Gå til innhold

Jeg får ikke puste!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er forferdelig frustrerende, jeg sliter sånn med å puste og har slitt med det et par år nå.

Har vært hos lege og tatt tester, men alt ser fint ut så da blir det selvsagt konkludert med at det er pga psykisk belastning og jeg får ikke noe hjelp (fordi det ikke er noe hjelp å få selvsagt).

Igår var det så ille at jeg var nær å ringe legevakt, jeg holdt på å falle i bakken.

Når jeg sliter med å puste over lang tid så blir jeg selvfølgelig utrolig sliten i kroppen fordi jeg må anstrenge meg sånn og jeg blir sinnsykt svimmel. Det er ikke noe ålreit når man er småbarnsmamma :-/

Jeg har vurdert å spørre legen om det er noe medisiner jeg kan prøve når det står på som verst, men er redd for at legen bare vil foreslå avslappende medikamenter, noe jeg ikke vil ha i meg.

Sliter på innpust forresten.

Er det noen som har slitt eller sliter med det samme? Hva gjorde/gjør du for å bli bra eller gjøre det bedre? Jeg orker snart ikke mer :(

Skrevet

Kan du forklare litt nærmere hva du sliter med? Pusting går jo normalt helt automatisk, hvor stopper det? Lungene? Nesa?

Skrevet

Føles som jeg ikke får nok luft inn så jeg må anstrenge meg for å få fylt lungene helt. Er vel kanskje som et press på brystet uten at jeg merker noe særlig til presset hvis du skjønner?

Jeg føler også at jeg må gjespe hele tiden også får jeg det ikke til. Da blir det som en enorm stor klump i halsen. Dette har jeg slitt med siden jeg var lita jente.

Skrevet

Jeg sliter med å få fylt lungene til tider, jeg har astma. Har aldri slitt meg utpust som er karakteristisk for astma.

Før jeg begynte på medisiner så var det mye verre, da var det i tillegg til hoste og null kondis. Etter jeg begynte på medisiner så er dette problemet igjen. Innimellom føles det kjempetungt å puste. Kan vare i noen dager så er det bedre igjen, også kommer det tilbake.

Anonymous poster hash: 40bf6...137
Skrevet

Hei, det der har jeg også hatt i perioder. Det føles som om du ikke får pusten rundt på en måte ?

Jeg ble veldig stressa av det der,men lærte meg til slutt at om jeg såg at magen gikk ut og inn når jeg pustet så fikk jeg nok luft,når jeg "godtok " det ,så forsvant det. Var kanskje litt angst relatert tror jeg selv om det ikke føltes sånn da.

Anonymous poster hash: e5219...dd9
Skrevet

Jeg synes dette høres veldig ut som angst. Legen din burde lære deg noen gode pusteteknikker for å få kontroll på pusten. Dersom man føler at man ikke klarer å trekke pusten helt inn, hjelper det ofte for meg å først puste heeeelt ut. Da er lungene helt tomme, og de vil fylle seg helt opp når man trekker pusten.

Anonymous poster hash: deb6b...3af
Skrevet

Hmm, om det alltid har vært sånn og legene ikke finner noe galt vil jeg kanskje tro at sånn du puster er normalt for deg? Åpenbart har du fått i deg nok luft til å leve så langt (ikke vondt ment).

Jeg har hatt alvorlige pusteproblemer pga. muskelspenning i ryggen, da klarte jeg ikke å "løfte" lungene i det hele tatt. Det ga seg etter innleggelse og store doser muskelavslappende/smertestillende over et døgns tid. Men da var jo grunnen til at jeg ikke klarte å puste at jeg fikk sterke smerter om jeg gjorde det. Og grunnen til spenningene var nok skolerelatert stress.

Har de målt oksygenopptaket ditt, kondis osv.?

Kan du ha jernmangel? Det kan føre til tung pust.

Skrevet

Dette er forferdelig frustrerende, jeg sliter sånn med å puste og har slitt med det et par år nå.

Har vært hos lege og tatt tester, men alt ser fint ut så da blir det selvsagt konkludert med at det er pga psykisk belastning og jeg får ikke noe hjelp (fordi det ikke er noe hjelp å få selvsagt).

Igår var det så ille at jeg var nær å ringe legevakt, jeg holdt på å falle i bakken.

Når jeg sliter med å puste over lang tid så blir jeg selvfølgelig utrolig sliten i kroppen fordi jeg må anstrenge meg sånn og jeg blir sinnsykt svimmel. Det er ikke noe ålreit når man er småbarnsmamma :-/

Jeg har vurdert å spørre legen om det er noe medisiner jeg kan prøve når det står på som verst, men er redd for at legen bare vil foreslå avslappende medikamenter, noe jeg ikke vil ha i meg.

Sliter på innpust forresten.

Er det noen som har slitt eller sliter med det samme? Hva gjorde/gjør du for å bli bra eller gjøre det bedre? Jeg orker snart ikke mer :(

Oi, ja jeg sliter akkurat med det samme. Har sjekket nesten alt så går an å sjekke hos legen med tanken på tung pust. Finner ingenting. Rønken av lunger +++. Jeg sliter med angst fra før, så får beskjed om at det er angst. Og at jeg puster feil.

Jeg har vært hos legen 10000 ganger pga det.

Jeg har perioder der jeg faktisk er helt fin, og så kan det bli dårlig i flere uker.

Skrevet

Jeg har ikke slitt med pusten hele livet, gjespingen jeg har slitt med siden jeg var lita.

Dette begynte for nesten 2år siden. Jeg røyka på den tiden og ble livredd for at jeg hadde skadet lungene mine så jeg sluttet. Men så ble jg ikke noe bedre så jeg dro til legen for å sjekke meg for allergier og for å sjekke pusten. Alt så fint ut så da ville ikk legen snakke mer om det.

Bytta fastlege etterhvert og fikk sjekket meg hos han også. Tok spirometri 2 ganger som så helt fine ut, men jeg slet ikke med pusten der og da!! Det er ikke sånn at jeg hele tiden sliter. Nå f,eks ligger jeg i senga og får puste helt fint, men etterhvert utover dagen så blir det verre og verre.

Jeg puster forresten med magen, men når jeg begynner å slite så får jeg ikke nok luft ved å puste sånn så da begynner jeg å "puste med brystet". Jeg vet at det er feil, men jeg får ikke tilfredsstillende nok oksygen ved å puste riktig.

Skal prøve det med å puste helt ut først slik at lungene tømmer seg...

Prøver også å ta det med ro, men med et lite krevende barn i hus er det ikke så lett. Det er en ren treningsøkt bare å få på han klær (ikke fordi jeg har elendig kondis, men fordi han har spesielle behov og er sinnsykt sterk)

Skrevet

Spør om å teste for astma? Ellers høres det veeeldig ut som angst, like grusomt er det jo uansett, den subjektive følelsen av å ikke få nok luft kjenner man like godt som om man faktisk ikke skulle fått nok luft.

Skrevet

Det kan jo være lurt å prøve ut astmamedisiner når du ikke får puste, og se om de har en effekt? Jeg gjorde det i en periode da jeg slet med å få puste. Dette var relatert til nyresykdom for min del, men medisinene funker likevel. Jeg opplevde ofte å få panikk når jeg merket at jeg ikke fikk trukket pusten, men ble roligere av å vite at jeg hadde medisiner tilgjengelig selv om det stort sett gikk over av seg selv etter hvert..

• Liker 1
Skrevet

Spør om å teste for astma? Ellers høres det veeeldig ut som angst, like grusomt er det jo uansett, den subjektive følelsen av å ikke få nok luft kjenner man like godt som om man faktisk ikke skulle fått nok luft.

Tar man ikke bare spirometri eller PEF for å sjekke for astma? Isåfall har jeg sjekket flere ganger.

Det kan godt være angst, men jeg syns det er så rart at det opptrer i alle mulige slags situasjoner og det er ingen mønster der. Jeg kan sitte hos ei venninne og drikke kaffe også plutselig begynner jeg å slite med pusten.

Ikke noe forrundret om det faktisk kommer av psykisk belastning heller, men skulle ønske det var noe å gjøre med det for å lindre litt mens det står på som verst. Skal spørre legen om jeg kan prøve astma medisiner.

Jeg holder også på med å bli henvist til utredning av ADHD og har hørt at man kan slite med pust om man har det pga anspenthet så kan hende det hjelper med medisner for det (om jeg har det da).

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det med pusten, fikk du noe svar eller hjelp på det. Sliter med det samme, har ikke noe angst eller redsel, bare sliter med pusten.

Anonymous poster hash: 53115...cfc
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er sjekket for fysiske diagnoser, og alt ser fint ut, så kan det være angst. Har selv opplevd dette mange ganger. Man føler rett og slett at man ikke får nok oksygen inn, og kjenner et enormt press i brystet, og føler seg kraftløs og svimmel.

Problemet er ikke at du ikke får nok luft, men at du får for mye luft (hvis problemene dine skyldes angst). Når man får "overdose" av oksygen, får man for lite CO2 i blodet, noe som igjen kan gi ganske voldsomme symptomer (selv om de ikke er farlige). I verste fall besvimer man, selv om dette er sjelden.

Du kan lese om angst og hyperventilering , og se om dette kan være det som plager deg.

God bedring!

Anonymous poster hash: 87e2e...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...