Gå til innhold

"Lære" å drikke rødvin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har lyst å lære meg å drikke rødvin, er det noen som har et forslag til en god rødvin å starte med?

Ragnhild

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler vel bare om å smake noen gode, og etterhvert faller man for smaken.

Spør på polet om en god rødvin - det er flere druer som er gode, og det er jo smak og behag.

Skrevet

Er veldig glad i rødvin, men har fullstendig ikke peiling på det. Holder meg derfor stort sett til spanske og chilenske viner bare fordi jeg aldri har blitt skuffa over dem. Vil anbefale å begynne med vin til maten hvis du vil lære deg å like vin, gjerne kjøttmat med masse hvitløk. Og så heller gå over til å bøtte nedpå med vin etterhvert.

Skrevet

Du må nesten bare prøve deg fram og smake litt forskjellig. Merk deg de vinene du liker, sjekk beskrivelsene på dem og etterhvert vil du helt sikkert se et mønster. Jeg er f eks glad i alkoholsterk rødvin, med mye fylde men lite syre, med innslag av tørket frukt - men jeg liker ikke innslag av røk eller ecalyptus...

Anonymous poster hash: 63d2f...7c3

Skrevet

Gå på polet og spør etter Beaujolais. Legg den en halvtime i kjøleskapet før du skal drikke den.

Anonymous poster hash: e59fd...a8e
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil tipse om å starte med å ha rødvin til maten. Ikke som tørstedrikk, men som en del av måltidet. Blir du tørst utenom, så har du et glass vann ved siden av.

Lag en god kjøttmiddag, og hell deg et lite glass rødvin. Trenger bare litt når du skal venne deg til det. Så tar du en liten slurk mens du spiser og kjenner smakssammensetningen av en god kjøttmiddag og en god rødvin.

Jeg tror det er en bedre måte å lære seg å like rødvin på enn å drikke det alene.

• Liker 4
Gjest Badebuksa
Skrevet

LÆRE seg å like rødvin??????

Gi meg én skikkelig god grunn til at man skal lære seg å like alkohol? Hadde jeg iike vært i så j*vla dårlig humør hadde jeg nå fått meg en god latter.

• Liker 3
Skrevet

Da jeg begynte å drikke rødvin så startet jeg med Casandra. Det er en solbærvin som "alle" liker. Jeg er fortsatt veldig kresen på rødvin, men Casandra den er en bankers. Jeg har hørt at noen sier det ikke har noe med vin å gjøre, men det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg drikker den både til kos og mat :)

Skrevet

Da jeg begynte å drikke rødvin så startet jeg med Casandra. Det er en solbærvin som "alle" liker. Jeg er fortsatt veldig kresen på rødvin, men Casandra den er en bankers. Jeg har hørt at noen sier det ikke har noe med vin å gjøre, men det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg drikker den både til kos og mat :)

Alle liker? Det er jo ikke rødvin en gang.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg likte heller ikke rødvin for noe år siden, men nå liker jeg det godt.

Det er forferdelig mye vin på markedet, mye kjedelig og tafatt vin også, dessverre.

Den første rødvina jeg fikk skikkelig smaken på var vin som Christer Berens blander.

Det er en fin vin, lett og like og begynne med, disse rødvinene finnes både i flaske og kartong.

Vist du liker for eksempel kraftige oster som blåmuggost så er denne vinen brukbar.

Sjokolade fungere også.

Vinen til Christer Berens heter Cuvée Christer Berens, og fåes på de fleste vinmonopol vil jeg tro.

Endret av merrakall
Skrevet (endret)

Alle liker? Det er jo ikke rødvin en gang.

Du så at jeg skrev "alle"? Jeg vet at den går under betegnelsen fruktvin, men den er uansett både rød og god!

Endret av Helen
Skrevet

Spør på vinmonopolet :)
Og finn noe du liker å spise sammen med det. Jeg elsker rødvin og sjokolade sammen!

Skrevet

Ramon Bilbao Rioja var en rødvin som var lett å like etter mitt syn.

Skrevet

Jeg har gitt rødvin mange, mange sjanser og funnet ut at jeg rett og slett ikke liker rødvin og at jeg derfor kan drikke noe annet. Det eneste som faktisk går ned er Tinto de Verano med sitron. Det er nesten som sangria, men uten fruktbitene. Kald vin med litt sitron i. Mulig at det kan hjelper deg å bli vant med smaken.

Skrevet

Frem til i fjor likte jeg ikke rødvin,nå drikker jeg det når sjansen byr seg. Falling Feathers er en storfavoritt, da du kan spise hva du vil til :)

Skrevet

Hadde samme problem, men så fikk jeg smake rødvin med sukkerdynkede jordbær i av en chilensk dame. Det var jo nesten godt! :) Så eksperimenterte jeg litt hjemme, jeg tenkte jeg trengte å gjøre vinen litt søtere. (Dette er veldig fyfy, så ikke gjør dette i fine selskap hehe...) Jeg koker opp litt vann med mye sukker, lager altså en sukkerlake. La den avkjøle litt (er den for varm så ødelegger du alkoholen!), så heller du litt i et vinglass sammen med vinen :) Jeg begynte med mye sukkerlake, så mindre og mindre, tilslutt likte jeg ren vin :)

Selv trenger jeg et tips for å like øl :P

Anonymous poster hash: 52c67...987
Skrevet

Jeg har gitt opp øl også.. alkohol er tydeligvis ikke min greie :) Hvitvin eller musserende går fint... i små mengder.

Med vennlig hilsen

Evig sjåfør

• Liker 1
Skrevet

Rødvin er en skummel drikk. Liker det bedre og bedre for hver flaske jeg prøver. Har vært slik i kanskje 10 år nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...