AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #1 Skrevet 1. desember 2013 Er det virkelig sånn at man kan elske hvem som helst uavhengig av hvordan de ser ut? Jeg vet at personlighet har størst betydning, men er utseende kun en hindring for at mennesker i det hele tatt finner ut at de elsker hverandre? At vi ikke prøver når utseendet ikke stemmer og derfor ikke finner ut om vi kan elske den personen? Eller har vi alle noen preferanser som vi ikke vil klare å komme forbi seksuelt, uansett hvor godt vi liker en person? Kan man tenne på hvem som helst, så lenge man elsker personen? Litt filosofering en søndag kveld. Anonymous poster hash: b4f27...240
Marie90 Skrevet 1. desember 2013 #2 Skrevet 1. desember 2013 Tiltrekning kommer først, og kjærlighet etterpå. Du kan ikke "elske" noen du knapt kjenner, og initiativet til å bli kjent ligger i en viss kjemi og tiltrekning.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #3 Skrevet 1. desember 2013 Tiltrekning kommer først, og kjærlighet etterpå. Du kan ikke "elske" noen du knapt kjenner, og initiativet til å bli kjent ligger i en viss kjemi og tiltrekning. Så du mener utseende er en hindring? At det kunne vært annerledes om man for eksempel ble venner først og ble godt kjent? Anonymous poster hash: b4f27...240
Gjest Runforit Skrevet 1. desember 2013 #4 Skrevet 1. desember 2013 Hva som er tiltrekkende kommer an på øyet som ser. Det fysiske er jo det første en ser og da er det naturlig at en tiltrekkes av det som en ser på som attraktivt. Men om en ikke har kjemi ellers å hjelper det jo ikke om vedkommende ser ut som en gresk Gud. Jeg merker fort om det er noe der når vedkommende åpner kjeften. Og har ikke jeg kjemi så blir personen straks uinteressant både seksuelt og som partner. Jeg vet at jeg faller for personlighet. Verken utseende eller penger påvirker meg. Eksen min var ikke det folk vil kategorisere som kjekk. Men personligheten var helt utrolig. Han var morsom, hadde glimt i øyet, spontan og en kjernekar tvers igjennom. Husker folk faktisk påpekte at jeg var sammen med en som var så mange hakk under meg(noe jeg synes er en for jævlig ting å si!!!!!) og lurte på hvorfor jeg hadde forelsket meg i han. I mine øyne så var han både kjekk og attraktiv ellers så hadde jeg jo ikke kunne vært sammen med han. Har hatt kjekke og rike menn som har prøvd seg på meg og hadde jeg hatt kjemi så hadde jeg nok datet dem, men jeg fant ikke noen av dem interessante og det fantes ikke kjemi og da ser jeg ikke poenget. Jeg er ute etter noe ekte og en sjelevenn. Jeg vil ha ekte lykke. Så jeg påstår at kjærlighet kommer i alle former. Man må bare finne den ene som er rett for deg. 2
Havbris Skrevet 1. desember 2013 #5 Skrevet 1. desember 2013 Jeg kan svare deg en sen søndags kveld. Jeg har vært sammen med mannen min i snart 23 år. Vi er ikke unge lengre, og sannelig vet jeg ikke om det var utseende, personlighet, meninger om viktige temaer eller seksualitet som førte oss sammen. Det har nok vært en blanding av alt. Jeg tror at alle varige forhold er komplekse og består av utrolig mange faktorer. Jeg tror vi har preferanser som ikke kan singles ut tydelig. Mye skal klaffe, men jeg er ikke sikker på om vi kan si på forhånd hva som klaffet. Livet må leves før man kan si noe om hva som ikke ble slik man kanskje hadde håpet. Forhold er dynamiske, og det kreves raushet og evne til å anerkjenne hverandre og hverandres rett og mulighet til å forandre seg, tenke annerledes etc. Vi må tenke på at å utvikle seg selv er en viktig forutsetning for at et forhold lykkes over tid. "kan men tenne på hvem som helst så lenge man elsker personen" - er din problemstilling. Hva innebærer det å elske? 2
Marie90 Skrevet 1. desember 2013 #6 Skrevet 1. desember 2013 Så du mener utseende er en hindring? At det kunne vært annerledes om man for eksempel ble venner først og ble godt kjent? Anonymous poster hash: b4f27...240 Nei. For det første handler det ikke utelukkende om "utseende". Det handler om fremtreden. For menn er de rene fysiske attributtene viktige (indikerer hvorvidt hun har gode gener, er feminin, fruktbar). For kvinner handler det mye om flere ting - bl.a. dominans. Det er viktig for meg at en mann er i god form, har et fint smil osv. men utover det handler det mye om hans fremtreden - selvsikker, god holdning, smiler, positiv, sjarm osv. Å se på utseendet som et "hinder" er å si at fremtredenen noen gjør ikke er av noen verdi ang. å velge en partner. Man kan selvsagt se det slik. Men mennesker er designet for å ta førsteinntrykket til rette. Jeg har aldri hatt et vennskap med en gutt som utvikler seg til noe mer. Enten er jeg interessert eller ikke og dersom HAN er interessert, vil han prøve seg. Dersom han er interessert men ikke prøver seg er det også en mangel på selvsikkerhet, hvilket for meg er lite tiltrekkende.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2013 #7 Skrevet 1. desember 2013 For kvinner handler det mye om flere ting - bl.a. dominans. Det er viktig for meg at en mann er i god form, har et fint smil osv. men utover det handler det mye om hans fremtreden - selvsikker, god holdning, smiler, positiv, sjarm osv. Det er også kvinners rett å avvise menn som ser ut som vandrende diabetes.
Påfugl Skrevet 1. desember 2013 #8 Skrevet 1. desember 2013 Mannen jeg har elsket aller høyest synes jeg ikke var spesielt kjekk da vi ble sammen, men det var hans fantastiske personlighet som satte i gang følelsene. Jeg hadde kjent han i flere år før det utviklet seg til kjærlighet, og hadde nok aldri gitt han en sjanse i kjærligheten hvis det ikke hadde vært for at jeg kjente han så godt. Etterhvert som vi var sammen synes jeg han bare var kjekkere og kjekkere, og etterhvert var han den kjekkeste jeg visste om. Det var til tross for at han ikke hadde forandret utseende noe særlig. Sånn sett tror jeg nok man kan elske de fleste uavhengig av utseende. MEN, det går en grense mellom normal/ok/ok minus og grellt utseende. Kunne aldri falt for en det var direkte ekkelt å se på tror jeg, de hadde jeg nok bare utelukket mentalt med en gang og dermed forhindret at det utviklet seg.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #9 Skrevet 1. desember 2013 Det er også kvinners rett å avvise menn som ser ut som vandrende diabetes. Selvfølgelig kan man avvise alle, men hva om denne vandrende diabetesen er den personen du kommer til å møte i livet som passer deg aller best mentalt sett og som sannsynligvis ville vært det beste valget å bli gammel med. Forutsatt at diabetesen ikke tar livet av ham da selvfølgelig Anonymous poster hash: b4f27...240 1
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2013 #10 Skrevet 1. desember 2013 Selvfølgelig kan man avvise alle, men hva om denne vandrende diabetesen er den personen du kommer til å møte i livet som passer deg aller best mentalt sett og som sannsynligvis ville vært det beste valget å bli gammel med. Forutsatt at diabetesen ikke tar livet av ham da selvfølgelig Anonymous poster hash: b4f27...240 Godt poeng.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #11 Skrevet 1. desember 2013 "kan men tenne på hvem som helst så lenge man elsker personen" - er din problemstilling. Hva innebærer det å elske? Ubetinget kjærlighet som varer livet ut. At man virkelig kjenner hverandre, er trygge på hverandre og kommuniserer godt. I tillegg til et godt sexliv selvfølgelig. Det er jo det som er greia, man elsker familie, men å elske en partner skal være noe helt annet, dypere og inkludere sexualitet og nærhet. Anonymous poster hash: b4f27...240
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #12 Skrevet 1. desember 2013 Nei. For det første handler det ikke utelukkende om "utseende". Det handler om fremtreden. For menn er de rene fysiske attributtene viktige (indikerer hvorvidt hun har gode gener, er feminin, fruktbar). For kvinner handler det mye om flere ting - bl.a. dominans. Det er viktig for meg at en mann er i god form, har et fint smil osv. men utover det handler det mye om hans fremtreden - selvsikker, god holdning, smiler, positiv, sjarm osv. Å se på utseendet som et "hinder" er å si at fremtredenen noen gjør ikke er av noen verdi ang. å velge en partner. Man kan selvsagt se det slik. Men mennesker er designet for å ta førsteinntrykket til rette. Jeg har aldri hatt et vennskap med en gutt som utvikler seg til noe mer. Enten er jeg interessert eller ikke og dersom HAN er interessert, vil han prøve seg. Dersom han er interessert men ikke prøver seg er det også en mangel på selvsikkerhet, hvilket for meg er lite tiltrekkende. Menns fysiske attributter, som høyde, bredde mellom skuldrene, kjeveparti, tilstanden på hår og hud samt vekten, er også indikatorer på fruktbarhet. Det er altså ikke bare kvinner som skal befruktes, men menn må være gode befruktere for få dette til. Det holder ikke at han har mange ressurser og er dominant, som så mange her på KG later til å tro. Jeg vil absolutt si at utseendet har mye å si for valg av partner. Om man er attraktiv nok til å få den parten man har pekt seg ut, er en annen sak. Jeg tror derfor det er mange som ikke er i lykkelige forhold eller som har tatt til takke med. Anonymous poster hash: e146d...e4b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #13 Skrevet 1. desember 2013 Godt poeng. Men da er det ikke ubetinget kjærlighet. Da utelukker du personen på grunn av noe fysisk og finner aldri ut om dere kan elske hverandre. Altså gir du utseendet avgjørende betydning. Det er svaret ditt på spørsmålet mitt. Anonymous poster hash: b4f27...240
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #14 Skrevet 1. desember 2013 Menns fysiske attributter, som høyde, bredde mellom skuldrene, kjeveparti, tilstanden på hår og hud samt vekten, er også indikatorer på fruktbarhet. Det er altså ikke bare kvinner som skal befruktes, men menn må være gode befruktere for få dette til. Det holder ikke at han har mange ressurser og er dominant, som så mange her på KG later til å tro. Jeg vil absolutt si at utseendet har mye å si for valg av partner. Om man er attraktiv nok til å få den parten man har pekt seg ut, er en annen sak. Jeg tror derfor det er mange som ikke er i lykkelige forhold eller som har tatt til takke med. Anonymous poster hash: e146d...e4b Du mener man ikke kan elske en person fordi de fysiske atributtene ikke er perfekte? Er ikke det litt drøyt? Anonymous poster hash: b4f27...240
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #15 Skrevet 1. desember 2013 Min mann ser ut som vandrende diabetes. Jeg falt for personligheten, og ble helt tullerusk på sånn ca 30 sekunder - det sitret helt ned i tærne i mange, mange måneder. Nå, 4 år senere, har jeg vært i dusjen og skal ta ham et tak Anonymous poster hash: fb25b...89f
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2013 #16 Skrevet 1. desember 2013 Men da er det ikke ubetinget kjærlighet. Da utelukker du personen på grunn av noe fysisk og finner aldri ut om dere kan elske hverandre. Altså gir du utseendet avgjørende betydning. Det er svaret ditt på spørsmålet mitt. Anonymous poster hash: b4f27...240 Svaret mitt på spørsmålet ditt er der hvor menn kikker etter tegn på fruktbarhet for å kunne tenne på kvinner, avviser jeg menn som ser ut som vandrende diabetes, dvs han ser ikke sunn ut. Det her går begge veier, ikke bare for menn.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #17 Skrevet 1. desember 2013 Mannen jeg har elsket aller høyest synes jeg ikke var spesielt kjekk da vi ble sammen, men det var hans fantastiske personlighet som satte i gang følelsene. Jeg hadde kjent han i flere år før det utviklet seg til kjærlighet, og hadde nok aldri gitt han en sjanse i kjærligheten hvis det ikke hadde vært for at jeg kjente han så godt. Etterhvert som vi var sammen synes jeg han bare var kjekkere og kjekkere, og etterhvert var han den kjekkeste jeg visste om. Det var til tross for at han ikke hadde forandret utseende noe særlig. Sånn sett tror jeg nok man kan elske de fleste uavhengig av utseende. MEN, det går en grense mellom normal/ok/ok minus og grellt utseende. Kunne aldri falt for en det var direkte ekkelt å se på tror jeg, de hadde jeg nok bare utelukket mentalt med en gang og dermed forhindret at det utviklet seg. Men dette grelle utseendet, er det snakk om brannskadet ansikt eller manglende hygiene. Møter du vanlige mennesker du synes passer denne kategorien eller er det eksepsjonelt? Anonymous poster hash: b4f27...240
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #18 Skrevet 1. desember 2013 Er det virkelig sånn at man kan elske hvem som helst uavhengig av hvordan de ser ut? Jeg vet at personlighet har størst betydning, men er utseende kun en hindring for at mennesker i det hele tatt finner ut at de elsker hverandre? At vi ikke prøver når utseendet ikke stemmer og derfor ikke finner ut om vi kan elske den personen? Eller har vi alle noen preferanser som vi ikke vil klare å komme forbi seksuelt, uansett hvor godt vi liker en person? Kan man tenne på hvem som helst, så lenge man elsker personen? Litt filosofering en søndag kveld. Anonymous poster hash: b4f27...240 Utseende er ganske viktig, det er slik man danner seg et førsteinntrykk. http://www.theguardian.com/world/2009/mar/08/human-brain-circuit-impressions Evolusjonært er det også i menneskers egeninteresse å gå etter fysiske egenskaper først, for et pent ytre, og gode fysiske attributter betyr at personen har gode gener. Anonymous poster hash: ddc51...837
Påfugl Skrevet 1. desember 2013 #19 Skrevet 1. desember 2013 Men dette grelle utseendet, er det snakk om brannskadet ansikt eller manglende hygiene. Møter du vanlige mennesker du synes passer denne kategorien eller er det eksepsjonelt? Anonymous poster hash: b4f27...240 Grelle mennesker er det som regel noe galt med, mener altså med misdannelser osv ol. Dårlig hygiene er naturligvis også ganske ekkelt, men da kan man jo vaskes penere. Møter svært få jeg vil kategorisere som grell, så det definitivt ikke noe vanlig.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #20 Skrevet 1. desember 2013 Utseende er ganske viktig, det er slik man danner seg et førsteinntrykk. http://www.theguardian.com/world/2009/mar/08/human-brain-circuit-impressions Evolusjonært er det også i menneskers egeninteresse å gå etter fysiske egenskaper først, for et pent ytre, og gode fysiske attributter betyr at personen har gode gener. Anonymous poster hash: ddc51...837 Jeg snakker ikke om førsteinntrykk, men om man kan bli forelsket og elske en person uanhegig av dette førsteinntrykket. Er grunnen til at man ikke gjør det fordi man ikke lar seg selv se forbi førsteinntrykket? Anonymous poster hash: b4f27...240
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå