AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #1 Del Skrevet 1. desember 2013 Hvis jeg oppgave 1 i eksamensbesvarelsen deler inn i flere avsnitt, men bruker kunnskap fra Èn bok. Må jeg da skrive (Fugelli, 2009) bak hvert eneste avsnitt? eller holder det å bruke det på slutten av siste avsnitt? Bruker APA stilen med innrykk for hvert avsnitt. Har også begrenset antall ord å bruke på oppgaven, og holder allerede på å kutte ned uten at alle referansene er skrevet inn. Anonymous poster hash: aa250...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #2 Del Skrevet 1. desember 2013 Jeg tror det? Dersom hvert avsnitt inneholder noe som er skrevet av Fugelli, så må det henvises i APA-stil Anonymous poster hash: 77afb...a37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sagarmatha Skrevet 1. desember 2013 #3 Del Skrevet 1. desember 2013 Det finnes ingen fasitsvar på dette, men det er som oftest best å refere for mye kontra det motsatte. Personlig ville jeg nok satt inn en kilde rundt påstander som ikke er "allmennkunnskap" i ditt tilfelle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #4 Del Skrevet 1. desember 2013 Nei ikke hvert avsnitt. Du skriver kilden rett etter det du har enten direkte sitert eller har tatt fra og omformulert.. f.eks I Norge er man dummere enn i andre land (Hansen og Olsen, Dumme Norge 1992) mens Jensen (2006) hevder at svenskene er like dumme. Du venter altså ikke til avsnittet er ferdig og setter alle kildene inn der, men fletter dem inn i teksten. Anonymous poster hash: 33a10...d86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 1. desember 2013 #5 Del Skrevet 1. desember 2013 Nei ikke hvert avsnitt. Du skriver kilden rett etter det du har enten direkte sitert eller har tatt fra og omformulert.. f.eks I Norge er man dummere enn i andre land (Hansen og Olsen, Dumme Norge 1992) mens Jensen (2006) hevder at svenskene er like dumme. Du venter altså ikke til avsnittet er ferdig og setter alle kildene inn der, men fletter dem inn i teksten.Anonymous poster hash: 33a10...d86 Nå er ikke jeg TS, men lurer på det samme. Om et helt avsnitt er basert på samme kilde så trenger man vel ikke referere etter hver (del)setning slik du illustrerer her? Eller? Det er ikke alltid man selv tilfører egne påstander, men at man bare har et referat av en annens teori - hvor ofte refererer man da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 1. desember 2013 #6 Del Skrevet 1. desember 2013 Man trenger ikke å ha referanse i hver setning - men det må være klart hva som er din egen tekst og hva som er oppsummering fra noen andre. Dette kan jo man gjøre ved at du starter med: Jensen (2006) oppsummerer dette som blablabla. Videre mener Jensen blablabla. Det siste poenget er blablabla. (Jensen 2006). Så jeg ville sikre at du leder inn med klar referanse, gjør det klart mtp setningsstruktur at du summerer opp, og da avslutter med full referanse. Vanligvis betyr en avsnitt avbrekk i en tanke, så jeg ville nok heller ha én for mange enn én for lite. Videre ville jeg anbefale å ikke bare oppsummere én bok, men heller finne flere kilder, skader aldri å vise litt bredde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #7 Del Skrevet 1. desember 2013 Skal referanser skrives før eller etter punktum? eks: blablablabla (Jensen, 2001). eller blablablabla.(Jensen, 2001) Anonymous poster hash: aa250...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #8 Del Skrevet 1. desember 2013 Punktum skal komme etter referansen. Anonymous poster hash: 0210f...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arch Skrevet 1. desember 2013 #9 Del Skrevet 1. desember 2013 Før punktum. Du må ha referanser i hvert anvsnitt, for hvis ikke kan det bli tvil om hvem som mener hva og da er du ille ute. Det beste er likevel å variere på referansene. Ikke sett alle i slutten, men ha noen inne i teksten som foreslått over. Husk også at du må henvise i teksten til rett forfatter om du blander flere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 1. desember 2013 #10 Del Skrevet 1. desember 2013 Må du ikke ha med sidetall? Sånn at hvis du i et avsnitt har brukt fire sider, må du føre (Jensen, 2006 s. 12,14,22-23). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #11 Del Skrevet 1. desember 2013 Takk for svar alle sammen. FruHudson: Jeg tror ikke man trenger sidetall hvis det ikke er direkte sitat. Men hvis man har brukt bare et kapittell fra boka, skal man da føre dette opp i referanselista? Og evt hvordan gjør man dette i APA stilen? TS. Anonymous poster hash: aa250...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kareen Skrevet 1. desember 2013 #12 Del Skrevet 1. desember 2013 Må du ikke ha med sidetall? Sånn at hvis du i et avsnitt har brukt fire sider, må du føre (Jensen, 2006 s. 12,14,22-23). Sidetall kun om det er direkte sitat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #13 Del Skrevet 1. desember 2013 http://www.apastyle.org Anonymous poster hash: 24d5a...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
michaelmcmillan Skrevet 1. desember 2013 #14 Del Skrevet 1. desember 2013 (endret) Hei! Sist mandag lanserte jeg en nettside genererer litteraturlister for deg! http://littlist.no støtter APA-stilen, BibTex, Harvard-stilen og Vancouver-stilen. Håper denne faller i smak til alle som hater å kaste bort tid på knoting med litteraturlister! God jul Endret 1. desember 2013 av michaelmcmillan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arch Skrevet 1. desember 2013 #15 Del Skrevet 1. desember 2013 Takk for svar alle sammen. FruHudson: Jeg tror ikke man trenger sidetall hvis det ikke er direkte sitat. Men hvis man har brukt bare et kapittell fra boka, skal man da føre dette opp i referanselista? Og evt hvordan gjør man dette i APA stilen? TS. Anonymous poster hash: aa250...972 ALT skal føres opp i referanselista. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #16 Del Skrevet 1. desember 2013 Alt man har brukt fra en bok eller annet materiell skal refereres til. Hvordan man gjør det i APA-stilen kan du finne på linken nedenfor. Den gir eksempler for alt en måtte ha bruk for. http://www.hsh.no/biblioteket/studiestotte/kildebruk_og_referanselister.htm#sitat1 Anonymous poster hash: 0210f...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #17 Del Skrevet 1. desember 2013 Det står ingenting om kapittel i en bok hvor hele boka er skrevet av to forfattere, og ikke et kapittel av en forfatter med flere forfattere i samme boka.. Anonymous poster hash: aa250...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #18 Del Skrevet 1. desember 2013 Usikker på om jeg forstår vedkommende ovenfor. Men det står eksempler med bøker med flere forfattere og også bøker med redaktør. Skjønner ikke helt det der med kapittel, er det viktig da? Så lenge du henviser til forfatteren (forfatterne) og også smeller med sidetall, så burde det funke. F.eks. som her: http://www.hsh.no/biblioteket/studiestotte/kildebruk_og_referanselister.htm#kapittel Selv har jeg skrevet en master i APA, og hadde flere bøker med flere forfattere, bøker med redaktører og artikkler med mange forfattere. Jeg henviste til alle i teksten, ved flere henvisninger i tekst med samme referanse ble det kun benyttet første navn i referanse + et.al. I referanselista ble selvsagt alle listet opp. Anonymous poster hash: 0210f...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #19 Del Skrevet 20. april 2014 Jeg drar opp igjen denne for å ikke lage en ny. Skriver en innlevering i et innføringsfag på universitetet jeg går på. Alt materiale skal være fra pensum, og det skal ikke være synsing. Så alt må jo ha kildehenvisninger, også de delene der en drøfter forskjellige ting fra kildene opp mot hverandre. Hvordan skal man henvise til kilder hvis man har brukt flere ulike kilder for samme informasjon, og man parafraserer? Altså, samme teori e. l. beskrevet på to forskjellige steder. Og hvis man redegjør for noe, og her skriver f. eks fire paragrafer om innholdet eller sidene ved denne, med bakgrunn i to forskjellige kilder med samme informasjon, hvordan henviser man til dette? Dobbel med (Knutsen, 2010 og Lurvsen, 2008)? Etter hver paragraf, eller oftere? Håper noen her har svar? Anonymous poster hash: e7dd8...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemø Skrevet 20. april 2014 #20 Del Skrevet 20. april 2014 Eh. Direkte sitat - kilde. Drøfter du noe henviser du til det direkte i teksten. Prøv å gjør det ryddig. tema xxxx, mener (xx) dette, mens (xyx) sier dette. Professoren min sier at en henvisning for mye er bedre enn en for lite. du kan også referere slik (jensen, 2011 og hansen, 2012) eller? Søk opp dobbel referanse i APA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå