Gjest Trappetroll Skrevet 30. november 2013 #1 Skrevet 30. november 2013 Hei! Har en liten staffordshire bullterrier valp på 3,5 måneder. Han er skikkelig spretten, aktiv og nysgjerrig. Lurte på når en evt kan begynne å trene agility med han? Er det noen steder i Bergensområdet der en kan trene og evt. få litt tips? Det blir ikke noe på konkurransenivå/profesjonelt nivå, mer som en hobby, og noe kjekt å drive på med for både oss og hunden. Såfremt hunden liker det. Håper på gode svar
Portvinpiken Skrevet 30. november 2013 #2 Skrevet 30. november 2013 Jeg er ingen ekspert på den sporten, men mener å huske at hunden bør være ca 1 år før den begynner med agility? Sikkert andre her som har mer peiling enn meg på akkurat det området. Inntil han blir gammel nok og får bygget opp skjelett og muskler riktig, finnes det mange andre flotte aktiviteter som du kan drive med. RallyMix er en av de som jeg liker godt. Uhøytidelig, lærerik og morsomt for hund og eier.
Gjest Trappetroll Skrevet 30. november 2013 #3 Skrevet 30. november 2013 Jeg er ingen ekspert på den sporten, men mener å huske at hunden bør være ca 1 år før den begynner med agility? Sikkert andre her som har mer peiling enn meg på akkurat det området. Inntil han blir gammel nok og får bygget opp skjelett og muskler riktig, finnes det mange andre flotte aktiviteter som du kan drive med. RallyMix er en av de som jeg liker godt. Uhøytidelig, lærerik og morsomt for hund og eier. Det har jeg ikke hørt om. Hva går det ut på? Hvor kan jeg finne ut mer om det? Ja, vil ikke begynne for tidlig! Meningen er egentlig bare å ha det kjekt, samtidig som vi gjerne kan bygge opp litt sterkere bånd sammen. Blir litt kjedelig med bare lydighetstrening, for det er han blitt utrolig flink til.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. november 2013 #4 Skrevet 30. november 2013 Du kan vel begynne treningen nå? Men ikke la hunden hoppe hinder eller gå møne, før kroppen er på plass. Ser ingen grunn for at du må vente med tunell, enkel slalom og det å føre hunden nå.
Gjest Trappetroll Skrevet 30. november 2013 #5 Skrevet 30. november 2013 Du kan vel begynne treningen nå? Men ikke la hunden hoppe hinder eller gå møne, før kroppen er på plass. Ser ingen grunn for at du må vente med tunell, enkel slalom og det å føre hunden nå. Har øvd litt på tunnel. Men har ikke turt å prøve slalom. Tenkte kanskje det ikke var så bra ennå? Jeg har bare prøvd det med forrige hunden min, men han var voksen når vi begynte, og han likte det ikke så da ble det ikke noe mer. Så du mener det skal gå bra allerede nå?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. november 2013 #6 Skrevet 30. november 2013 Har selv bare trent voksen hund, så kjørte rett på alle hinderene. Men det er jo en sport med en egen form for føring, så å lære hunden å bli styrt nå som valp, vil jeg jo tro er bare bra? Sette opp hinder, uten bom, og peke valpen igjennom. Om du skal trene slalom, så bare ha en stor avstand mellom stolpene, så det ikke blir fysisk belastende.
Gjest Trappetroll Skrevet 30. november 2013 #7 Skrevet 30. november 2013 Har selv bare trent voksen hund, så kjørte rett på alle hinderene. Men det er jo en sport med en egen form for føring, så å lære hunden å bli styrt nå som valp, vil jeg jo tro er bare bra? Sette opp hinder, uten bom, og peke valpen igjennom. Om du skal trene slalom, så bare ha en stor avstand mellom stolpene, så det ikke blir fysisk belastende. Okei, tusen takk! Noen som vet om et sted i Bergensområdet der det går an å trene agility med hunden? Hadde utstyr selv før, men det har forsvunnet :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå