Gå til innhold

Knurring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje et litt dumt spørsmål for dere erfarne hundeeiere, men jeg spør likevel.

Vi har en nydelig hund, som bare er snill og grei. Men når han får ting å tygge på, som er av ekte kjøtt, knurrer han hvis vi nærmer oss. Jeg tenker at når de får tygge på ekte kjøtt vekker det mer instinkter hos hunden. Likevel er det jo litt ekkelt når 'verdens snilleste hund' begynner å knurre. Noen som har erfaring med dette? Er dette normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt naturlig for hunden å si ifra om at dette er maten sin. Det er primærinstikt å jakte og få mat, og ikke minst passe på å få i seg maten. Den knurrer ikke fordi det ikke er "verdens snilleste hund", men fordi den har et helt normalt hundespråk. Den forteller bare at den ønsker å ha litt avstand når den spiser, takk :-). Og jo bedre det smaker, desto viktigere er det for hunden å få beholde det og spise det opp.

Jeg vil ikke anbefale å "trene" på å fjerne maten og gi tilbake osv. La hunden få lov å spise dette i fred og ro så den slipper å knurre fordi den føler seg usikker på om maten forblir hans/hennes.

Det vekker ikke mer instinkter. Instinktene er der hele veien. Jo bedre det er, jo mer vil man ha det. Helt normalt :-)

• Liker 2
Skrevet

Ressursforsvar.

Enig. Ofte forsvinner problemet av seg selv hvis man bare later som ingenting. Hvis man straffer hunden, risikerer man at den blir mer defensiv. Jeg vil foreslå at dere later som dere ikke ser/hører reaksjonen dens når den knurrer, og bare oppfører dere normalt. I tillegg vil jeg anbefale at dere begynner med kontakttrening, dersom dere ikke gjør det allerede.

Skrevet

Ressursforsvar, ja. Det du kan gjøre er å kaste ned noen godbiter til hunden i det du går forbi når han gnager på noe. Gjør dette jevnt og trutt slik at han forbinder det at du nærmer deg når han har noe godt med noe positivt. Så kan du - i hundens tempo - nærme deg ham mer og mer mens du kaster ned godbiter.

Du kan også leke bytteleken med ham. Hvis han får et halvgodt bein, så kan du vise ham et enda bedre bein og gi ham det mot at du får hans opprinnelige bein (viktig at han gir det fra seg frivillig). Da lærer han også at det er positivt å gi fra seg noe til deg, for det fører til at han får noe enda bedre i retur.

Men utover disse treningsscenariene så ville jeg latt hunden være i fred når han gnager på et bein.

Skrevet

Takk for svar, dere! Dette er første gang jeg har hund, så da blir jeg fort litt usikker på hva slike ting betyr. Men vi forstår mer og kjenner han bedre for hver dag som går :-)

Skrevet

Det å kaste ned godbiter til ham, som Tabris nevner, er også en god ide, men pass på å ikke gjøre det mens han knurrer. Det skal jo helst ikke belønnes :)

Skrevet

Forresten, dette er en okay forklaring på kontakttrening, hvis du skulle være interessert i det

Det danner jo på en måte grunnlaget for all videre trening, pluss at dere bygger god tillit mellom dere selv og hunden, og det vil igjen forminske risken for slike ting som bytteforsvar :)

Skrevet

Etter hva jeg forstår av TS så er det kjøttstykke og ikke et tyggebein hunden får? Så da spiser han vel opp hele?

Jeg er usikker på hvorfor folk skal drive å surre så mye når hundene får noe godt å spise. For min del lar jeg hundene være i fred og får nyte det de får. Det jeg gir de er det jo ikke noe som er farlig og skal/må fjernes igjen. Det gir jeg de for at de skal få mat eller noe å kose seg med. Gjerne ute i hagen. Der har de fred og ro.

Skrevet

Etter hva jeg forstår av TS så er det kjøttstykke og ikke et tyggebein hunden får? Så da spiser han vel opp hele?

Jeg er usikker på hvorfor folk skal drive å surre så mye når hundene får noe godt å spise. For min del lar jeg hundene være i fred og får nyte det de får. Det jeg gir de er det jo ikke noe som er farlig og skal/må fjernes igjen. Det gir jeg de for at de skal få mat eller noe å kose seg med. Gjerne ute i hagen. Der har de fred og ro.

Problemet er jo at hvis hunden først får en refleks med å forsvare "byttet" sitt, så risikerer man for det første at adferden eskalerer, noe som kan være alvorlig hvis den for eksempel skal være i nærheten av barn. Dessuten så er det jo alltid muligheter for at hunden skal finne noe i veikanten, eller noe, når man er ute med den som man ikke vil at den skal tygge på. I slike situasjoner sliter man dersom man har en hund som ikke tåler at man tar fra den noe.

• Liker 1
Skrevet

Problemet er jo at hvis hunden først får en refleks med å forsvare "byttet" sitt, så risikerer man for det første at adferden eskalerer, noe som kan være alvorlig hvis den for eksempel skal være i nærheten av barn. Dessuten så er det jo alltid muligheter for at hunden skal finne noe i veikanten, eller noe, når man er ute med den som man ikke vil at den skal tygge på. I slike situasjoner sliter man dersom man har en hund som ikke tåler at man tar fra den noe.

Tror du misforstår innlegget mitt, eller at jeg forklarte meg dårlig.

Jeg er fullstendig for å lære hunder en "slipp kommando". Men dette med å ta i fra mat og bein som man gir hunden, ser jeg overhode ikke poenget i. Det har man gitt de for å kose seg med og hos meg får de lov til det, alle sammen. Men de har også lært seg å slippe noe om noe er farlig og de ikke får spise/tygge på det. Går an å ha to tanker i hodet samtidig :-).

Matro er viktig for både meg og hundene, og jeg hadde blitt noe aggressiv selv om mannen min skulle drive å ta fra meg tallerken når jeg spiste maten min... :-)

Skrevet

Tror du misforstår innlegget mitt, eller at jeg forklarte meg dårlig.

Jeg er fullstendig for å lære hunder en "slipp kommando". Men dette med å ta i fra mat og bein som man gir hunden, ser jeg overhode ikke poenget i. Det har man gitt de for å kose seg med og hos meg får de lov til det, alle sammen. Men de har også lært seg å slippe noe om noe er farlig og de ikke får spise/tygge på det. Går an å ha to tanker i hodet samtidig :-).

Matro er viktig for både meg og hundene, og jeg hadde blitt noe aggressiv selv om mannen min skulle drive å ta fra meg tallerken når jeg spiste maten min... :-)

Så tror jeg vi har misforstått hverandre. Jeg mente ikke at man skal ta fra den noe man har gitt den. Snarere tvert imot at man bare overser den når den grumler litt, for å lære den at den ikke behøver å bekymre seg for at man skal ta tingene dens :) Kontakttrening går jo heller ikke ut på å ta fra hunden ting. Bytteleken som ble nevnt tidligere er jo bare for at hunden skal synes det er greit å gi bort noe, selv om man jo også bare kan bruke slipp kommando, som du sier.

Hehe, da vår hund var liten så pleide vi gjerne å bytte til oss ting som hun ikke skulle ha mot en kjeks, eller noe sånt. Hun var fryktelig glad for å hente ting fra skittentøyskurven osv. Og det med bytting gjorde stooort inntrykk, lol. Den dag i dag så kommer hun med sine fineste tyggebein og forsøker å bytte dem mot middagsmaten vår...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...