Gå til innhold

Dere som steker salami o.l. :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som steker salami o.l, hvor lenge og på hvilken temperatur?

:blomst:

Anonymous poster hash: 52830...3cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Steker ikke, men fryser alt av kjøttpålegg som salami og slikt. Kan ikke se for meg at smaken blir spesielt god om du steker salamien? Lar den ligge i fryseren mellom 2-4 dager jeg da..

Anonymous poster hash: c7377...79d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt salami er kjempe godt! Steker den til den begynner å bli gyllen og sprø, blir på en måte som bacon!

Anonymous poster hash: f0aec...d06

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

I følge linken dør listeria ved en temperatur på 60 grader i flere minutter.

Har tatt sjansen på å spise steik som har stekt til 70 grader. Altså har den vært over 60 grader i flere minutter.

Ja, det er altså dette jeg lurer på. Hvor mange minutter er godt varmebehandlet på f.eks 200/225 grader?

Synes ofte rådene deres er uklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steiker den i stekepanne pleier ikke akuratt ta tiden på den. Du ser lett når den begynner å bli gylden og sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steiker den i stekepanne pleier ikke akuratt ta tiden på den. Du ser lett når den begynner å bli gylden og sprø.

Det er greit, men nå spør jeg om i stekovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er altså dette jeg lurer på. Hvor mange minutter er godt varmebehandlet på f.eks 200/225 grader?

Det kommer av at spørsmålet ditt var upresist stilt. Du nevnte ikke at det skulle være i ovn, og du skrev ingenting om bakterier. Jeg steker av og til salami i panne, og jeg har merket meg at den blir veldig salt, så man trenger ikke mye til f.eks. en omelett.

EDIT: Oops! Jeg så nå at forumet var "Graviditet og spedbarn", og da blir det jo litt annerledes … :ler: Men likevel, greit å vite om du mener panne eller ovn.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke hvor varm panna eller ovnen må være som er spørsmålet, eller svaret egentlig. Det er hvor varmt kjøttet blir.. så da må man nesten måle temperaturen på salamien i ovnen ;) Og det er jo ikke så lett.. Jeg antar at fett koker ved ca 100 grader? I så fall vil jeg tro at du kan du være ganske sikker på at det er nok når den begynner å boble litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrev du ingen ting om!

Det ligger implisitt i spørsmålet ‹‹på hvilken temperatur››.

Det er jo ikke hvor varm panna eller ovnen må være som er spørsmålet, eller svaret egentlig. Det er hvor varmt kjøttet blir.. så da må man nesten måle temperaturen på salamien i ovnen ;) Og det er jo ikke så lett.. Jeg antar at fett koker ved ca 100 grader? I så fall vil jeg tro at du kan du være ganske sikker på at det er nok når den begynner å boble litt.

I hvertfall ikke hvis du har det under ost, som i ostesmørbrød.

Og til Pawn Hearts, jeg mente at rådene til matportalen er uklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ligger implisitt i spørsmålet på hvilken temperatur.

Ok hvorfor så bitchy???

Anonymous poster hash: 2b002...171

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger implisitt i spørsmålet på hvilken temperatur.

Du har da forskjelig temperatur i en stekepanne også. Hvor lenge man steker f.eks...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok hvorfor så bitchy???

Anonymous poster hash: 2b002...171

Jeg er ikke bitchy.

Du har da forskjelig temperatur i en stekepanne også. Hvor lenge man steker f.eks...

Man da vet man jo aldri eksakt hvor varmt der er, slik man gjør med en stekovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke bitchy.

Man da vet man jo aldri eksakt hvor varmt der er, slik man gjør med en stekovn.

Nei, men en salami skive er en mm tykk. Selvfølgelig er den gjennomstekt når den begynner å bli gylen!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men en salami skive er en mm tykk. Selvfølgelig er den gjennomstekt når den begynner å bli gylen!

Jeg regner med ts lurer på når bakteriene er borte og ikke om når den er gjennomstekt.Tråden ligger under gravid og spedbarn så det er logisk at det er derfor ts spør. Jeg synes ikke ts har vert bitchy her i det hele tatt....

Anonymous poster hash: db589...10f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Om du steker på 200 grader så dør bakteriene fort. Bare stek til den er gyllen og se hvor mange min det tar, og så vet du svaret til det du lurte på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med ts lurer på når bakteriene er borte og ikke om når den er gjennomstekt.Tråden ligger under gravid og spedbarn så det er logisk at det er derfor ts spør. Jeg synes ikke ts har vert bitchy her i det hele tatt....

Anonymous poster hash: db589...10f

Jeg har ikke sagt at ts er bitchy! Noen andre her sa bakteriene sannsynligvis dør ved hvertfall 100 grader. Hvis man ikke ser når en salamiskive er gjennomstekt bør man kanskje holde seg unna da. Dessuten står det vel at varmebehandlet salami er greit og spise som f.eks på pizza. Må man virkelig gjøre alt så fordømt innvikla? Er den gjennomstekt så er den trygg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...