Gå til innhold

KVISEKRISE

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gå til legen. Be om oxytetral eller liknende. Dersom dette ikke funker, så går du over på roaccutan.

En del får bivirkninger av roaccutan, men jeg personlig fikk ikke en eneste en unntatt litt tørre lepper (men ikke tørrere enn av jeg bare brukte lepomade i en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan jo skrive min personlige "oppskrift", på hva som funker på min hud.

Først må jeg bare si at du ikke bør unngå å bruke hudkrem i ansiktet. Kvisene kan bli verre om du bruker veldig parfymert eller vannete krem (eller ingen krem i det hele tatt); det blir tørt og kan bli irriterende for huden,og man kan få flere kviser. Så bruk en god ansiktskrem/hudkrem, ikke for fet, ikke for tynn, men midt i mellom. (eller det du vet funker for deg)

1. Jeg vasker ansiktet forsiktig om morgen og kveld (husk: ikke gni fjeset inn med håndkleet, men klapp forsiktig), og deretter påfører jeg en god hudkrem (faktisk, så bruker jeg ofte bodylotion, selv om de fleste sier at det ikke passer til ansikt, men for meg passer det perfekt).

2. Jeg bruker lite sminke, men får ikke mer kviser av sminke egentlig. Kommer an på hvor tjukt eller parfymert sminken er.

3. Jeg spiser så sunt jeg kan; grønnsaker, frukt, kylling, drikker MYE vann, osv. Og så unngår jeg sukker og altfor mye fett, men unner meg av og til. Men om jeg unner meg, får jeg litt kviser. Jeg prøver å unngå godteri, fordi det ødelegger huden min.

4. Jeg får nok søvn, og prøver å stresse ned.

5. OM jeg får kviser (som kun hender når jeg spiser godteri og fet mat + stresser mye), da rører jeg dem ikke. Hvis jeg skal ut en dag, klemmer jeg kvisa forsiktig (hvis det er mulig å klemme) med hansker på, og forter meg å vaske ansiktet for å ikke spre bakterier rundt i ansiktet. Deretter bruker jeg en krem i ansiktet, og gjør deretter det jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje SOS-produkter hadde vært lettere, eller mer relevant for meg akkurat nå. Trenger noe som jeg kan gå i butikken å kjøpe, da jeg ikke har så mye tid til overs siden jeg er student. Men jeg befinner meg i London, så utvalget er nok stort. Føler ikke huden min trenger "sterke" produkter. Mangler litt fukt da. Men jeg forstår ikke hvorfor disse små kvisene popper opp hele tiden, gjerne i små grupper.

Navn på produkter jeg kan gå å kjøpe? Eller forslag til ting som utløser det? Kosthold?

Takk til dere som har svart, jeg vil helst ikke bestille på nett siden jeg har så dårlig tid, og jeg er redd for at det skal bli for dyrt dersom jeg går til hudpleier. Kan eventuelt heller gjøre det og så ønske meg produktene til jul men jeg skal jo på julebord snart og vil så gjerne føle meg fresh.

TS

Anonymous poster hash: 42fdd...b54

Jeg har det på akkurat samme måte som deg, ts. I en uke har huden min bare sagt £##¤#5£$€£

Pannen min pleier ikke å være plaget av kviser, men ser nå ganske forstyrrende ut.

Jeg bruker epiduo, men har bare brukt det en natt for å drepe betennelser. Det hjalp (har ikke kommet flere). Nå sliter jeg med de som var der fra før..

Den beste fuktighetskremen jeg noensinne har brukt er Exuviance, har nrukt MATIS, MD, Decleor, Lancome, Dior (husker ikke flere). Har aldri vært så fornøyd, har endt opp med å kjøpe den på nytt og på nytt i 1 år :) Virker umiddelbart. Selvom det står at det er nattkrem så er den kjempebra som dag og natt.

Huden min begynner å bli bedre nå. Renser bare en gang om dagen, på kvelden (for å ikke gjøre huden mer irritert/tørr/kvisete), setter på fuktighetskremen og venter med tålmodighet. Har begynt å heale nå...

Anonymous poster hash: 7f0cd...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips jeg kan gi som jeg tror har vært med på å hjelpe huden min er grønn te. Grønn te har et høyt innhold av noe som heter EGCG som dreper bakteriene som gir kviser og uren hud. Jeg drikker minst en kopp om dagen og huden min er mye bedre. (Hadde masse).

Et rensesett jeg kan anbefale er Biotherm "pure-fect skin" (den på limegrønn flaske). Jeg fikk også mye bedre hud av å bytte p-piller. Så hvis du går på det kan det hende du bør tenke på å bytte merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et til tips. Jeg pleier å pakke en isbit inn i tørkepapir og holde det mot kvisen i noen minutter hvis det er snakk om sånn "vulkankvise". Da pleier den å krympe litt over natta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet som deg, masse små kviser, noen bare røde, andre fullt ut æsje-kviser.
Men nå e huden min så og si helt fri for kviser, kan få en bitteliten nå og da, men det er pga kosthold tror jeg.
Begynte å bruke Aco Spotles fra apoteket. Etter 3 uker med "Daily face wash", "daily purifyfing toner", og "daily moisturiser", alle sammen 2 ganger om dagen, ble huden kjempefin. Uke 2-3 ble huden litt tørr, pga toneren tror jeg, men dette gikk over, bare overdrev litt med fuktighetskrem et par dager :)
uke 3-4 så la jeg merke til mye mindre kviser, og slik har det holdt seg i 3 mnd nå. Aldri hatt finere hud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fuktfattig, sensitiv og kvisete helveteshud.

Dette tok det mange år før jeg innså at den var fuktfattig og sensitiv, da..

I en lang periode brukte jeg utelukkende anti-kviseprodukter pga kvisene, noe som jo bare gjorde vondt verre siden disse ofte var for fet hud. Det tørket ut den fuktfattige huden min og var for sterkt for min stakkars sensitive hud. Og når jeg begynte å flasse av alle syrene og tullet jeg påførte huden uten å gi den nok fukt etterpå så ble jeg overbevist om at huden var tørr og brukte fet krem. WRONG AGAIN.

Det som fungerer best for mitt kviseproblem er produkter for sensitiv hud, og kremer som gir mye fukt (uten at de er fete). Etter jeg sluttet å bruke alt som spesifikt er anti acne og bare fokuserte på fukt og milde produkter så får jeg bare kviser en sjelden gang, typisk når jeg er stressa, har mensen eller er for mye på fylla.

Jeg bruker nok kanskje mest fra MD Formulations, de har riktignok mange sterke produkter (ikke kjøp noe teenage anti acne kit for guds skyld, been there done that), men de har også mye som passer for sensitiv hud. Dermalogica har veldig mye fint for sensitiv hud, Decleor har jeg også brukt noen produkter av lenge med hell. Og litt Carita, Obagi, Ole Henriksen, Guinot... Varierer merker, men så lenge jeg kun bruker en mild rens og en fuktrik, men ikke fet, krem så går det som oftest greit. Faktisk også når jeg en gang iblant bruker produkter med ingredienser som alltid er på fy-lista til hudpleiejunkies. En av mine favorittkremer er faktisk Clinique sin ansiktskrem fra Redness Solutions-serien, den inneholder jo bare dritt ifølge noen, men huden min elsker den.

I London får du lett tak i Neutrogena og Cetaphil, som er superbillige dagligvarebutikk-merker som har veldig gode, milde ansiktsrenser som jeg iallefall tåler veldig godt og ikke får kviser av. Jeg ser også de dukker opp som anbefalinger blant kosmetikkjunkier med sensitiv hud titt og ofte, så det kan være greit å sjekke ut om du har stram økonomi. Jeg kjøper alltid det når jeg kommer over det i utlandet, er ikke alltid man har råd til hudpleiemerkene og jeg opplever jo egentlig nøyaktig samme effekt. Rens har man jo ikke i trynet så lenge heller, så det viktigste er at den er mild (for min hud da). Så avslutter jeg heller med en hakket mer påkostet serum og hudkrem.

Får jeg anbefale ett produkt hvor jeg virkelig merket en nærmest mirakuløs effekt, hvor spesielt de små nuppene forsvant fort og ble borte, så er det MD Formulations Continuous Renewal Serum - den for sensitive skin, selvsagt,.

Ellers: ikke stress, vask av sminke hver kveld, ikke ta deg så mye i ansikt og hår, pass på alkoholinntaket, drikk vann, skift putelaken ofte, alltid bruk ren klut/rene fingre på huden og pass på at huden har nok fukt - spesielt i disse tider med varme på inne og tørr luft ute.

Anonymous poster hash: efd4a...3cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet som deg, masse små kviser, noen bare røde, andre fullt ut æsje-kviser.

Men nå e huden min så og si helt fri for kviser, kan få en bitteliten nå og da, men det er pga kosthold tror jeg.

Begynte å bruke Aco Spotles fra apoteket. Etter 3 uker med "Daily face wash", "daily purifyfing toner", og "daily moisturiser", alle sammen 2 ganger om dagen, ble huden kjempefin. Uke 2-3 ble huden litt tørr, pga toneren tror jeg, men dette gikk over, bare overdrev litt med fuktighetskrem et par dager :)

uke 3-4 så la jeg merke til mye mindre kviser, og slik har det holdt seg i 3 mnd nå. Aldri hatt finere hud!

Vil legge til at toneren bruker jeg bare en gang om dagen av og til, og noen ganger ikke i det hele tatt nå etter huden har blitt fin, da den inneholder alkohol og er da ikke anbefalt å bruke det hver dag. Den skal kun brukes på "utsatte områder", så da bruker jeg den om jeg er litt ekstra rød visse plasser(før det er kviser), og jevnlig annenhver dag i hele ansiktet.

Denne kan forresten svi no helt for***** om man har "åpne" kviser elelr andre sår, så be prepared ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker minst mulig produkter fordi jeg føler det er en jungel jeg ikke er kjent med. Så har satset på mest mulig naturlige produkter.Fordi jeg har følt det er safe. Hudkrem uten parfyme og parabener, mineralsminke osv. Men tar gjerne imot tips til gode produkter.

Jeg syns du skal fortsette med denne holdningen. Kan likevel være at du reagerer på noen av produktene. Spiser du mye sukker? Mye av dette kan komme innenfra og livsstil. Legger du litt om på kosthold og får mer frisk luft, kan bare det gjøre underverker!Gi det et forsøk!! Det hjalp for meg. Kvisefri! Uten en million kurer og dritt, jeg kjører parfymefri krem og parfymefri såpe. Mye luft og lite (helst NULL) sukker gir godt resultet

Anonymous poster hash: fb986...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen. Be om oxytetral eller liknende. Dersom dette ikke funker, så går du over på roaccutan.

En del får bivirkninger av roaccutan, men jeg personlig fikk ikke en eneste en unntatt litt tørre lepper (men ikke tørrere enn av jeg bare brukte lepomade i en måneds tid.

Oxytetral er ute av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meieriprodukter som gir kviser ikke sukker. Du burde heller ikke spise for mye fisk (inneholder endel jod som visstnok skal fremkalle kviser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun skrubben og har ingen betydning siden produktet ikke ligger på huden over tid. Jeg har aldri hørt at parabener gir kviser, hvor har du det fra?

Jeg vet hva mineralolje er.

Anonymous poster hash: db22f...c0f

Da er jeg kanskje mer kvalitetsbevisst enn deg når det kommer til hva jeg putter på huden min da, helt greit for meg det :)Parabener finnes i nesten all kosmetikk, hudpleie, hårpleie og sminke. Spesielt i kosmetikk du finner i hyllene på matbutikken, Cubus, H&M, altså billig produkter. Parabener er vel også den ingrediensen man hører mest om i media og diverse forbruker programmer sånn som FBI ( forbrukerinspektørene, TV2 Hjelper deg osv. ). Parabener står som regel oppført i ingrediensene på produktet i fire forskjellige former, Propylparaben, butylparaben, isobutylparaben og isopropylparaben. Spesielt to av disse parabenene har vist å gi hormonforstyrrelser i dyreforsøk, spesielt da propyl og butylparabener. I Danmark foreksemel er det forbudt å tilføre parabener i produkter som skal brukes av barn under 3 år. Jeg er ganske nøye med at mine hudpleie og hårpleie produkter ikke skal inneholde parabener, men jeg er ikke helt Nazi på dette, men defintivt jo mindre parabener man får i seg jo bedre :) Så nei, det er kanskje ikke farlig, men det er på lik linje med mye annet, ikke bra heller. Men som sagt, det får være opp til hver enkelt hvordan man vil ta vare på huden sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til alle!
Idag kjøpte jeg La Roche-Posay Effaclar Duo og en rens fra samme merke. Jeg vurderer å bytte hudkrem også, nå bruker jeg en dagkrem fra Simple.

Noen nevnte dette med forskjellen på tørr og fuktfattig hud, hvordan vet jeg det? Generelt i ansiktet så har jeg ganske myk og fuktig hud, men i pannen og mellom øyenbrynene er den ofte så tørr at den nesten flasser. Så jeg må finne en krem som balanserer mellom fet og vanlig? Eller bruke to forskjellige? En til pannen og en til resten av ansiktet? Uff, dette har jeg ikke god peiling på kjenner jeg, og trives egentlig med minst mulig styr, men det er kanskje bare noe jeg må lære meg?

Jeg kan nok jobbe med både kostholdet og å drikke mer vann og søvn er mangelvare. Så det kan tenkes at dette utbruddet skyldes det, men nå håper jeg at jeg kan få kontroll på det før alle julens festligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg kanskje mer kvalitetsbevisst enn deg når det kommer til hva jeg putter på huden min da, helt greit for meg det :)Parabener finnes i nesten all kosmetikk, hudpleie, hårpleie og sminke. Spesielt i kosmetikk du finner i hyllene på matbutikken, Cubus, H&M, altså billig produkter. Parabener er vel også den ingrediensen man hører mest om i media og diverse forbruker programmer sånn som FBI ( forbrukerinspektørene, TV2 Hjelper deg osv. ). Parabener står som regel oppført i ingrediensene på produktet i fire forskjellige former, Propylparaben, butylparaben, isobutylparaben og isopropylparaben. Spesielt to av disse parabenene har vist å gi hormonforstyrrelser i dyreforsøk, spesielt da propyl og butylparabener. I Danmark foreksemel er det forbudt å tilføre parabener i produkter som skal brukes av barn under 3 år. Jeg er ganske nøye med at mine hudpleie og hårpleie produkter ikke skal inneholde parabener, men jeg er ikke helt Nazi på dette, men defintivt jo mindre parabener man får i seg jo bedre :) Så nei, det er kanskje ikke farlig, men det er på lik linje med mye annet, ikke bra heller. Men som sagt, det får være opp til hver enkelt hvordan man vil ta vare på huden sin :)

Det er du nok ikke, tro meg. Jeg unngår parabener der jeg kan, men ingenting kan måle seg med MD, derfor bruker jeg fortsatt det. Det er den totale mengden man er skeptisk til, cocktaileffekten. Så litt tror jeg man tåler helt fint.

Ingenting av det du skriver her underbygger på noen måte påstanden din om at parabener gir kviser, så det er nok du som må trekke påstandene dine, ikke jeg.

Anonymous poster hash: db22f...c0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til alle!

Idag kjøpte jeg La Roche-Posay Effaclar Duo og en rens fra samme merke. Jeg vurderer å bytte hudkrem også, nå bruker jeg en dagkrem fra Simple.

Noen nevnte dette med forskjellen på tørr og fuktfattig hud, hvordan vet jeg det? Generelt i ansiktet så har jeg ganske myk og fuktig hud, men i pannen og mellom øyenbrynene er den ofte så tørr at den nesten flasser. Så jeg må finne en krem som balanserer mellom fet og vanlig? Eller bruke to forskjellige? En til pannen og en til resten av ansiktet? Uff, dette har jeg ikke god peiling på kjenner jeg, og trives egentlig med minst mulig styr, men det er kanskje bare noe jeg må lære meg?

Jeg kan nok jobbe med både kostholdet og å drikke mer vann og søvn er mangelvare. Så det kan tenkes at dette utbruddet skyldes det, men nå håper jeg at jeg kan få kontroll på det før alle julens festligheter.

Hud som er oljete, kvisete men som samtidig flasser og kan være tørr enkelte steder er som regel fuktfattig. Føles hele huden tørr og "stram" og flassete, mangler den som regel fett.

Hvis du er veldig usikker ville jeg stukket innom en hudpleier. Hudanalyse er som oftest gratis, så vidt jeg vet.

Effaclar Duo er veldig bra, men hvis du opplever at du er tørr enkelte steder ville jeg brukt Duo om dagen og en litt rikere krem på kvelden (evt. med Duo på kvisene). Jeg liker veldig godt LRP Cicaplast Baume B5 som nattkrem, den redder huden min om vinteren og når den er irritert: http://www.laroche-posay.no/produktbehandlinger/Cicaplast/CICAPLAST-BALM-B5-p7341.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hud som er oljete, kvisete men som samtidig flasser og kan være tørr enkelte steder er som regel fuktfattig. Føles hele huden tørr og "stram" og flassete, mangler den som regel fett.

Hvis du er veldig usikker ville jeg stukket innom en hudpleier. Hudanalyse er som oftest gratis, så vidt jeg vet.

Effaclar Duo er veldig bra, men hvis du opplever at du er tørr enkelte steder ville jeg brukt Duo om dagen og en litt rikere krem på kvelden (evt. med Duo på kvisene). Jeg liker veldig godt LRP Cicaplast Baume B5 som nattkrem, den redder huden min om vinteren og når den er irritert: http://www.laroche-posay.no/produktbehandlinger/Cicaplast/CICAPLAST-BALM-B5-p7341.aspx

Takk for svar! Huden er ikke stram i det hele tatt, føles normal. Bare pannen som er nesten "humpete" om jeg kan kalle det det, og tørr. Men kvisene er overalt, både på den tørre og den "vanlige" huden i ansiktet. Mulig jeg bør gå til hudpleier, men vil helst at ting skal skje fort. Utolmodig som alltid :)

Skal sjekke ut den kremen du anbefaler her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Huden er ikke stram i det hele tatt, føles normal. Bare pannen som er nesten "humpete" om jeg kan kalle det det, og tørr. Men kvisene er overalt, både på den tørre og den "vanlige" huden i ansiktet. Mulig jeg bør gå til hudpleier, men vil helst at ting skal skje fort. Utolmodig som alltid :)

Skal sjekke ut den kremen du anbefaler her!

Bare hyggelig! :) Tenk også på om du har begynt å bruke ny sminke i ansiktet den siste tiden eller endret kostholdet, for det kan fremkalle plutselige utbrudd. Selv får jeg gjerne utbrudd av stress, og det er ikke alltid så mye å gjøre noe med. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 20 år og har hatt mye problemer med uren hud. Det var ikke det at jeg fikk mange små kviser her og der, men jeg fikk noen få store, "Underhudskviser" eller inngrodde kviser som man kaller det.

Jeg prøvde først å gå til en hudspesialist som ga meg en deep cleaner og renset huden min godt. Deretter fikk hun meg til å kjøpe hudprodukter fra "Exuviance". Dette merket er helt genialt! Du kan velge om du vil scrubbe, ha skum som rens eller vanlig rensevann. Så kan du velge den/de hudkremen/e som passer for din hud. Dette merket hjalp veldig godt og jeg så at huden både ble mykere og at kvisene ble mindre..

Men så etter noen måneder begynte kvisene å komme tilbake for fult. Da dro vi til en hudlege som anbefalte meg å gå på p-piller(yasmin) sammen med en antibiotikakur(som jeg tok to ganger daglig) og en krem som skulle "tørke bort" kvisene. Jeg har aldri hatt så bra hud som nå og jeg bruker lite sminke, ettersom jeg ikke har noe å dekke! :)

KOnklusjon: Jeg mener at hvis du har mange små kviser her og der som irriterer deg, så burde to prøve Exuvianse-merket. Hvis det ikke funker. Gå til en hudlege som kan anbefale videre hva du bør gjøre

Anonymous poster hash: 3e3f5...1e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut slik som jeg hadde det i mange år. Jeg tok mange antibiotikakurer o.l. Som jeg angrer veldig på nå. Jeg har en teori om at disse var med på å skade tarmsystemet mitt og gav meg "leaky gut" syndrom, som har ført til leddgikt. Det er min teori ihvertfall.

Så styr unna disse.

Jeg bodde i London i mange år og gikk til S.K.I.N og tok laser behandling mot kviser. Dyrt men gav effekt der og da. Men ikke noe som varte når jeg sluttet. En gang kom jeg til en som ikke visste hva hun holdt på meg og hun tok syre-peal på meg før laserbehandlingen. Skulle visstnok gjøre laseren mer effektiv. Helt feil og jeg hovnet opp i hele ansiktet og har mange arr flere år etter. :(

Jeg fikk kjempegod effekt av the oil cleansing method. http://www.theoilcleansingmethod.com/

Jojoba olje (kaldpresset) og lakserolje (castor oil). Fantastisk måte å behandle huden på. Min er/var også fet på overflaten men tørr under.

Jeg hadde skikkelig kvisetryne fra jeg var ca 19 år gammel til 30 år. Når jeg ble gravid for første gang så forsvant absolutt alt av kviser og de har fortsatt ikke kommet tilbake. 3.5 år etter. Jeg tror krisene kom av en hormonubalanse som rettet seg når jeg ble gravid.

Anonymous poster hash: 51d24...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaccutan, på nylig oppstått uren hud som kanskje kan kureres med riktig hudpleie? Nei.

Det er meieriprodukter som gir kviser ikke sukker.

Jo, mer og mer forskning viser at sukker kan ha mye mer å si enn tidligere antatt. Insulin, inflammasjon, osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...