AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #1 Skrevet 1. desember 2013 Jeg har tidligere hatt AAP med ung ufør særtiligg,men går nå over til fast ufør(fremdeles ung ufør)Jeg har hørt at inntekten i seg selv ikke vil endre seg,men i følge vedtaket på ufør har jeg høyere utbetaling før skatt enn jeg hadde på AAP.Vil det da si at jeg får mer utbetalt etter skattetrekk,eller er skattetrekket høyere på ufør? Anonymous poster hash: 3f4af...d98
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #2 Skrevet 1. desember 2013 Skattetrekk avhenger av inntekt, ikke ytelse.høyere lønn, høyere skatt....kort fortalt. Utregning på ufør er tillagt helt andre kriterier enn AAP. Anonymous poster hash: f71fa...b11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #3 Skrevet 1. desember 2013 Skattetrekk avhenger av inntekt, ikke ytelse.høyere lønn, høyere skatt....kort fortalt. Utregning på ufør er tillagt helt andre kriterier enn AAP.Anonymous poster hash: f71fa...b11 Er klar over alt dette. Men siden folk sier man ikke vil øke noe i inntekt selvom man går ove ufør lurte jeg på om det var høyere skattetrekk siden jeg nå vil få mer i brutto enn på AAP Anonymous poster hash: 3f4af...d98
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #4 Skrevet 1. desember 2013 Er klar over alt dette. Men siden folk sier man ikke vil øke noe i inntekt selvom man går ove ufør lurte jeg på om det var høyere skattetrekk siden jeg nå vil få mer i brutto enn på AAP Anonymous poster hash: 3f4af...d98 Vel. Det har du jo fått et klart svar på.Anonymous poster hash: f71fa...b11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #5 Skrevet 1. desember 2013 Vel. Det har du jo fått et klart svar på.Anonymous poster hash: f71fa...b11 Never mind! Anonymous poster hash: 3f4af...d98 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #6 Skrevet 1. desember 2013 Jeg kan jo ikke gir råd utfra hva "folk sier"... Jeg har jo svart. A:skattetrekk har med inntekt å gjøre. Ikke trygd.... Skattetrekker endrer ikke seg selv. Du må evt be ligningskontoret om å beregne på nytt dersom du frykter restskatt. B: Uføre-som nevnt- beregnes fra helt andre kriterier enn AAP. Du vil jo se summen i vedtaket ditt.Anonymous poster hash: f71fa...b11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #7 Skrevet 1. desember 2013 Jeg kan jo ikke gir råd utfra hva "folk sier"... Jeg har jo svart. A:skattetrekk har med inntekt å gjøre. Ikke trygd.... Skattetrekker endrer ikke seg selv. Du må evt be ligningskontoret om å beregne på nytt dersom du frykter restskatt. B: Uføre-som nevnt- beregnes fra helt andre kriterier enn AAP. Du vil jo se summen i vedtaket ditt.Anonymous poster hash: f71fa...b11 Ser hva du har svart,og har lest vedtaket mitt. Restskatt frykter jeg overhodet ikke.Skatt er skatt.Det ordner seg ved skatteoppgjøret uansett. Anonymous poster hash: 3f4af...d98 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #8 Skrevet 1. desember 2013 Som ufør får du ekstra fradra på skatten, så skatten er faktisk lavere ved ufør enn ved AAP. Beholder du samme skattetrekket får du igjen på skatten Om fradraget: Er din ervervsevne nedsatt med minst 2/3 og du har mottatt uførepensjon, har du rett til særfradrag for uførhet. Fradraget gis til og med den måneden du fyller 67 år. Helt særfradrag er kr 32 004, er du ufør kun deler av skatteåret får du særfradrag med kr 2 667 pr måned du er ufør. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #9 Skrevet 2. desember 2013 Som ufør får du ekstra fradra på skatten, så skatten er faktisk lavere ved ufør enn ved AAP. Beholder du samme skattetrekket får du igjen på skatten Om fradraget: Anonymous poster hash: 431fa...f01 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #10 Skrevet 2. desember 2013 Takk for et svar på det jeg lurte på Anonymous poster hash: 3f4af...d98 ...Ja, for spørsmålet var så tydelig...not Anonymous poster hash: f71fa...b11
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #11 Skrevet 2. desember 2013 ...Ja, for spørsmålet var så tydelig...not Anonymous poster hash: f71fa...b11 Spørsmålet var VELDIG tydelig synes jeg. Anonymous poster hash: db9f8...109 3
csb Skrevet 2. desember 2013 #12 Skrevet 2. desember 2013 Skattetrekk på ufør er 18%, altså lavere enn AAP; men du vil få mindre utnbetalt totalt på ufør enn hva du hadde på AAP
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #13 Skrevet 2. desember 2013 Skattetrekk på ufør er 18%, altså lavere enn AAP; men du vil få mindre utnbetalt totalt på ufør enn hva du hadde på AAP Det får jeg ikke til å stemme da min bruttoinntekt i følge vedtaket på ufør er høyere enn den jeg hadde på AAP,og nå skattetrekket da er lavere. Må jeg kontakte skattekontoret for å endre skattetrekket? Anonymous poster hash: 3f4af...d98
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #14 Skrevet 2. desember 2013 Skattetrekk på ufør er 18%, altså lavere enn AAP; men du vil få mindre utnbetalt totalt på ufør enn hva du hadde på AAP Jeg skatter 9%Anonymous poster hash: 07d01...ffa
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #15 Skrevet 3. desember 2013 Jeg skatter 9%Anonymous poster hash: 07d01...ffa Og jeg skatter 25 %. Kommer helt an på hvilke ekstra fradrag man har, formue, gjeld og inntekt i kroner. Anonymous poster hash: 431fa...f01 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå