AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #1 Skrevet 1. desember 2013 Jeg er en jente på 17 år som nå har bestemt meg for å slanke meg! Jeg er ca 169 høy og veier rundt 70-73 kg. Jeg går på skole og har lange dager der i tillegg til lekser og prøvelesing når jeg kommer hjem, så har ikke så mye tid til trening. Men jeg har nå begynt å prøve å gå en liten tur hver dag, hvertfall 4-5 turer i uken. I tillegg til dette tar jeg noen lette styrkeøvelser for bein og lår. 50 knebøy og 40 situps, 4 ganger i uken. Jeg er også veldig glad i godteri, som er veldig vansklig for meg å kutte ut. Men jeg synes jeg allerede har blitt ganske flink på å spise mindre. Jeg prøver å bytte det ut med sunnere alternativ. det jeg liker godt som snacs er: * Mager vaniljekesam og bær/frukt * Mager vaniljekesam, havregryn og fitness frokostblanding * Fitness frokostblanding og melk * 70% mørk sjokolade I tillegg til dette prøver jeg å få i meg så mye vann som mulig. Målet mitt er å drikke 4 flasker 0,7 dl vann hver dag, og har så og si kuttet ut all brus. Jeg har også blitt flink å heller spise knekkebrød enn vanlig brød. Til frokost spiser jeg 2 speil egg, 2 knekkebrød, og et glass melk. Er dette sunt? Problemet mitt er vel egentlig at jeg synes det er vansklig å vite hva som er sunt og ikke, er det noe jeg har nevnt her som ikke er sunt? Er det noen andre her som har noen gode slaketips, eller tips til hva jeg kan spise som snacks? Setter stor pris på svar! Anonymous poster hash: ab255...c9c
Gjest Runforit Skrevet 1. desember 2013 #2 Skrevet 1. desember 2013 (endret) Ville droppet frokostblandingen. Unødvendig mye sukker. Spis heller havregryn med litt frukt og kanel. Å drikke mest mulig vann gjør bare at du tisser mye. Du får i deg vann gjennom maten også så så lenge du ikke er dehydrert så drikk når du er tørst. Ellers er både knekkebrød(grove), egg og kesam under kategorien sunne matvarer. Spis godt med proteiner fra kylling, kalkun, svin etc. Få i deg godt med grønnsaker og godt fett fra nøtter, kokosolje etc. Kombinerer du et godt og sunt kosthold sammen med mer aktivitet så vil kroppen finne idealen sin av seg selv. Om du føler du har lite tid til trening så er jogging å anbefale. Du brenner mye kalorier på kort tid og du kan gjøre det hver dag rett utfor døra fremfor å gå på et treningsstudio. Endret 1. desember 2013 av Runforit 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #3 Skrevet 1. desember 2013 Du må spise mindre enn du forbrenner, om du vil gå ned i vekt. Det er mulig å gå opp i vekt på sunn mat, så lenge du spiser nok. Se for eksempel på frokosten din, som inneholder rundt 350 kalorier. Om du i tillegg steker speileggene dine i smør/olje, så må du plusse på noen kalorier til. La oss si 50 kalorier. Da kommer frokosten din opp i 400 kalorier, noe som er litt mye for en frokost vil jeg si. Men for all del, om du liker den frokosten, så spis den Det er ikke det jeg sier. Men alt er avhengig av at du spiser mindre enn du forbrenner.Et eksempel på en dagsmeny kan være: Frokost (ca 250 kcal): 2 knekkebrød med 2 kokte egg og skinke Havregrøt ( 50 g havregryn + 2 dl melk) Mellom: (ca 50 kcal): En frukt - (Eple for eksempel) Lunsj (ca 300 kcal): Salat med kyllingfilet Laksewrap med grønnsaker Yoghurt med frukt. Mellom: (ca 100 kcal): 1 banan eller en skyr Middag: (ca 500 kcal) En laksefilet med poteter og agurksalat. En kyllingfilet med fullkornsris og grønnsaker. Hamburger laget av karbonadedeig/laksefilet, med brød og grønnsaker. Pizza laget på grov bunn med kyllingfilet, sopp og andre grønnsaker. Kvelds: (ca 300 kalorier) 2 skiver med godt pålegg. Omelett laget av 3 egg med skinke og grønnsaker. Wraps med svinekjøtt 3-4 knekkebrød med mye pålegg. Kesam med bær/frukt. Proteinpannekaker/bananpannekaker Dette blir 1500 kalorier, som er et greit kaloriinnhold for å kunne gå ned i vekt. Siden du trener i tillegg, anbefaler jeg at du spiser litt før/etter trening. Det skal nemlig ikke så mye til før du ser resultater. Stå på! Spis mye proteinrik mat. Det metter mer og er musklenes byggesteiner. Anonymous poster hash: d52b3...d13
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #4 Skrevet 1. desember 2013 Du må spise mindre enn du forbrenner, om du vil gå ned i vekt. Det er mulig å gå opp i vekt på sunn mat, så lenge du spiser nok. Se for eksempel på frokosten din, som inneholder rundt 350 kalorier. Om du i tillegg steker speileggene dine i smør/olje, så må du plusse på noen kalorier til. La oss si 50 kalorier. Da kommer frokosten din opp i 400 kalorier, noe som er litt mye for en frokost vil jeg si. Men for all del, om du liker den frokosten, så spis den Det er ikke det jeg sier. Men alt er avhengig av at du spiser mindre enn du forbrenner.Et eksempel på en dagsmeny kan være: Frokost (ca 250 kcal): 2 knekkebrød med 2 kokte egg og skinke Havregrøt ( 50 g havregryn + 2 dl melk) Mellom: (ca 50 kcal): En frukt - (Eple for eksempel) Lunsj (ca 300 kcal): Salat med kyllingfilet Laksewrap med grønnsaker Yoghurt med frukt. Mellom: (ca 100 kcal): 1 banan eller en skyr Middag: (ca 500 kcal) En laksefilet med poteter og agurksalat. En kyllingfilet med fullkornsris og grønnsaker. Hamburger laget av karbonadedeig/laksefilet, med brød og grønnsaker. Pizza laget på grov bunn med kyllingfilet, sopp og andre grønnsaker. Kvelds: (ca 300 kalorier) 2 skiver med godt pålegg. Omelett laget av 3 egg med skinke og grønnsaker. Wraps med svinekjøtt 3-4 knekkebrød med mye pålegg. Kesam med bær/frukt. Proteinpannekaker/bananpannekaker Dette blir 1500 kalorier, som er et greit kaloriinnhold for å kunne gå ned i vekt. Siden du trener i tillegg, anbefaler jeg at du spiser litt før/etter trening. Det skal nemlig ikke så mye til før du ser resultater. Stå på! Spis mye proteinrik mat. Det metter mer og er musklenes byggesteiner. Anonymous poster hash: d52b3...d13 Tusen takk for tips, kommer nok til å bruke mye av dette! Men jeg skjønner ikke helt, blir det 150 mindre kalorier om jeg spiser 2 speilegg og 2 knekkebrød, enn om jeg spiser 2 kokte egg og 2 knekkebrød? er ikke så veldig glad i kokte egg... Anonymous poster hash: ab255...c9c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #5 Skrevet 1. desember 2013 Ville droppet frokostblandingen. Unødvendig mye sukker. Spis heller havregryn med litt frukt og kanel. Å drikke mest mulig vann gjør bare at du tisser mye. Du får i deg vann gjennom maten også så så lenge du ikke er dehydrert så drikk når du er tørst. Ellers er både knekkebrød(grove), egg og kesam under kategorien sunne matvarer. Spis godt med proteiner fra kylling, kalkun, svin etc. Få i deg godt med grønnsaker og godt fett fra nøtter, kokosolje etc. Kombinerer du et godt og sunt kosthold sammen med mer aktivitet så vil kroppen finne idealen sin av seg selv. Om du føler du har lite tid til trening så er jogging å anbefale. Du brenner mye kalorier på kort tid og du kan gjøre det hver dag rett utfor døra fremfor å gå på et treningsstudio. Er det bra å spise nøtter som snacks? har hørt man legger på seg av nøtter.. I hvilke matvarer finner jeg kokosolje? Anonymous poster hash: ab255...c9c
Gjest Runforit Skrevet 1. desember 2013 #6 Skrevet 1. desember 2013 (endret) Tusen takk for tips, kommer nok til å bruke mye av dette!Men jeg skjønner ikke helt, blir det 150 mindre kalorier om jeg spiser 2 speilegg og 2 knekkebrød, enn om jeg spiser 2 kokte egg og 2 knekkebrød? er ikke så veldig glad i kokte egg... Anonymous poster hash: ab255...c9c Å steke egg i god olje er ikke farlig. Om du liker speilegg så fortsetter du med det. Endret 1. desember 2013 av Runforit 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #7 Skrevet 1. desember 2013 Å steke egg i god olje er ikke farlig. Om du liker speilegg så fortsetter du med det. Hva er god olje? Jeg bruker som regel meierismør, men om ikke det er bra, hvilken olje skal jeg bruke da? Anonymous poster hash: ab255...c9c
Gjest Runforit Skrevet 1. desember 2013 #8 Skrevet 1. desember 2013 Er det bra å spise nøtter som snacks? har hørt man legger på seg av nøtter.. I hvilke matvarer finner jeg kokosolje? Anonymous poster hash: ab255...c9c Man legger på seg av alt om en spiser for mye av det 15 mandler er 100 kcal så er perfekt som mellommåltid. Det stabiliserer blodsukkeret og demper søtsug. Kokosolje selges rent på helsekostbutikker og asiabutikker. Anbefaler asiabutikker da det er mye billigere
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #9 Skrevet 1. desember 2013 Tusen takk for tips, kommer nok til å bruke mye av dette! Men jeg skjønner ikke helt, blir det 150 mindre kalorier om jeg spiser 2 speilegg og 2 knekkebrød, enn om jeg spiser 2 kokte egg og 2 knekkebrød? er ikke så veldig glad i kokte egg... Anonymous poster hash: ab255...c9c Nå tok jeg med melka du drakk også. Et glass melk inneholder ca 80 kalorier. Men om du steker speileggene dine i smør/olje, så må du rekne med litt mer kalorier enn om du koker eggene. 1 ss med olje inneholder ca 90 kalorier. Men for all del, bare kos deg med speileggene! Oljen som du bruker til frokosten har nesten ingenting mye å si i det hele, så beklager om jeg finn deg til å tenke sånn. Om du ikke liker kokt egg, så stek det! Egg er kjempesunt og proteinrikt Anonymous poster hash: d52b3...d13
Gjest Runforit Skrevet 1. desember 2013 #10 Skrevet 1. desember 2013 Hva er god olje? Jeg bruker som regel meierismør, men om ikke det er bra, hvilken olje skal jeg bruke da? Anonymous poster hash: ab255...c9c Her er en fin lenke http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2630
mckinley Skrevet 2. desember 2013 #11 Skrevet 2. desember 2013 Jeg syns det høres ut som at du er inne på en sunn og fin vei, kutt bare ut frokostblandingen. Jeg ville kuttet ut fruktene også, da de bare opprettholder søtsuget ditt og selv om det ikke er noe galt i frukt, er ikke en banan et ideelt mellommåltid - knask heller på grønnsaker enn frukt, de kan du spise mye mer av siden de ikke har alt det fruktsukkeret. Det søtsuget du sier du sliter med vil forsvinne etterhvert. Når man ikke mater det, går det sin vei Og kesam med bær er en fin dessert. Husk bare på at det er litt sukker i vaniljekesamen, så du kan jo vurdere å bytte til kesam uten smak eller gresk yoghurt/yoghurt naturell da bærene vil blande seg og skape smak alene. Litt kanel er også godt oppi. Pass bare på at du ikke blir fanatisk. Det er bra at du er ivrig og engasjert, men ikke heng deg opp i om det er mange kalorier i oljen du steker i for eks. Ikke heng deg opp i det jeg sier heller med frukt, det er ingenting i veien med å kose seg med frukt av og til, men helt sånn grovt så ville jeg ikke anbefalt det til noen som vil ned i vekt, når grønnsaker som brokkoli, blomkål og paprika er mye sunnere og mer mettende som mellommåltid. Jeg ser også at du blir anbefalt brød til noen av rettene, hvis du ønsker rask vektnedgang så ville jeg bare holdt meg til knekkebrød, selv har jeg god erfaring med Ryvita Dark Rye - den har ikke fullt så mange karbohydrater i seg som de andre. Men spis mer kjøtt (kylling og kalkun er bra) og grønnsaker enn knekkebrød. Det er ikke det at du aldri skal spise karbohydrater, men du får jo i deg en del når du spiser havregrøt og da tenker jeg at du kan vente noen måltider før du spiser mer av det. Men det virker som at du er på god vei. Det er lett å gå seg vill i kostholdjungelen, og alle vil alltid være uenige i enkelte ting, så du får stole på magefølelsen og kjenne etter hva DIN kropp reagerer positivt på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå