AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #1 Skrevet 30. november 2013 man trener 2 timer hver dag og spiser veldig lite? jeg gjør ikke dette og har ikke tenkt på det, men beskymrer meg for vennina mi.. hun er tynn fra før. Hva vil skje? Anonymous poster hash: 5eb62...ff5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #2 Skrevet 30. november 2013 Du pådrar deg mangelsykdommer, blir trøtt og slapp og kvalm, bryter ned musklene dine, og generelt ødelegger kroppen din, som fører til at psyken fucker seg opp og du går rundt som en rabiesinfisert premenstruell T-rex. Anonymous poster hash: e1313...be8 6
muffin26 Skrevet 30. november 2013 #3 Skrevet 30. november 2013 Kommer ann på hva hun spiser og hva slags trening?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #4 Skrevet 30. november 2013 Kommer ann på hva hun spiser og hva slags trening? Hun jogger, går til skolen, trener styrke på treningsenteret og spiser kanskje kun 4 knekkebrød om dagen + grønnsaker. Jeg prøver å få hun til å spise annet, men hun er veldig fokusert. Hun er veldig høy og tynn. Anonymous poster hash: 5eb62...ff5
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 30. november 2013 #5 Skrevet 30. november 2013 Hvis man spiser mindre enn man forbrenner på daglig aktivitet så vil man bli tynnere. Hvis man spiser for lite, eller for dårlig, så kan man bli underernært/feilernært. Det kan jo medføre en rekke problemer, fra at man er slapp, irritabel og får nedsatt immunforsvar, til depresjon, muskelsvinn, håravfall, organsvikt og død. Det skal litt til å dø av det da, altså. Men det sier seg selv at man må spise nok, du kan ikke kjøre en bil uten bensin. Folk som trener mye bør spise enda mer, spesielt om de trener styrke og har tenkt å få litt muskler. 3
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 30. november 2013 #6 Skrevet 30. november 2013 Hun jogger, går til skolen, trener styrke på treningsenteret og spiser kanskje kun 4 knekkebrød om dagen + grønnsaker. Jeg prøver å få hun til å spise annet, men hun er veldig fokusert. Hun er veldig høy og tynn. Anonymous poster hash: 5eb62...ff5 Si til henne at styrketrening er meningsløst når man ikke spiser protein, du får ikke noe tight og fit kropp når du bare gir musklene knekkebrød.
Gjest ghej75 Skrevet 30. november 2013 #7 Skrevet 30. november 2013 Det skal ikke så lang tid til før lagrene av vitaminer og mineraler tømmes om man går på veldig ensformige dietter, selv om man til og med skulle få i seg nok kalorier. For hvert eneste vitamin og mineral man får mangel på, finnes det et helt sett med "bivirkninger". Bare B12-mangel (en av mange vitaminer man ikke får i seg nok av med knekkebrød og grønnsaker) kan f.eks. føre til "skade [på] nervesystemet og gi nedsatt følsomhet i huden, balanseproblemer, og i verste fall utvikling av demens" (Fra NHI). "Blodmangel på grunn av mangel på B12: De første symptomer vil være tretthet, hjertebank, uregelmessig hjerteslag, åndenød, svimmelhet, ustøhet, særlig i mørket, og følelse av "å gå på puter". Det kan dessuten forekomme psykiske symptomer med sviktende hukommelse, depresjon og demens." (Fra Nettdoktor) Nå tok jeg altså for meg ett eneste vitamin, du kan tenke deg selv hvor alvorlig dårlig man kan komme til å føle seg når man mangler 10-20 vitaminer, mineraler og sporstoffer, foruten essensielle fettsyrer og aminosyrer (protein). Når man spiser spiser man ikke bare for å gi "brensel til kroppen", veldig mye går faktisk til hjernen. Når ikke hjernen fungerer ordentlig fungerer heller ikke kroppen, hormonbalansen eller personen i det hele tatt. Hvis du er bekymret for venninnen din anbefaler jeg sterkt at du sender en bekymringsmelding til f.eks. foreldrene, helsesøster eller noen andre voksenpersoner du/hun har tillit til. Håper hun klarer å finne en sunnere vei .
muffin26 Skrevet 30. november 2013 #8 Skrevet 30. november 2013 Hun jogger, går til skolen, trener styrke på treningsenteret og spiser kanskje kun 4 knekkebrød om dagen + grønnsaker. Jeg prøver å få hun til å spise annet, men hun er veldig fokusert. Hun er veldig høy og tynn.Anonymous poster hash: 5eb62...ff5 det er jo sykt da. Snakk med foreldrene hennes.
Gjest Raindrops Skrevet 30. november 2013 #9 Skrevet 30. november 2013 Enig i at du burde kontakte noen, som foreldre eller helsepersonell, hvis du ikke klarer å snakke henne til fornuft. Hun kommer sikkert ikke til å takke deg, iallefall ikke med det første, men det er bedre enn at hun fortsetter på denne måten og eventuelt får mangelsykdommer og utvikler en alvorlig spiseforstyrrelse. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #10 Skrevet 1. desember 2013 Hørtes ut som meg for mange år siden! Jeg fikk anoreksi, så jeg ville absolutt kontaktet noen, hjelp henne ut av dette helvete hun er godt på vei inni .. Anonymous poster hash: c7f60...8b6
heiduderborte Skrevet 1. desember 2013 #11 Skrevet 1. desember 2013 (endret) Hørtes ut som meg for mange år siden! Jeg fikk anoreksi, så jeg ville absolutt kontaktet noen, hjelp henne ut av dette helvete hun er godt på vei inni .. Anonymous poster hash: c7f60...8b6 Håper du kom deg ut av det helvete! som du sier må man ta kontakt så fort man ser noe som ikke stemmer! Endret 1. desember 2013 av heiduderborte
Gjest Coolaid Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Hva vil skje ? - En god venn forteller det til en voksen. For eksempel en helsesøster, eller en forelder eller en annen voksen som man kan stole på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå