeg har hatt en svært streng far som nok herset med min mor.. Så jeg har skrekk for å bli som han.

Dessuten er jeg så takknemlig for at hun vil ha meg at når hun vil noe så blir det viktig for meg at hun skal få det sånn.

Men jeg er ikke helt tøflete, altså.

Nå gikk jeg inn i tråden for å si at jeg har lagt ned veto mot noen lys som helst, hvis vi ikke kan gå for en løsning med noen som linger på stearinlys og lyser hele tiden, og noen små ledpære-lys som lyser og dimmer...

Så i kveld er treet satt opp ( tre dager "for seint"), men det er foreløpig ingen lys på det..

Hun la ned veto mot glitter i gullfarge, så det er ingen glitter heller..

Hi hi.

Men det er kuler i tre farger. Hvite, sølvfarget og røde.

Og noen konglekuler i bronse.

Vi liker foreløpig treet vårt helt fint som det er, men det blir mest sannsynlig noen lys på etterhvert, når hun ombestemmer seg på de fargede pærene og jeg kapitulerer på blinkingen :) (Jeg kjenner oss.. Bare gi oss en ukes tid og en middag med noe vin, så kommer det to typer lys på grana.)

Skrevet

Hadde mannen min villet ha fargede lys på treet tror jeg at jeg hadde sendt han til legen :-)

Jeg syns det er fint... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...