Snop Skrevet 30. november 2013 #1 Skrevet 30. november 2013 Jeg hadde det litt trangt økonomisk for ikke så lenge siden, og oppdaget da hvor langt jeg kan komme med 400-500 kr i uka på dagligvarebutikken ved å planlegge innkjøp og handle store mengder for lite penger. Syntes dette var veldig gøy, og har fortsatt å handle maks én gang i uken siden og handle inn for hele uka og litt til. Men jeg tar gjerne imot lure tips fra dere andre budsjetthandlere for å få femhundrelappen til å strekke til (dette inkluderer alle husholdningsartikler og mat). Billigmerker, hvilke butikker jeg bør handle hva på osv Dette er noe av det jeg gjør foreløpig: - Skjærer brød og fryser ned - Spiser mye havregrøt - Spiser mye frukt og har kjøleskapet fullt av dette - Kjøper first price-varer der jeg kan - Kjøper grønnsaksblandinger som kan fryses - Planlegger alle middager Dette er det jeg kommer på at jeg trenger mer av: - Billig pålegg til brød, eventuelt pålegg som varer lenge - Mer varierte middager - Bedre oversikt over ukestilbud i butikkene - Masse forslag til mat som kan fryses - Billige erstatninger til kjøtt/billig vegetarmat - Krydder og grønnsaker som kan brukes i masse forskjellig PS! Spiser lite kjøtt (men masse fisk!), bruker kjøtterstatninger og liker ikke ris. Ellers er alt lov
Gjest ghej75 Skrevet 30. november 2013 #2 Skrevet 30. november 2013 Vil jo anbefale å bake brød selv fremfor å kjøpe. Først og fremst blir det mye sunnere og mer næringsrikt (brød kan faktisk være en kilde til protein med de rette ingrediensene). Jeg handler ingredienser til brød billig på iHerb (frø, kokosmel, osv.). Bønner og linser er kjempebillig på innvandrerbutikker, og godt i f.eks. gryteretter. Kikerter har særlig mye proteiner. Du kan lage bønnepostei som pålegg av kokte, moste bønner med havsalt, kanskje litt olje og krydder. Utrolig godt! Tunfisk er også greit som pålegg, og veldig rimelig fra First Price. Kan også brukes i omelett m.m. Ellers er jo quorn et godt vegetaralternativ, selv om jeg ikke vet om det kan sies å være direkte billig? Fås på meny. Ikke samme næringsinnhold, men sopp smaker i hvert fall litt kjøttaktig med rett tilberedning synes jeg. Proteinpulver er en utmerket måte å få i seg ekstra protein på som vegetarianer.
FruHudson Skrevet 30. november 2013 #3 Skrevet 30. november 2013 Lag en stor porsjon pastasaus og bruk i flere dager eller eventuelt frys ned Her i huset lager vi for tre dager: Dag 1 blir det spaghetti med pastasaus Dag 2 pitapizza med pastasausen som fyll Dag 3 lasagne med sausen I den har vi hakkede tomater, paprika, masse løk, linser, mais, krydder og tomatpuré. Vi bruker kjøttdeig, men man kan selvfølgelig bytte den ut med andre ting, eventuelt mer grønnsaker for en vegetarvariant.
ørepropp Skrevet 30. november 2013 #4 Skrevet 30. november 2013 (..)Dette er det jeg kommer på at jeg trenger mer av: - Bedre oversikt over ukestilbud i butikkene Mattilbud-appen er veldig fin her!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #5 Skrevet 30. november 2013 Jeg har alltid noe i frysen som lett kan bli til et måltid til de gangene jeg har liten tid/ork og trenger noe kjapt. Det er ofte da man går på en liten smell (sushi for meg). De to tingene jeg alltid har er hjemmelaget sterk tomatsaus og hjemmelagde vårruller. Jeg lager store kvanta og kan ta opp og få et godt måltid på få minutter. I tillegg har jeg et lite repertoire av middagsretter laget på få, billige råvarer som jeg fisker frem når jeg er litt rådvill (som også er da jeg begynner å overtenke middager og plutselig har kjøpt Stange-kylling og fjorten ulike grønnsaker). Dette er blant annet blomkålsuppe, potet- og purresuppe, couscoussalat, falafel, brokkoligrateng og noen pastaretter. Anonymous poster hash: ae65b...949
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå