AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #1 Skrevet 30. november 2013 Datteren vår har tisset i sengen siden bleieslutt. Da hun var mindre tydde vi til nattbleier fra apoteket, men det sluttet vi med for flere år siden. Ikke så greit for en relativt stor unge å bruke bleier... Tisselaken er prøvd, alle slags madrassbeskyttere fra apoteket... Det meste fungerer dårlig, og nye overmadrasser er blitt en forbruksvare her i huset. Vi har snakket med lege, forsøkt alle mulige kjerringråd. Likevel. Hver morgen starter med vask av sengetøy. Vi begynner å bli gretne og frustrerte. Det er ikke lenger like lett å ta det med et smil. Vi er rett og slett drittlei dette styret. Noen ganger kan det gå uker, ja til og med måneder uten sengevæting. Men når sengen en morgen er våt igjen, vet vi at det er på an igjen. Når hun først begynner etter en tørr periode vet vi at det aldri er snakk om kun en natt, da holdes det gående i laaaang tid fremover. Det er jo ikke hennes feil, det vet vi, men nå sliter vi for alvor med å holde frustrasjonen skjult. Seks ÅR med det her. Hva SKAL vi gjøre??? Anonymous poster hash: 3eeda...6e6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #2 Skrevet 30. november 2013 Hva er gjort/undersøkt hos lege? Anonymous poster hash: 7b3a1...e3d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #3 Skrevet 30. november 2013 Legen ville ikkke undersøke noe, men sa at 10% av barn tisset i sengen til de var 15. Vi var hos osteopat som anbefalte kalsiumtabletter. Ellers får hun behandling for skjevt bekken (ikke pga dette, men det kan jo være en sammenheng). TS Anonymous poster hash: 3eeda...6e6
ToveM Skrevet 30. november 2013 #4 Skrevet 30. november 2013 Datteren vår var sengevæter (eldste sønnen og) Begge to sluttet så og si over natten da de begynte å komme i puperteten. Til jenta brukte vi dryNights, Bedre det enn våte laken om morgenen. Til gutten fikk vi tak en type natt-truse med et vanntett sperrelag, kjøpt i helsebutikk.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #5 Skrevet 30. november 2013 Syntes datteren din det var ok med nattbleier? Det er så fristende... Men er redd det vil gå løs på selvfølelsen. Står opp om natten for å få henne på do, men likevel... Virker som om hun tisser rett før hun våkner, er aldri (ihvertfall svært sjeldent) vått om natten. TS Anonymous poster hash: 3eeda...6e6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #6 Skrevet 30. november 2013 Her skal vi prøve hypnose på 11åringen, 9 av 12 barn slutter å tisse!Anonymous poster hash: 3fe0a...a72
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #7 Skrevet 30. november 2013 Bleier må da være bedre for barnet også. Å våkne opp med våt seng hver natt er jo ikke noe særlig bra for selvfølelsen det heller. Bleier er i det minste mindre styr og lettere å skjule. Anonymous poster hash: a85c9...771
Nada Skrevet 30. november 2013 #8 Skrevet 30. november 2013 Jeg tisset i sengen helt til jeg fikk mensen som 13åring. Hver eneste natt. Var utredet på sykehus (innlagt en uke) men de fant ingenting. Nesesprayen minirin funket perfekt for meg, men brukte det bare når jeg skulle overnatte borte, på klassetur o.l.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #9 Skrevet 30. november 2013 Har dere prøvd medikamenter? På sykehuset hvor jeg jobber får vi jevnlig inn barn som står på 1-3 forskjellige medisiner for sengevæting. Dessverre husker jeg ikke navnet på noen av disse da det er foreldrene som administrerer dem. Anonymous poster hash: a3bae...d2a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #10 Skrevet 30. november 2013 Vi har ikke prøvd medikamenter, nei. Fikk inntrykk av legen at det var en fillesak, så vi har ikke gått såpass grundig til verks. Kjøpte dryNites på apoteket tidligere ikveld. Prøvde å overbevise jentungen om at det var innleggstruser, ikke bleier, men de ser unektelig svært bleiete ut. Hun syntes ikke det var veldig kult, men var enig i at det var verre å våkne i våt seng. Tvang dem selvsagt ikke på henne. Men hun tok dem nok mest på fordi jeg var ekstra dårlig til å skjule frustrasjon idag tidlig... Takk for svar, alle sammen. Virker som om dette ikke er så uvanlig. Tisset i sengen selv iblandt, men ikke på langt nær så ofte og så lenge som barnet vårt. Husker jeg tisset i sengen på klassetur en gang. Sov i samme seng som en annen, og på samme rom som fire andre. Hele klassen visste om det iløpet av minutter. Skikkelig ille for meg. Det er vel noe sånt som er skrekken at hun må oppleve om ikke dette løser seg. Anonymous poster hash: 3eeda...6e6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #11 Skrevet 30. november 2013 Jeg var sengevæter til jeg var 13. Brukte minirin nesespray hver kveld. Brukte jeg den ikke, var det våt seng. Stoppet av seg selv helt plutselig. Brukte tisselaken hver natt, et gammelt bit av et dusjforheng og et stikklaken over det. Mamma tenkte ikke på bleier. Men tror heller jeg ville foretrukket en våt bleietruse framfor klissvått iskaldt laken, som igjen vætet ut dyna. Tror det ville vært bedre å ta av trusebleina, kaste den og dusje istedet for stadig sengetøyvask. Går det ikke an å snakke positivt om bleia heller? F.eks den væter ikke senga, den kan du kaste i søpla. Vil jo bli mindre "inngripen" i hennes private svære hvis hun selv kan kaste bleia hver morgen, istedet for at dere må inn hver morgen å ta av det våte for deretter å bære det til vask. Jeg tror det ville gått mindre løs på selvfølelsen til jenta. Pluss at bleia ikke vil bli like våt og kald som et tissevått laken og en våt dyne.Anonymous poster hash: 18311...d35 1
Gjest tuppesjura Skrevet 30. november 2013 #12 Skrevet 30. november 2013 Sønnen min tidser periodevis i sengen, og det er et tydelig tegn for oss på at han har for lite jern i kroppen. Han har over flere år vært utredet fordi kroppen tappes for jern, og de periodene han har gått uten tilskudd, så blur han trøtt og sliten, og klarer ikke å våkne om natta. Trenger jo ikke være det hos dere, men kan jo være greit å sjekke ut. Vi bruker forøvrig slike tena engangs"kluter" i senga. Så slipper vi at det gåe gjennom madrassen. Kjedelig for jenta di det der. Har dere forresten forsøkt alarm? Snakk med helsesøster!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #13 Skrevet 1. desember 2013 Vi kaller bleia "rævtetter'n", sånn at poden ler og synes det er et tøft kallenavn (11 år). Prøv å ufarliggjør bleia!Anonymous poster hash: 3fe0a...a72
frøkna Skrevet 1. desember 2013 #14 Skrevet 1. desember 2013 Lillebroren min hadde samme problem og gikk på minirin pga samme problem. Hadde også en oversikt over våte netter og tørre netter, hvor tørre netter fikk et slikt smilefjesklistremerke. Det største problemet var skammen han følte tror jeg, men problemet gikk over av seg selv i 13- års alderen ca.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #15 Skrevet 1. desember 2013 Lillebroren min hadde samme problem og gikk på minirin pga samme problem. Hadde også en oversikt over våte netter og tørre netter, hvor tørre netter fikk et slikt smilefjesklistremerke. Det største problemet var skammen han følte tror jeg, men problemet gikk over av seg selv i 13- års alderen ca. Akkurat dette får jeg vondt i magen når jeg hører om. Å ikke få klistremerke vil da være straff, og hvorfor skal ungene straffes for noe de ikke kan noe for? Skal man bruke belønningsskjema, må det være i situasjoner der barnet selv har 100% kontroll over situasjonen. Anonymous poster hash: a85c9...771 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #16 Skrevet 1. desember 2013 Inatt sov hun med innleggstruse (som vi kaller det), og da ble det en tørr natt, ironisk nok. Tror egentlig hun synes det er helt greit. Vi gjør så lite nummer ut av situasjonen som overhodet mulig, og sengevæting er ikke noe hun skammer seg over. Faren var at det kanskje ble det om vi foreldrene ikke lenger skulle greie skjule frustrasjonen vår. Det er jo en filleting, egentlig, i det store og det hele... Får være takknemlig for at dette ble problemet vårt, mot så mye annet man kan oppleve. Takk for råd og svar, alle sammen. Fint å høre andres erfaringer rundt temaet TS Anonymous poster hash: 3eeda...6e6
frøkna Skrevet 1. desember 2013 #17 Skrevet 1. desember 2013 Akkurat dette får jeg vondt i magen når jeg hører om. Å ikke få klistremerke vil da være straff, og hvorfor skal ungene straffes for noe de ikke kan noe for? Skal man bruke belønningsskjema, må det være i situasjoner der barnet selv har 100% kontroll over situasjonen. Anonymous poster hash: a85c9...771 Er vel heller oppmuntring ved ønsket adferd. Ganske vanlig.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #18 Skrevet 1. desember 2013 Er vel heller oppmuntring ved ønsket adferd. Ganske vanlig. Ja, men å tisse i sengen er ikke adferd. Det er ikke noe barnet kontrollerer i det hele tatt, så hvorfor i helv... skal han belønnes når det går ba og straffes når det går feil? Anonymous poster hash: a85c9...771 4
frøkna Skrevet 1. desember 2013 #19 Skrevet 1. desember 2013 Ja, men å tisse i sengen er ikke adferd. Det er ikke noe barnet kontrollerer i det hele tatt, så hvorfor i helv... skal han belønnes når det går ba og straffes når det går feil? Anonymous poster hash: a85c9...771 Jeg har ikke skrevet noe om straff..
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #20 Skrevet 1. desember 2013 Du skjønner vel at fraværet av "belønning" er straff, ikke sant? Anonymous poster hash: a85c9...771
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå