Gå til innhold

Fengsel og permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Et litt rart spørsmål kanskje, men tenkte på noe da jeg leste avisen i dag. Det var en artikkel i VG helg-bilaget om kniver, og der sto det hvilke straffer som gjelder om man går med kniv på seg i det offentlige. Første gang man blir tatt får man en stor bot, og andre gang kunne man risikere å få 45 dager i fengsel. Jeg har aldri tenkt å gå rundt med kniv selv, synes det er skummelt at noen gjør det, og tenkte at den straffen var egentlig ganske lav. 45 dager, liksom. Men så begynte jeg å lure på hva som skjer økonomisk med de som plutselig må i fengsel sånn som det der. Hva skjer hvis de har jobb, får de permisjon med lønn? Permisjon uten lønn? mister de jobben? Er det forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass? Rar tanke kanskje, men er det noen som vet dette her? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reaksjonen er opp til arbeidsgiver. Noen må slutte (de er jo ikke på jobb mens de soner i fengsel), noen (veldig heldige) får permisjon uten lønn. Når du har permisjon er du fremdeles ansatt, sånn sett kan det sammenliknes med at arbeidsgiver gir deg perm for å reise jorda rundt - eller annet som ikke er relevant for jobben. Ved kort dom (noen uker) kan man jo også ta ut ferie. Ikke alle forteller arbeidsgiver at de er straffedømt.

Har du en dom på under fire mnd kan du i en del fylker søke om å sone dommen hjemme med fotlenke, da er det aktivitetskrav. Du kan ikke sitter hjemme i godstolen, men må være på jobb, kurs, skole, i ulønna jobb etc i 20-40 timer /uke. En slik ordning må selvsagt godkjennes av arbeidsgiver/skole mv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...