Gå til innhold

Når "alle andre" har mobil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker at "alle" i klassen hadde mobil før meg. Noen fikk da de gikk i 4. klasse, men de fleste fikk i 5. klasse, bortsett fra meg og en til.

Hun andre fikk i 6. klasse, mens jeg fikk i 7. klasse.

Jeg husker at i begynnelsen la jeg ikke så godt merke til at jeg ikke hadde mobil. Men etterhvert når alle venninnene mine hadde fått, så merket jeg det jo. De sendte mld og ringte hverandre og kunne derfor være litt sosial når de feks. ikke hadde tid til å finne på noe.

De kunne jo også lage fortere avtaler, som om de skulle finne på noe dagen etter osv uten å måtte låne tlf til foreldre.

Jeg ble ikke mobbet/ertet fordi jeg ikke hadde mobil, men jeg fikk flere kommentarer om hvorfor osv. Og jeg ville jo ikke si at jeg ikke fikk lov av foreldrene mine. Så jeg kom jo med unnskyldninger.

Men foreldrene mine fortalte aldri en god grunn til hvorfor jeg ikke fikk. De har nok penger, så det stod nok ikke på det. Jeg ble jo på en måte etterhvert litt holdt utenfor, etter skoletid, fordi de andre kunne snakke med hverandre via mobil, sende bilder osv. Foreldrene mine sa heller ikke at det kunne være uheldig med mobil pga. det er lettere for å mobbe på mld osv.

Så hva tenker dere om mobil? Når er det ok at ungene får mobil? Bør foreldrene tenke på at det er lurt å kjøpe mobil når "alle andre" gjør det, eller hvertfall ikke så lenge etter?

Anonymous poster hash: dcc84...976
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vokste opp uten både mobil og data. Det ble folk av meg også. Vi hadde ikke fasttelefon før jeg ble tenåring ...

Jeg synes at foreldre skal fastsette sitt eget regelverk for når barna skal få mobil. Gjennom oppveksten vil barn bruke "jammen alle andre gjør/har/får jo ..." Dette er ikke og har aldri vært et godt argument for foreldre å vike fra godt begrunnede og velfunderte prinsipper.

Men jeg er helt enig i at det skal begrunnes.

Skrevet

Dette er mange år siden, men mine barn fikk egen mobil når de fikk behov for det, ikke før.

Hadde de behov for mobil før denne tid, hadde vi en mobil med kontantkort som de kunne bruke i slike tilfeller.

Jeg har aldri hørt at de ble holdt utenfor av denne grunn.

Mitt yngste barn fikk egen telefon i 6.klasse fordi hun fikk astma, og måtte ha mulighet til å kontakte oss om hun fikk anfall.

Eldstemann fikk egen telefon da han begynte på ungdomsskolen, og begynte å bevege seg utenfor nærmiljøet i større grad.

Anonymous poster hash: ca3b4...8be
Skrevet

Her i huset er det snakk på fra oldeforeldrene sin side, og kjøpe Iphone til stebarnet som går i første klasse.

Jeg fikk hakaslepp når jeg hørte om det. Ser ikke vitsen med at så små barn skal ha telefon.

Anonymous poster hash: d8a3d...7b2

Gjest Raindrops
Skrevet

Her i huset er det snakk på fra oldeforeldrene sin side, og kjøpe Iphone til stebarnet som går i første klasse.

Jeg fikk hakaslepp når jeg hørte om det. Ser ikke vitsen med at så små barn skal ha telefon.

Iallefall ikke en telefon til flere tusen kroner, det kan da ikke være nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Iallefall ikke en telefon til flere tusen kroner, det kan da ikke være nødvendig.

Enig.

Forstå det den som kan.

Skrevet

Tja... Som et utgangspunkt er jeg ikke så fan av argumentasjonen "alle andre". Samtidig kan jeg til en viss grad forstå den også.

Det å være endel av et samfunn handler jo om å delta i det,og enten man liker det eller ikke så er mobiltelefon en av de platformene barn/ungdom kommuniserer på. Jeg er for min egen del ikke spesielt opptatt av hva alle andre mener og gjør, men jeg ønsker likevel å være med på det mine venner/kollegaer/familie gjør, nettopp fordi felleskapet med andre er viktig for meg. Jeg har defor også forståelse for at barna mine føler det samme, og kommer derfor ikke til å være restriktiv med å anskaffe mobil når det uttrykkes behov for det.

I dette tilfellet er barnets ønsker viktigere enn mine prinsipper.

• Liker 5
Skrevet

Tja... Som et utgangspunkt er jeg ikke så fan av argumentasjonen "alle andre". Samtidig kan jeg til en viss grad forstå den også.

Det å være endel av et samfunn handler jo om å delta i det,og enten man liker det eller ikke så er mobiltelefon en av de platformene barn/ungdom kommuniserer på. Jeg er for min egen del ikke spesielt opptatt av hva alle andre mener og gjør, men jeg ønsker likevel å være med på det mine venner/kollegaer/familie gjør, nettopp fordi felleskapet med andre er viktig for meg. Jeg har defor også forståelse for at barna mine føler det samme, og kommer derfor ikke til å være restriktiv med å anskaffe mobil når det uttrykkes behov for det.

I dette tilfellet er barnets ønsker viktigere enn mine prinsipper.

Jeg er litt enig her faktisk.

I en perfekt verden så skulle jeg gjerne kuttet ut digitale leker og kommunikasjonsverktøy og latt datteren min løpe rundt i nabolaget og ringe på dørene slik som jeg gjorde da jeg var liten, og selv om jeg tror barna kan utfolde seg MYE hvis du begrenser tilgangen deres til elektronikk, så tror jeg ikke man oppnår noe med å avskjære dem helt - da stenger du dem ute fra en viktig sosial arena.

Datteren min er 8 år, og i utgangspunktet så synes jeg det er ganske rart at hun har en mobiltelefon, i mitt hode så skal ikke 8-åringer kommunisere på den måten, for det er så langt i fra det som føles naturlig ift. min egen barndom, men samtidig så ønsker jeg å ta hennes sosiale behov på alvor, og når alle jentene i klassen bruker tekstmeldinger, facebook også videre til å avtale ting og prate sammen, så ser jeg jo at hun hadde havnet på sidelinjen.

Når det er sagt så er ikke telefonen noe hun bestemmer over selv. Jeg tror det er viktig å regulere bruken litt. Jeg er ikke fan av å holde telefonen som gissel for god/dårlig oppførsel, men vi har regler for når den skal brukes og ikke brukes, og det respekterer hun.

• Liker 2
Skrevet

I en perfekt verden så skulle jeg gjerne kuttet ut digitale leker og kommunikasjonsverktøy og latt datteren min løpe rundt i nabolaget og ringe på dørene slik som jeg gjorde da jeg var liten, og selv om jeg tror barna kan utfolde seg MYE hvis du begrenser tilgangen deres til elektronikk, så tror jeg ikke man oppnår noe med å avskjære dem helt - da stenger du dem ute fra en viktig sosial arena.

Datteren min er 8 år, og i utgangspunktet så synes jeg det er ganske rart at hun har en mobiltelefon, i mitt hode så skal ikke 8-åringer kommunisere på den måten, for det er så langt i fra det som føles naturlig ift. min egen barndom, men samtidig så ønsker jeg å ta hennes sosiale behov på alvor, og når alle jentene i klassen bruker tekstmeldinger, facebook også videre til å avtale ting og prate sammen, så ser jeg jo at hun hadde havnet på sidelinjen.

Når det er sagt så er ikke telefonen noe hun bestemmer over selv. Jeg tror det er viktig å regulere bruken litt. Jeg er ikke fan av å holde telefonen som gissel for god/dårlig oppførsel, men vi har regler for når den skal brukes og ikke brukes, og det respekterer hun.

8-åringer med facebook? Trodde det var 13 (?) års aldersgrense der jeg..

• Liker 1
Skrevet

Her så er det heller alle barna har iphone. De med bare iphone 4 er fattige.

Anonymous poster hash: 62832...8f7
Skrevet

Jeg fikk ikke lov til å ha mobil når de andre fikk det. Husker at det bidro enormt til at jeg ble holdt utenfor både på skolen og i fritiden. Klassekameratene planla nemlig "fester", filmkvelder og alt over sms mens jeg satt hjemme (De som ikke hadde mobil var ikke kule nok til å være med). Prøvde å fortelle dette til foreldrene mine men de skjønte det aldri. Synes det var veldig smålig av dem å fastholde "prinsippene" sine da de så at samfunnet forandret seg og alle i klassen fikk mobil. Er mye dem sin skyld for at jeg ble holdt utenfor og var "ukul" fordi jeg var kjedelig og ikke hadde de alle andre hadde. (De hadde god råd, så handlet ikke om penger).

Selv skal mine barn få mobil akkurat når alle andre får det.

Anonymous poster hash: 92dc8...297
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det er ok at barna får mobil når de er så gamle at man kan la dem gå til skolen selv. Ev. før om alle andre har det. Hilsen en som var den aller siste som fikk det i klassen sin på ungdomsskolen på 90-tallet.

Skrevet

Jeg fikk telefon rett før jeg fylte 10. Det skjedde etter at jeg en gang ble sluppet av i en akebakke der speideren skulle ha akedag. Akedagen hadde blitt avlyst, uten at jeg hadde fått beskjed. Så da satt jeg der i to timer og ventet på at mamma skulle komme tilbake. Jeg vokste opp såpass langt uttafor byen at det var for langt å gå. Brukte ikke telefonen mye da, den ble stort sett bare med på ettermiddagsaktiviteter så jeg hadde mulighet til å ringe hjem om det skulle være noe.
Husker at jeg fikk en nokia 3210, som var superkul på den tiden!

Anonymous poster hash: e956a...1b2
Skrevet

Jo, jeg synes at "alle andre har det" kan være et helt greit argument en sjelden gang. Som f.eks. med mobil. Som flere har nevnt før her, så har det med sosialisering å gjøre. Ikke bare blir barnet holdt utenfor den type sosialisering, men det lærer heller ikke å beherske det slik andre gjør. Facebook etc er ikke det samme som vanlig, sosial omgang - og å lære seg "kodene" som gjelder her kan være en fordel for ikke å bli sett på som en snåling senere.

I tillegg så lever vi i et teknologisk samfunn, enten man liker det eller ei. Jeg tror det er viktig for barn å lære å bruke teknologi tidlig - og enda viktigere: å lære seg FORNUFTIG bruk tidlig.

Anonymous poster hash: 833ca...6ae
  • Liker 3
Skrevet

Jeg fikk telefon rett før jeg fylte 10. Det skjedde etter at jeg en gang ble sluppet av i en akebakke der speideren skulle ha akedag. Akedagen hadde blitt avlyst, uten at jeg hadde fått beskjed. Så da satt jeg der i to timer og ventet på at mamma skulle komme tilbake. Jeg vokste opp såpass langt uttafor byen at det var for langt å gå. Brukte ikke telefonen mye da, den ble stort sett bare med på ettermiddagsaktiviteter så jeg hadde mulighet til å ringe hjem om det skulle være noe.

Husker at jeg fikk en nokia 3210, som var superkul på den tiden!

Anonymous poster hash: e956a...1b2

Det var min første telefon også! Den hadde det slangespillet! :)

Anonymous poster hash: 3192b...e80

Skrevet

Jeg fikk heller ikke mobil før jeg gikk i sjuende klasse, og da arvet jeg min brors gamle Nokia :fnise:

De fleste i klassen hadde hatt mobil i flere år allerede. Har samme erfaring som deg TS, ble ikke mobbet eller ertet men det ble ofte stilt spørsmål om hvorfor jeg ikke hadde mobil.

Vet om barn under barneskolealder som har Iphone, og DET synes jeg er unødvendig!

Skrevet

Du vet at det er ulovlig å ha favebookprofil om man er under 13 år? Spiller ingen rolle om alle andre har, det er ULOVLIG!!! Her er det kun 1 i klassen til 9 åringen som har mobil, han er syk så kjekt å kunne ringe foreldre. Det er ingen foreldre som ser nødvendigheten heller.

Anonymous poster hash: 4d291...041

Skrevet

Mini får til jul, hun går i tredje, er straks 9. Vi har ikke fasttelefon og jeg kan ikke nå henne dersom jeg ikke er hjemme. Men; den er KUN til bruk mellom meg og henne og evt. annen familie. Ikke pokker om den skal brukes til sosialisering. Da får hun kle på seg og gå ut.

Skrevet

Du vet at det er ulovlig å ha favebookprofil om man er under 13 år? Spiller ingen rolle om alle andre har, det er ULOVLIG!!! Her er det kun 1 i klassen til 9 åringen som har mobil, han er syk så kjekt å kunne ringe foreldre. Det er ingen foreldre som ser nødvendigheten heller. Anonymous poster hash: 4d291...041

Det er greit at facebook har satt en grense på 13 år for å opprette facebook-konto, men det finnes altså ingen lov som forbyr det!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...