AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #1 Skrevet 1. desember 2013 Hvordan hadde du reagert om noen i familien din byttet navn det sekundet de fylte 18 år? Både for- og etternavn. Jeg har prøvd å like navnet mitt. Jeg har prøvd å smake lenge på det for å se om jeg kan knytte meg til det, jeg har prøvd å ignorere det og tenke at det jo bare er et navn. Det er ikke det at det er så grusomt stygt; jeg bare klarer ikke å like det. Og når man har ordninger som gjør at det kan fikses, hvorfor ikke bare endre det? Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal ta det opp. Jeg er nå 17, og må bo hjemme til jeg fyller 18. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bare bytte det når jeg flyttet ut, men rent praktisk går det jo ikke - jeg må ha nytt pass og alt som følger med, og jeg vil ikke skrive under på noen leiekontrakt for deretter å komme to uker senere og fortelle at jeg har byttet navn. Det blir for tungvint, dessuten vil jeg ikke være "hun som byttet navn" når jeg flytter til et helt nytt sted. Dessuten burde jeg kanskje ta det opp med i det minste foreldrene mine før jeg plutselig går gjennom med det, la dem få tid til å venne seg til tanken. Jeg har et ganske nært forhold til min mor, og et mer kjølig, men godt, til min far. Mamma tror jeg vil ta det ganske greit, hun har tro på å gjøre det som er rett for en selv, mens pappa nok vil finne det temmelig merkelig... Så derfor spør jeg dere. Hvordan, og når, er det best å ta opp? Noen måneder før, eller kanskje så tidlig som mulig? Hvordan ville dere reagert, som mor, tante, søster...? Anonymous poster hash: 739df...11b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #2 Skrevet 1. desember 2013 Hadde ei klassevenninne som het noe ala celine oddveig, og hun fjernet det siste da hun ble 18. Men vi da som hadde kalt henne dette navnet gjennom alle år bruker det fortsatt. Vil tro det blir vanskelig for venner og familie og plutselig kalle deg for noe annet. Anonymous poster hash: 82d73...d56
Hedgehog Skrevet 1. desember 2013 #3 Skrevet 1. desember 2013 Hei! Dersom du har lyst til å endre navnet ditt så synes jeg du skal gjøre det. Snakk med moren din, så gjør dere det sammen nå Hun kan skrive under for deg og du slipper å styre med dette når du skal flytte. Nå om dagen er det ikke så underlig at du endrer navn, det kan ta litt tid for de rundt å venne seg til det, men det går etterhvert Det viktigste er at du gjør det som er rett for deg, ikke tenk så mye på hva andre vil si/mene/tenke Lykke til 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #4 Skrevet 1. desember 2013 Hei! Dersom du har lyst til å endre navnet ditt så synes jeg du skal gjøre det. Snakk med moren din, så gjør dere det sammen nå Hun kan skrive under for deg og du slipper å styre med dette når du skal flytte. Nå om dagen er det ikke så underlig at du endrer navn, det kan ta litt tid for de rundt å venne seg til det, men det går etterhvert Det viktigste er at du gjør det som er rett for deg, ikke tenk så mye på hva andre vil si/mene/tenke Lykke til Må ikke faren min også skrive under? Takk Anonymous poster hash: 739df...11b
Hedgehog Skrevet 1. desember 2013 #5 Skrevet 1. desember 2013 Nå ble jeg usikker, det kan godt henne at han må samtykke Tror du det er det vanskeligste å få gjennomført? Kanskje moren din kan snakke litt med ham?
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2013 #6 Skrevet 1. desember 2013 En idiotbekjent gikk fra Tordis til Samanta Iren.... 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #7 Skrevet 1. desember 2013 Nå ble jeg usikker, det kan godt henne at han må samtykke Tror du det er det vanskeligste å få gjennomført? Kanskje moren din kan snakke litt med ham? Tror han kommer til å synes det er unødvendig og rart, ja. Mamma er passiv og vil ikke krangle. Dessuten har jeg familie her i nabolaget som antakelig ville trodd jeg hadde gått fra vettet, så vil helst ikke være til stede for å ta imot skitstormen når de finner det ut. En idiotbekjent gikk fra Tordis til Samanta Iren.... Jaja, folk får gjøre som de vil... I mitt tilfelle blir det iallfall litt mer nøytralt. Anonymous poster hash: 739df...11b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #8 Skrevet 1. desember 2013 Kjenner ei som bytta navn på ungdomsskolen, foreldrene var fra et annet land så det navnet hun hadde var jentenavn på deres språk men kjent som guttenavn i Norge, hun valgte et jentenavn som var ganske likt sånn at forandringen ikke ble så stor og folk vendte seg rask til det Vet også om ei som bytta både fornavn og etternavn, kjenner henne ikke men det er jo litt rart å gjøre det sånn uten videre, spesielt etternavn da dette er noe familien har til felles.. Men du må jo bare gjøre det som du føler er rett, men husk at det er for resten av livet.. Jeg ville nok ikke tatt helomvending på navnet mitt uansett hvor mye jeg mislikte det, kanskje valgt å endre litt på det eller å gjøre mitt "gamle navn" til mellomnavn og ta et nytt fornavn. Men lurt å gjøre det før du flytter, som du selv sier Hva med å finne et annet slektsnavn til etternavn? Din mors pikenavn eller din mormor/farmors pikenavn, det hadde jeg gjort! Anonymous poster hash: 1a630...1e6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #9 Skrevet 1. desember 2013 Kjenner ei som bytta navn på ungdomsskolen, foreldrene var fra et annet land så det navnet hun hadde var jentenavn på deres språk men kjent som guttenavn i Norge, hun valgte et jentenavn som var ganske likt sånn at forandringen ikke ble så stor og folk vendte seg rask til det Vet også om ei som bytta både fornavn og etternavn, kjenner henne ikke men det er jo litt rart å gjøre det sånn uten videre, spesielt etternavn da dette er noe familien har til felles.. Men du må jo bare gjøre det som du føler er rett, men husk at det er for resten av livet.. Jeg ville nok ikke tatt helomvending på navnet mitt uansett hvor mye jeg mislikte det, kanskje valgt å endre litt på det eller å gjøre mitt "gamle navn" til mellomnavn og ta et nytt fornavn. Men lurt å gjøre det før du flytter, som du selv sier Hva med å finne et annet slektsnavn til etternavn? Din mors pikenavn eller din mormor/farmors pikenavn, det hadde jeg gjort! Anonymous poster hash: 1a630...1e6 Har tenkt på å forkorte det, men det passer ikke inn med fornavnet jeg har tenkt til nå. Å ta et gammelt familienavn føles feil. Anonymous poster hash: 739df...11b
Hedgehog Skrevet 1. desember 2013 #10 Skrevet 1. desember 2013 Tror han kommer til å synes det er unødvendig og rart, ja. Mamma er passiv og vil ikke krangle. Dessuten har jeg familie her i nabolaget som antakelig ville trodd jeg hadde gått fra vettet, så vil helst ikke være til stede for å ta imot skitstormen når de finner det ut. Jaja, folk får gjøre som de vil... I mitt tilfelle blir det iallfall litt mer nøytralt. Anonymous poster hash: 739df...11b Uff, ja folk skal liksom bry seg med alt også da! Må jo være opp til deg hvordan det skal være 1
TrickyCicci Skrevet 1. desember 2013 #11 Skrevet 1. desember 2013 Jeg synes det er litt rart ja, særlig hvis du endrer BÅDE fornavn og etternavn. Hvis min datter gjør det når hun blir 18, hadde jeg selvsagt vært like glad i henne, men veldig såret. Ville føltes som om hun virkelig ikke ønsket å være en del av familien. Hvis du ikke føler deg som det fornvanet du har, kan jeg forstå at du ønsker å bytte det, men hvis du smatidig bytter etternavn, så er det for meg som om du nesten forkaster familien din. 3
MockingJay Skrevet 3. desember 2013 #12 Skrevet 3. desember 2013 Jeg forandret etternavn som 17 åring, og det var bare mamma som trengte å skrive under Men er jo veldig drastisk, og som en ab skreiv over her så er det jo som å forkaste familien sin. Det var i allefall derfor jeg gjorde det. Bestemor (som ikke hadde noe med noe og gjøre) ble veldig lei seg. Hun forstod at jeg måtte ta avstand, men likevel synes hun det var drøyt.
Global eD Skrevet 3. desember 2013 #13 Skrevet 3. desember 2013 Det med navn, spesielt etternavn er veldig familie kjært. For meg må de bruke hvilket så helst navn de vil, men for noen er familie etternavn en stor identitet og nærmest blodbånd. Ikke at jeg forstår at det kan være slikt i år 2013, heller på 1500-tallet. Men slik er det nå engang enda den dag i dag. Har selv tenkt på å bytte etternavn, ikke fordi det er stygt, men det finnes mer nøytrale og etter min smak, bedre navn. Aner ikke om jeg orker å gjennomføre det, da jeg må ha nytt av alle sertifikater pass etc. Blir mye dill. Venter til den dagen alt kan forandres med et tastetrykk elektronisk
Kittykat Skrevet 3. desember 2013 #14 Skrevet 3. desember 2013 (endret) Dette bør du snakke sammen med foreldrene dine om. Ikke for å spørre dem om lov, men bare for å høre hva de synes. Jeg snakker av erfaring. Jeg og alle mine søsken byttet etternavn. Vi tok etternavnet til min farmor og farfar. Mine besteforeldre og mine onkler valgte å forandre etternavnet sitt (et gårdsnavn som kun vi heter her i Norge), mens min far beholdt sitt, så vi hadde deres gamle etternavn, hvis du skjønner... Vi valgte det for å føre det videre og fordi det er kun vår familie som har dette etternavnet. Men mine besteforeldre og onklene mine var ikke særlig snill med min far, og foreldrene mine har hatt mange dårlige opplevelser med dem. Ingen av oss har per i dag kontakt med denne siden av familien. For min mor var dette tøft tror jeg. Min far har ikke sagt noe, men jeg tror det var litt tøft for han og. Hadde jeg visst alt dette på forhånd, så hadde ikke jeg skiftet etternavn iallefall... Endret 3. desember 2013 av Kittykat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå