Gå til innhold

Er bekymret for x'n - Dilemma!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nå noen mndr siden jeg og kjæresten gikk fra hverandre. Vi har kun hatt sporadisk kontakt etter bruddet, og vi er å regne som ferdige med hverandre. Vi er for øvrig begge i godt voksen alder.

Hun har nå vært i følge med en ny mann en god del uker, og etter det jeg har hørt så mener hun "alvor" med ham. Problemet er at jeg både har håndfaste bevis samt hørt en hel del særdeles negative rykter om denne mannen. Dette er av en slik art at han, etter min og mange andres, ikke burde være i et forhold i det hele tatt. Dette er ingen bra mann! Og noe av hans modus er at han fremstår som en veldig bra fyr i starten av et forholdet, men så etter noe tid så kommer hans virkelige personlighet fram. Jeg velger å ikke gå i detaljer vedrørende hva jeg vet, men kan bekrefte at det er en del tyngde i det negative. Noe av dette grenser helt klart til handlinger som kan anses som kriminelle og dermed også straffbare.

Så til mitt dilemma!

X'n betyr veldig mye for meg, og jeg er veldig glad i henne. Det er riktignok slutt mellom oss, men har fortsatt såpass omsorg for henne at jeg ønsker at hun får det bra og opplever lykke framover. Og jeg kan også opplyse at dette ikke er i et ledd av å forsøke å få henne tilbake. Jeg skulle bare veldig gjerne sett at hun hadde dumpa fyren og heller funnet seg en som hadde tatt vare på henne på en skikkelig måte. For det fortjener hun, og ikke en som garantert vil gjøre henne vondt.

Burde jeg ha varslet henne om hvilken fyr hun har involvert seg med?

Takker så mye for alle tilbakemeldinger :)

Anonymous poster hash: 8742f...6f5

Anonymous poster hash: 8742f...6f5
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkelig ingen som vil komme med en kommentar? :frown:

Anonymous poster hash: e4497...3cc
Skrevet

Jeg tenker hun er en voksen kvinne som må få begå sine egne feil i livet. At noen forteller henne at den nye typen ikke er bra, kommer uansett ikke til å spille noen rolle når hun åpenbart er forelska i ham. Synd for henne, men jeg ville latt denne gå, var jeg deg.

Anonymous poster hash: eda9e...b4a
  • Liker 1
Skrevet

Gitt at det ikke er snakk om alvorlige forbrytelser, ser jeg ingen grunn til at du skal legge deg bort i dette.

• Liker 1
Skrevet

La henne gjøre sine egne feil. Det er en del av det som skal gjøre henne til en klok gammel dame...

Anonymous poster hash: 72b7b...035
Skrevet

Jeg tenker hun er en voksen kvinne som må få begå sine egne feil i livet. At noen forteller henne at den nye typen ikke er bra, kommer uansett ikke til å spille noen rolle når hun åpenbart er forelska i ham. Synd for henne, men jeg ville latt denne gå, var jeg deg.

Anonymous poster hash: eda9e...b4a

Mulig jeg har ordlagt meg litt feil, men jeg har faktisk "latt henne gå". Det er ikke det som er bakgrunnen for mitt engasjement.

Gitt at det ikke er snakk om alvorlige forbrytelser, ser jeg ingen grunn til at du skal legge deg bort i dette.

Det bekymrer meg litt hvis det skulle skje at hun kommer til skade pga hans egenskaper, og da forstår du kanskje at det også er snakk om en mannsperson med visse tilbøyeligheter hva angår aggresjon. Skulle det skje, uten at jeg har fortalt henne det jeg vet, så tror jeg rett og slett at jeg får litt problemer med å tilgi meg selv.

Takker så mye for svar :)

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det er så mye du kan gjøre.
Desverre så faller ofte budskap litt i bakgrunnen for budbringeren når det er en eks som skal komme med formaninger.
God tanke, men tror nok du må la henne finne ting ut selv.

Skrevet

Tror ikke det er så mye du kan gjøre.

Desverre så faller ofte budskap litt i bakgrunnen for budbringeren når det er en eks som skal komme med formaninger.

God tanke, men tror nok du må la henne finne ting ut selv.

Er egentlig klar over det ja men klarer ikke helt å kvitte meg med tankene omkring dette.

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Det eneste måtte være hvis du veldig forsiktig kunne henvise henne til en eller annen instans der hun kunne finne denne informasjonen selv? For jeg tror heller ikke det bør komme fra deg.

Kan du si noe sånt som at "Jeg vet ikke jeg, men hørte NN snakket om noen greier om kjæresten din som hørtes helt usannsynlig ut", og så la nysgjerrigheten hennes gjøre resten? Da vil hun få vite det og kan velge hva hun vil gjøre med det.

• Liker 1
Skrevet

Det er en god tanke at du vil beskytte henne, vertfall hvis denne mannen er farlig og kan skade henne. Men det at du som en eks kommer med denne informasjonen kommer ikke til å falle i god jord. Råd heller en vennine eller en kompis til å si det til henne ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha advart henne om du har håndfaste bevis og at det er noe alvorlig, men jeg ville ha gjort det svært forsiktig. Betont at du ikke vil blande deg inn i hennes avgjørelser, men at denne mannen har gjort det og det, og det vet du fordi det og det. Si at hun kanskje visste om det allerede, men at du ville si fra for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: c815c...669
  • Liker 2
Skrevet

Det eneste måtte være hvis du veldig forsiktig kunne henvise henne til en eller annen instans der hun kunne finne denne informasjonen selv? For jeg tror heller ikke det bør komme fra deg.

Kan du si noe sånt som at "Jeg vet ikke jeg, men hørte NN snakket om noen greier om kjæresten din som hørtes helt usannsynlig ut", og så la nysgjerrigheten hennes gjøre resten? Da vil hun få vite det og kan velge hva hun vil gjøre med det.

Takker for innspill :)

Skrevet

Det er en god tanke at du vil beskytte henne, vertfall hvis denne mannen er farlig og kan skade henne. Men det at du som en eks kommer med denne informasjonen kommer ikke til å falle i god jord. Råd heller en vennine eller en kompis til å si det til henne ;)

Jeg ville ha advart henne om du har håndfaste bevis og at det er noe alvorlig, men jeg ville ha gjort det svært forsiktig. Betont at du ikke vil blande deg inn i hennes avgjørelser, men at denne mannen har gjort det og det, og det vet du fordi det og det. Si at hun kanskje visste om det allerede, men at du ville si fra for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: c815c...669

Takk til dere begge to for kommentarer :blomst:

Skrevet

Pass dine egne saker. Som ex overtolker og dramatiserer du nok dette, og hun kommer pga dette ikke til å høre på deg.

Anonymous poster hash: 26a1d...23e
Skrevet

Jeg hadde hørt på xen og sjekket det nærmere. Det er det kanskje ikke mange som hadde gjort, så kanskje du burde få de andre til å si det.

• Liker 1
Skrevet

Pass dine egne saker. Som ex overtolker og dramatiserer du nok dette, og hun kommer pga dette ikke til å høre på deg.

Anonymous poster hash: 26a1d...23e

Det er dessverre ikke overdramatisert fra min side. Det er flere som sitter inne med samme info som meg, men så vidt jeg vet (ennå) ingen som står henne nærme nok til å fortelle hvor graverende det faktisk er. Men du kan nok ha et poeng i at hun ikke velger å tro meg, så det beste kan kanskje være å avvente litt og eventuelt se om noen andre informerer henne.

Skrevet

Du burde fortelle henne det du vet. Du kan risikere at hun ikke vil høre eller at hun blir sinna på deg, men da har du iallfall forsøkt og noe mer enn det kan du ikke gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Si det du vet til henne, ikke bry deg om de kalde og kyniske personens "råd"!

Anonymous poster hash: bd152...892

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig situasjon.

Min erfaring er at råd fra ekser - samme hvor velmente de er ofte kan oppfattes som om de har en helt annen agenda, så her ville jeg veiet opp hvor alvorlig informasjonen du sitter på er (f.eks. er det reell fare for at eksen din kan bli skadet/ufvrivillig innblandet i kriminell aktivitet eller er det hennes nye flamme driver med først og fremst til skade for han selv) mot hvordan du tror hun kan reagere på å høre dette fra deg (er sjansen stor for at hun misforstår hensikten din?). Jeg ville også vurdert muligheten for å få noen andre til å fortelle dette til henne.

Skrevet

Du burde fortelle henne det du vet. Du kan risikere at hun ikke vil høre eller at hun blir sinna på deg, men da har du iallfall forsøkt og noe mer enn det kan du ikke gjøre.

Det er akkurat det jeg har vurdert å gjøre! Hun må for all del bare bli sur/sint/forbannet, men da har jeg i hvert fall opplyst henne om at det kan være lurt å følge litt ekstra med på hans signaler, eller i beste fall forlate ham før det "fatale" skulle skje. Kjærlighet gjør som kjent folk blinde, og flere hadde hatt godt av en vekker ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...