Gå til innhold

Kan noen svare meg på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg kom hjem fra jobb igår, var det kloakkvann til ankelen på badet, soverommet og kjøkkenet. Det var flere av naboene i samme etasje som hadde fått det samme.

Vaktmester kom og fikk pumpet ut det meste, men leiligheten min er ødelagt. Jeg tenker at vi er vel forsikret via sameiet, men har ikke fått snakket med styret da de var på julebord. Vaktmester mente at det var min feil at vannet har kommet ut av badet siden jeg ikke har gjort noe for å stoppe kloakken, men jeg var ikke hjemme. Kan noen hjelpe meg hva jeg skal gjøre? Hva slags rettigheter har jeg? Jeg har innboforsikring, men de sa at de ikke kunne dekke dette da dette skal gå via sameie siden det er snakk om flere leiligheter. Jeg kjenner ingen i byen og har ingen andre å være hos. Kan sameie dekke hotell for meg? Det stinker i hele leiligheten. Må jeg betale min del av skaden siden vaktmester mente at jeg delvis er skyld i det?

Jeg er takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: 0f9d5...e87

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ikke din feil at kloakken har fått renne fritt i din leilighet.

Dette skal bygningsforsikringen dekke - hvis du hadde hatt et hus med bare en bolig i ville husforsikringen vært rett forsikring. Når man bor i et sameie så er det sameiets byggforsikring som skal dekke dette. Kontakt styret og la de hjelpe deg. Fortell også hva den ubrukelige vaktmesteren går rundt og sprer.

Den eneste grunnen til at en eventuell forsikring som sameiet har tegnet ikke skal dekke dette er hvis noen har opptrådt uakttsomt - men det er avkorting over for den som har opptrådt uaktsomt i såfall, ikke deg.

Her hvor jeg bor forårsaket leilighet 1 skade i leilighet 2 og byggforsikringen dekket alt.

Jeg aner ikke hva du kan få av erstatningsbolig, det må du høre med forsikringen om.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg skal kontakte styret idag og høre. Siden de hadde julebord igår så venter jeg til etter 12. Jeg er bare fra meg av bekymring over at jeg kanskje må dekke skaden.

Skrevet

Denne skaden må ikke du dekke, så ikke bekymre deg for det. Det er ille nok å måtte fikse disse skadene, om du ikke skal bekymre deg for det økonomiske i tillegg.

Skrevet

Denne skaden må ikke du dekke, så ikke bekymre deg for det. Det er ille nok å måtte fikse disse skadene, om du ikke skal bekymre deg for det økonomiske i tillegg.

Hvordan vet du at hun ikke må dekke skaden?

For alt du vet så kan det være hun selv som er skyld i dette....

Skrevet

Hvordan vet du at hun ikke må dekke skaden?

For alt du vet så kan det være hun selv som er skyld i dette....

TS her.

Jeg har snakket med forsikringsselskapet mitt og mente at det er borettslaget som burde dekke skaden. Hva mener du jeg kan ha gjort som forårsaket lekkasjen? Sist gang jeg sjekket så er det 10 leiligheter som er rammet. Tror du det er jeg som har gjort det og?? En annen nabo varslet styret om lekkasjen på fredag ettermiddag og fikk beskjed om å ringe på mandag for vaktmesteren var på hytta. Siste status nå er at styret ikke vet hvem som dekker skadene. Imorgen blir jeg nødt til å kontakte advokat.

Gjest Blondie65
Skrevet

TS her.

Jeg har snakket med forsikringsselskapet mitt og mente at det er borettslaget som burde dekke skaden. Hva mener du jeg kan ha gjort som forårsaket lekkasjen? Sist gang jeg sjekket så er det 10 leiligheter som er rammet. Tror du det er jeg som har gjort det og?? En annen nabo varslet styret om lekkasjen på fredag ettermiddag og fikk beskjed om å ringe på mandag for vaktmesteren var på hytta. Siste status nå er at styret ikke vet hvem som dekker skadene. Imorgen blir jeg nødt til å kontakte advokat. Anonymous poster hash: 0f9d5...e87

Du skal ikke dekke disse skadene. Hvis noe du hadde gjort hadde forårsaket skaden kunne det vært snakk om avkoetning - dvs at forsikringsselskapet først utbedrer skadene og deretter kontakter deg for å finne din andel. Dette altså hvis du har skyld i skaden.

Det er ikke første gang jeg hører om en vaktmester som ikke gjør jobben på fritiden - og at man da risikerer eskalerende skade. Når han i tillegg gir helt feile råd spørs det hva slags kvalifikasjoner han egentlig har for jobben.

Det er merkelig at de er så hjelpeløse i styret. De burde allerede ha kontaktet sameiets forsikringsselskap - det gjorde styret her første virkedag etter en stygg vannskade hos naboene her. En annen jeg kjenner ble vekket en søndag av vaktmesteren fordi et rør i hennes leilighet hadde sprunget lekk og vannet rant ned til de under. Ikke hennes feil - og forsikringen der dekker også alt.

Så her må styret våkne. Og ja jeg vet at sameiets forsikring skal dekke dette, det er ren unnfallenhet at de ikke har enten gitt deg kontaktopplysningene som skal til eller kontaktet dem selv.

(Ditt forsikringsselskap ville dekket skade på ditt innbo, bygningens forsikring dekkes gjennom felleskostnadene, og skal dekke skader på bygning i eller utenfor din bolig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...