Villan Skrevet 1. desember 2013 #1 Skrevet 1. desember 2013 God morgen! Jeg har nylig gått til innkjøp av leilighet, og planlegger i den forbindelse en relativt omfattende tur til IKEA. Dette er min første eierleilighet, så fram til nå har jeg levd på studentbudsjettet og klart meg med relativt stygge møbler og et lite gjennomtenkt interiør. Helt ok i studietida, men nå er den tida slutt. Den største interiørmessige utfordringa for meg er at leiligheten har en kombinert kjøkken-stue-løsning. Veldig fint og moderne utført, og en fin måte å få mer rom ut av en leilighet på 53 kvm. Samtidig er kjøkkeninteriøret svarthvitt. I seg selv er det veldig fint og ikke noe jeg vil gjøre noe med, men det vanskeliggjør innredninga av stua. Brunt i alle farger er mer eller mindre utelukka (takler ikke svart og brunt sammen, enten det gjelder i en dress eller i interiørsammenheng). Jeg leker litt med tanken på å kjøre en stil med noen oransje elementer i stua. For eksempel oransje sofa (isunda orange kivik fra Ikea), oransje fotskammel i stedet for sofabord og et teppe med oransje elementer under spisestuebordet. Kombinert med noen grønne planter ser jeg for meg at jeg kan få en fargerik leilighet, til tross for ellers svarthvite møbler. Stikkord vil være enkelhet, lite dill-dall og ræl som bare vil være i veien og gjennomførte fargeelementer. Tanker?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #2 Skrevet 1. desember 2013 I utgangspunktet synes jeg du har en god idé, men jeg kan ikke fordra oransje selv så jeg klarer ikke helt å si at det nok blir fint Anonymous poster hash: 4493c...ce0
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #3 Skrevet 1. desember 2013 Jeg er veldig glad i både oransje og farger, men jeg synes det ser dumt ut når man bare bruker én farge. Det kan se ut som man har prøvd litt for hardt for å få ting til å matche. Se for deg pynteputer, pledd, gardiner og stearinlys i samme farge.. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med en oransje sofa, men da ville jeg brukt farger på andre elementer også. Ikke bare svart, hvit og oransje. Hvis man er vågal nok til å ha en oransje sofa, kan man være vågal nok til å ha andre sterke farger også. Og fotskammel istedet for bord er en dårlig idé. Ingenting står stødig på den. Anonymous poster hash: f9546...ef8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #4 Skrevet 1. desember 2013 Ville ikke kjøpt sofa i så knæsj farge, uansett hvilken farge det var. Du sliter den dagen du er drittlei fargen. Ikke bare å bytte den ut på samme måte som gardinene!Anonymous poster hash: 7013e...e85
Rotemor Skrevet 1. desember 2013 #5 Skrevet 1. desember 2013 Synes det kult med en sofa som fanger oppmerksomheten. Synes det høres kult ut, men ville funne en kontrastfarve på andre ting... Blå, grønn eller rosa på noen andre ting i rommet.
Cata Skrevet 1. desember 2013 #6 Skrevet 1. desember 2013 Liker ikke oransje, men liker delvis ideen. Vil likevel fraråde å kjøpe akkurat sofaen i oransje. Jeg har selv levd med rødbrun sofa i mange år og anbefaler sterkt noe mer nøytralt. Så kan du heller friske opp med noen oransje puter eller et oransje pledd slengt over ene armlenet på sofaen. Oransje fotskammel og teppe med oransje i høres greit ut. Det er elementer som ikke er så store og som forholdsvis lett kan byttes ut når/dersom du blir lei av dem.
Lea2 Skrevet 1. desember 2013 #7 Skrevet 1. desember 2013 Jeg synes oransje er kjempefint! Men helst sammen med en annen knallfarge, som lime eller turkis/blått. Ville ikke overdrevet bruken av noen av disse fargene, men heller brukt dem på detaljer (puter, bilder, småmøbler). Man blir fort lei en knallfarget sofa, uansett hvor godt man liker fargen i utgangspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå