Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

..som er helt perfekt, man er lykkelige, og man elsker hverandre..men den ene parten har problemer med alkohol..?

I går dro han ut og skulle komme hjem klokken ett. Jeg hørte ingenting fra ham, men han kom halv fire..

Han fortalte minimalt om hva som hadde skjedd da jeg spurte hvordan han hadde hatt det. I dag forstår jeg ut fra en ting (som tar lang tid før han forteller, jeg må hale det ut av ham), at han har flørtet med en (eller flere) jente®. Ikke belegg for å tro at det er mer, men uansett.. Nå får jeg ikke vekket ham fordi han er så full. Han sover på sofaen. Ikke fordi vi har kranglet, bare fordi han er så full.

Jeg trodde det var hverdagen, og ikke helgene man skulle bekymre seg for. Vi har snart vært sammen i ti år, og dette bedrer seg ikke.

Anonymous poster hash: a0aaa...f5f

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

ville snakket med han å luftet tankene om samtaler med en psykolog eller lege. det er jo ikke bra for kroppen heller å drikke så mye som du gir uttrykk for :s

Skrevet

Som regel er jo alkoholproblemer et symptom på noe, han dekker jo tydeligvis et behov med alkoholen som han ikke får dekket på andre måter. Har dere aldri snakket om drikkingen hans i løpet av disse årene?

Det kan også være en unnskyldning for å gjøre ting han egentlig ikke føler at han kan gjøre når han er tilregnelig (som å flørte).

Skrevet

Jo, vi har selvfølgelig snakket om det mange ganger. I en periode ble vi også enige om at han kun skulle drikke 6 øl og ikke sprit, men det sklir alltid ut igjen. Og han angrer dagen derpå.

Han skjøtter jobb og økonomi og familie. Jeg blir bare så forferdelig sliten av denne usikkerheten når han drikker, og jeg er ikke særlig glad i dette rusforbruket. Moren min døde av alkoholskader, så jeg blir bekymret også.

Jeg har spurt ham tidligere om han ikke vil snakke med en fagperson, men han sier bare at han jo har det så bra og ikke vet hva de skulle snakket om. Han har hatt en trygg og fin oppvekst, har en støttende familie, har en god utdanning og normal økonomi.

Ts

Anonymous poster hash: a0aaa...f5f

Gjest Sagarmatha
Skrevet

Føler du deg i posisjon til å kunne "kreve" at han legger det på hylla? Enda viktigere, har han reell innsikt og motivasjon (tror du) til å bli rusfri?

Det finnes mange som klarer å kutte alkoholen på egenhånd, eventuelt gjennom offentlig helsetilbud. Problemet er derimot at alkoholproblemer er underprioritert i forhold til annen rusproblematikk gjennom slike tilbud. Da det sjelden vurderes akutt kan man risikere å vente lenge dersom det ikke er stor fare for liv og helse. Et alternativ kan dermed være private tilbud. Disse kan ofte skilte med betraktelig større suksessrate enn offentlige, men koster også "tilsvarende" mer. Personlig synes jeg det er en liten pris å betale om det kan redde liv og familier.

Du er ikke alene om å erfare den jævlige følelsen du har nå, men det finnes alternativ. Skal partneren din evne livsstilsendring må han likevel være motivert. Du kan ikke avruse han. Håper virkelig det ordner seg for dere :klem:

Skrevet

Det høres ut som han rett og slett ikke tar deg på alvor. Kanskje han synes det er akseptabelt så lenge han holder det til helgene. Han har jo antakeligvis også venner som synes det er akseptabelt å være ute hele natten og drikke når det er helg. Er vennene hans single? Eller er han alltid den som drikker mest og drar hjem sist?

Jeg skjønner virkelig at du ikke har det godt med denne situasjonen. Jeg ser nesten for meg at du er nødt til sette hardt mot hardt med ham, si at du vil dra fra ham om han ikke roer forbruket. Ellers kan jeg vanskelig se at han plutselig vil bryte et mønster som har vart så lenge.

Skrevet

Kanskje han har behov for ei rotblaute fremdeles. Trenger ikke å ha alkoholproblemer pga det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...