Gå til innhold

konfirmasjon: Kristelig eller borgerlig? Hva valgte du?

Gjest GreenSky

borgelig eller kristelig konfirmasjon?  

2 stemmer

1. 1. borgelig eller kristelig konfirmasjon?

• borgerlig
      39
    • kristelig
      95
    • ingen av delene
      1
    • er ikke konfirmert
      14

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mulig det, fra gammelt av, men slik det er definert i min ordbok er konfimasjon en bekreftelse av dåpspakta.

Har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om dette er påpekt fra før, men det du sier her er feil. Det er en vanlig oppfatning, men like fullt feil. Konfirmasjon er IKKE en bekreftelse av dåpen. Det er en forbønnshandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg tør derimot å påstå at 90% av de jeg kjenner som konfirmerte seg borgelig gjorde det for pengenes skyld. De visste at hvis de ikke konfirmerte seg, så ble det heller ingen penger å få, og de ville ikke gjøre det i kirken siden de ikke var kristne.

Jeg regner med at du iallfall kjente 10 stykker som konfirmerte seg borgerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, Labella, du formulerer bra det jeg også mener.

Er dette et angrep mot meg? I så fall anbefaler jeg deg å lese mine innlegg nøyere, for vi er jo tross alt enige. Du må også huske å slå av ironi/humorfilter for å få med alt.

Nei det er ikke et angrep på noen, jeg brukte quote for å ta opp tema jeg syntes var interessante å spille videre på.

hun fikk 50 000 ' date='- fra foreldrene sine fordi det var det de trodde det var vanlig å få i konfirmasjonen. [/quote']

Uten å forsvare gavepeset per se, så vil jeg tro den summen ikke er så fjern faktisk hvis man tenker antrekk + selskap + gaver. Synd at foreldrene punger ut for å "gjøre opp" for manglende gaveinnhåving ved familieselskap såklart.. Det er viktig at gaver ikke er ment som "betaling" for at man blir konfirmert, men en oppmerksomhet fra familie til den som er blitt "voksen". Mansjettknapper og slipsnåler og smykker og sølvtøy osv er fantastiske gaver som man har hele livet til minne om markeringen. Penger er bare tull å gi bort..

Det med at hef stjeler "konfirmasjon"sbegrepet fra kirken, er bare tull. Begge deler er dynamiske og tilpasser seg tiden de lever i, bl.a. derfor jesus er så passende født ved vintersolvervsfeiringen, som de fleste vet.

Hva med litt romslighet, både humanetikere og kristne? Som Labella sier "Markeringer av overganger i livet har alltid, i alle kulturer, vært viktig for folk". La folk få utforme det seremonielle etter smak og tro. Og jeg vil oppfordre alle til å ikke gi penger i konfirmasjonsgave noen gang igjen, la oss komme dette udyret til livs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Og jeg vil oppfordre alle til å ikke gi penger i konfirmasjonsgave noen gang igjen, la oss komme dette udyret til livs :P

Enig her. En liten gave og en donasjon i konfirmantens navn til en fin veldedig organisasjon hadde vært fint. Penger har uansett de fleste konfirmantene nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Vi er egentlig enige, vi bare sier det på forskjellig måte :wink:

Men er ikke enig med deg når du sier at Hitler vant en hel nasjon. Og i den grad han fikk oppslutning, tror jeg dette i utgangspunktet skyldtes andre ting enn raseteori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Men er ikke enig med deg når du sier at Hitler vant en hel nasjon. Og i den grad han fikk oppslutning, tror jeg dette i utgangspunktet skyldtes andre ting enn raseteori.

Tror heller ikke at han vant folket med raseteori, men mange viktige støttespillere.

Ellers er vi enige, du og jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...

Konfirmerte meg i Kirka.

Er ikke personlig kristen eller noe.

Grunnen var vel tradisjon.

Kan vel ikke i grunn si at det var for gavene for det ville jeg nok fått uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Tror heller ikke at han vant folket med raseteori, men mange viktige støttespillere.

Ellers er vi enige, du og jeg :)

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i konfirmasjon i helga. Flinke søster'n som gikk mot strømmen og konfirmerte seg borgerlig. (har blitt hjernevaska av meg, seffers :tunge1: ) Da jeg var på hennes alder konfirmerte meg kristelig. Det var vel fordi alle de andre konfirmerte seg kristelig (ikke en eneste borgerlig konfirmasjon det året) og jeg brydde meg ikke så veldig mye heller, at det gjorde noe. Det var først etterpå jeg begynte å tenke, det føltes "feil". Meldte meg ut av statskirka rett etterpå.

Jeg respekterer absolutt de som konfirmerer seg kirkelig pga sin tro, men jeg tror nok at mange unge bare følger strømmen, og ikke tenker så mye over det. Et lite flertall velger borgerlig konfirmasjon.

Hvilken type valgte du - og hvorfor?

Valgte borgelig. Er ikke kristen og derfor føles en slik sermoni helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om dette er påpekt fra før, men det du sier her er feil. Det er en vanlig oppfatning, men like fullt feil. Konfirmasjon er IKKE en bekreftelse av dåpen. Det er en forbønnshandling.

Jeg har også alltid trodd at konfirmasjon var en bekreftelse på dåpen... Der kan man se - man lærer litt på KG. :wink:

Synes dessuten tråden var interessant og har som Embla S undret meg over dette med borgelig konfirmasjon - både benevnelse og innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har konfirmert dere borgerlig: Hvorfor valgte dere å konfirmere dere i det hele tatt? Og når bestemte dere for å melde dere ut av statskirka?

Jeg skjønner ikke hvorfor borgerlig konfirmasjon skal være så lik på den kristne.  

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man lærer om forskjellige religioner, for borgerlig konfirmasjon har vel ikke noe med religion å gjøre i det hele tatt?  

Hvem har bestemt at konfirmasjonen er en overgang til voksenlivet? Og hvorfor må humanetikere ha samme type tradisjoner som ligner på de religiøse tradisjonene? Hvorfor ikke lage noen helt andre?

Konfirmerte meg der fordi jeg på det daværende tidspunktet mente at HEF's ideologi passet meg. Ordet har flere betydninger, slik det er blitt gjentatt mange ganger nå, om dette er likheten du misliker.

Bestemte meg for å melde meg ut av kjerka da jeg var 13-14 år ca.

Har bare prøvd en av dem, så hvor lik den er kristen-utgaven vet jeg ikke. HEF seremonien inneholder ikke religiøse elementer ihvertfall.

Dette var godt nok for meg, ettersom jeg på det tidspunktet syntes HEF's ideologi var ganske god.

Man lærer om forskjellige religioner fordi dette er et ytterst dagsaktuelt tema. Slik jeg husker det foregikk denne undervisningen fra et objektivt og nøytralt synspunkt. Respekt for medmennesker er viktig for HEF og da må man nesten vite noe om disse menneskene.

Annser sjøl ikke konfirmasjon som en overgang til voksenlivet.

Husker ikke om HEF kalte det for dette.

Hvilke tradisjoner? konfirmasjonen? da har jeg svart før.

Har bare sett en HEF tradisjon og det var netopp konfirmasjonen.

Dette er kanskje fordi jeg viket en del fra HEF's ideologi og har forandret meg mye siden dengang. I dag ville jeg muligens ikke konfirmert meg.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jeg valgte kristelig konfirmasjon, men det angrer jeg på i dag. jeg viste jo allerede da at jeg ikke var kristen, men gjorde det fordi mange av vennene mine gjorde det. tvillingbroren min valgte å konfirmere seg borgelig, og det ble litt av et styr med besteforeldrene våre husker jeg:) men jeg skulle gjort som han og konfirmert meg borgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Jeg konfirmerte meg borgerlig. Jeg er ikke kristen, og foreldrene mine valgte å ikke døpe meg, derfor syntes jeg det ville være helt feil med en kristen konfirmasjon. Likevel følte jeg at jeg ville ha et slags overgangsrituale, og det hadde selvfølgelig også en del å si at de fleste av vennene mine også konfirmerte seg. Vi var kjempeheldige med lederne på konfirmasjonskurset vårt, og jeg er utrolig glad for at jeg fikk det med meg. Vi lærte faktisk veldig mye der.

Utsikten til gaver var ikke avgjørende for meg, ettersom familien min er ganske liten, og vi har ikke for vane å gi bort store beløp. En av venninnene mine fikk 10 000 bare av faren sin, og det er litt mer enn det dobbelte av det jeg fikk til sammen. :o

På skolen min var det forresten omtrent halvparten som valgte borgerlig konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg konfirmerte meg borgerlig siden jeg ikke er døpt og dermed heller ikke medlem av statskirken. Det med dåpen er noe foreldrene mine (selvfølgelig) valgte for meg da jeg var liten, men det har aldri vært noen tvil om at jeg kunne bestemme helt selv, opphavet har alltid vært åpne for og oppfordret til at jeg skulle lære om kristendommen og dermed kunne ta det valget som for meg føltes rett. Det var å fortsette å stå utenfor statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg borgerlig fordi jeg ikke var/ er kristen, men likevell ville ha en markering/ feiring. Er heller ikke døpt.

Det var ikke mange på vår skole som valgte borgerlig konf. Vi var tre i vår klasse, og en fra den ene paralellklassen.

Jeg er fornøyd med det valget jeg tok. Jeg valgte det som var riktig for meg,- i motsettning til de fleste andre, som gjorde det som var forventet av dem.

Nå skal det sies at det nok ikke var så vanskelig for meg som det var for mange andre, siden jeg hadde foreldre som lot meg velge fullstendig selv.

Må bare si at jeg blir pisst :evil: over at så mange ikke velger det de egentlig vil,- p.g.a press, (uttalt eller underforstått), fra sin egen familie!!

Det burde vel være hovedpersonens eget valg,- fra hjertet.

Hva slags glede har foreldre / besteforeldre av å høre poden bekrefte dåpsløftet, når de vet at h*n ikke mener det oppriktig?

(I konfirmasjon min fikk også jeg et lite "stikk" fra en (heldigvis :sjarmor: ) fjern slektning; "..det er jo ikke en konfirmasjon..", "det er ikke riktig" o.s.v :klaske::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er meget engasjert i dette temaet, hun påstår at hvis konfirmasjonen hadde vært når man er 17 istedet for 15, så hadde maange flere valgt borgerlig. Da har man fått nok selvstendighet til å ta et valg for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...