Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2004 #1 Skrevet 10. mai 2004 Søknadsfristen for opptak på jusstudiet er gått ut og jeg synes det blir for lenge å vente helt til neste høst. Hvordan er mulighetene for å ta et år med juss som privatist, for deretter å søke opptak til vanlig undervisning og studierett på universitetet?
Salt Skrevet 10. mai 2004 #2 Skrevet 10. mai 2004 Så vidt jeg vet, er det studiestart på juss både om høsten og om vinteren. (UiO). Da slipper du å vente helt til neste høst. Om det går an å ta det som privatist, har jeg helt ærlig ikke peiling på.
Gjest Koster endel Skrevet 10. mai 2004 #3 Skrevet 10. mai 2004 Jeg synes å ha hørt at en må betale ganske mye for å være privatist ved universitetene nå..Hvor mye vet jeg ikke, men var det ca. kr. 20.000.i semesteret tro? Du kan og ta juss /eller jus(?) ved friundervisningen og da koster det også endel, men jeg vet ikke hvor mye pr.semester.
Justice Skrevet 11. mai 2004 #4 Skrevet 11. mai 2004 Det er riktignok studiestart både høst og vår, men man må uansett være immatrikulert ved det juridiske fakultet for å bli med i denne undervisningen, samordna opptak våren før er derfor eneste mulighet for å studere på vanlig måte. Fullt mulig å være privatist, men gebyret har øket til 1800 kr per eksamen. Alle forelesninger er åpne, så du kan være med på undervisningen som gis der. Det du går glipp av er kursene og fakultetsoppgavene. De har jeg hatt stort utbytte av, det er mange svært dyktige kursholdere ved universitetet, og det å få rettet oppgaver er veldig gd trening. Hvis du kan tenke deg å betale 1800 kr, og mener du kan avse kursundervisning og oppgaveretting vil jeg anbefale deg å gå opp som privatist. Hvis du virkelig ønsker å studere jus, ville jeg ikke nølt egentlig. Det er et fantastisk interessant og utviklende studium, og jeg har ikke angret på at jeg valgte jus. Minner om at du ikke får støtte fra lånekassen som privatist (og at evt. lån du har fra før må nedbetales, du får heller ikke rentefritak). Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå