Gå til innhold

Hvordan få en 3 år gammel jente til å leke for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hele dag har hun sittet foran TV'en. Hun har i noen minutter spilt litt på PSP og ene paden vi har i hus. Hun leker ikke! Og dette er dagligdags, altså slik er det hver eneste dag. Hun er bortskjemt med å se på TV når hun vil og TV'en står på dagen lang på Disney Junior, Cartoon Network osv osv.

Er så dritt lei å se på barneprogrammer dagen lang, fra klokka 10 om morgenen til 8 om kvelden. Skrur JEG det av, blir hun dritsur og skriker og lager et helvetes spetakkel, så overgir pappaen seg og så er det barneprogrammer all over again. Hun har ikke tatt i en eneste leke siden vi flyttet inn her (i JULI!!!!), hun er bare opptatt av teknologiske ting.

Merk at hun er mye med farmoren sin, og der er det samme greia. Bare at der leker hun faktisk med lekene sine i ny og ne. Så forstår ikke hvorfor hun ikke gjør det her, hun har mange flere leker her + leker hun faktisk har lekt med tidligere, men hun har bare sluttet å leke med dem.

Jeg er stemor forresten og har vært stemammaen hennes i 2 år.. Hun bare går rundt i stua og glor på TV'en. Jeg sa i sted at nå vil jeg se på noe annet, så du får finne noe å leke med. Da klikket hun totalt. Pappaen ligger på sofaen å sover, så da ble det noen sure miner derifra, så da måtte jeg bare slå tilbake på barnekanalene.

Noen som har noen råd? Vurderer å hive TV'en og alle padene, PSP'ene ut vinduet. Jeg satt aldri foran TV'en når jeg var liten, jeg gjorde det kanskje 1 time for dag, jeg lekte med lekene mine og hadde ikke firkantede øyner når jeg gikk å la meg om kvelden. Huff

Anonymous poster hash: 214c3...04c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er IKKE bra! Ja, hiv padder og tver om det er det som må til.

Og ta for all del denne jenta med UT! Uti naturen, ut i skolen, la henne få oppleve noe annet enn tv og psp!

Vær så snill.

Anonymous poster hash: 388ee...576

• Liker 2
Skrevet

Har dere tenkt på at dere kanskje må aktivisere henne litt? Lek sammen med henne. Hjelper ikke når far ligger på sofaen, og de gjør noe annet. Da går jo ungen etter det dere gjør, og slenger seg på sofaen for å se tv, og spesielt når dere gir etter.

Finn et spill, spill sammen. Tegne sammen. Dere kan jo også legge frem ark og farger og fortelle at det ligger på bordet hvis hun vil tegne. Vet ikke helt hvordan det er med unger, men kanskje hun ikke liker å leke alene, men ville likt å ha besøk?

• Liker 2
Skrevet

Lek med henne

Hun er ikke interessert i det. Går lei etter 10 minutter. Vi har så klart prøvd å leke med henne, men nei, hun begynner bare å mase om telefon og PSP og TV.

Jeg har prøvd å tatt opp dette med typen 100000 ganger, og det glir inn og alt det der, men INGENTING SKJER. Han forstår problemet og er helt enig og BLA BLA BLA, men er fortsatt samme greia dagen etter.

Skrevet

Haha, TS her.. Jeg slo av TV'en jeg! Nå er helvete løst her!!! :P

Skrevet

Det er du og faren som må slå av tven og ha den AV og legge bort fjernkontroller. Det ansvaret kan ikke dyttes over på en 3 åring. At tv står på hele dagen er deres egen feil. Og dersom hun begynner å sutre så gjør det du har planer om å gjøre og si at det er bra hun kjeder seg. Ikke foreslå aktiviteter, la henne få ideene selv.

Men tv er FORBUDT bortsett fra barnetv.

Anonymous poster hash: b7b65...408
  • Liker 2
Skrevet

Haha, TS her.. Jeg slo av TV'en jeg! Nå er helvete løst her!!! :P

Supert! Ikke slå på tv annet enn når barnetv går og når det er noe ekstra og når hun sover.

Anonymous poster hash: b7b65...408

• Liker 1
Skrevet

Hun er ikke interessert i det. Går lei etter 10 minutter. Vi har så klart prøvd å leke med henne, men nei, hun begynner bare å mase om telefon og PSP og TV.

Jeg har prøvd å tatt opp dette med typen 100000 ganger, og det glir inn og alt det der, men INGENTING SKJER. Han forstår problemet og er helt enig og BLA BLA BLA, men er fortsatt samme greia dagen etter.

Tror dere må sette ned noen klare grenser. At det aldri er tv før etter middag evt ?

Skrevet

Haha, TS her.. Jeg slo av TV'en jeg! Nå er helvete løst her!!! :PAnonymous poster hash: 214c3...04c

Bra!!

Anonymous poster hash: 388ee...576

Gjest Eurodice
Skrevet

Jenta er 3 år og har all makt? Steng tv-en og legg vekk alle disse andre tingene. Tål protester og hyling et par dager. Vær konsekvente begge dere voksne! Gå ut med henne, på en lekeplass, smør nistepakke og gå på skogstur, hvis dere bor sånn til. Det er mye å finne på, bruk fantasien :).

• Liker 7
Gjest Raindrops
Skrevet

Du og faren må ta en skikkelig prat om dette, bli enige om hvor grensene går og passe på at dere er på samme side. Det har ingen hensikt å skru av TV'n hvis den bare skrus på igjen når du eller han blir lei av sytingen.

Skrevet

Det er bare til å skru av tven, og dra ut ledningen om hun klarer ta den på selv...

Men foreslå gjerne noe dere kan gjøre samme i stedet! Ta henne med ut, bake, tegne, lese osv.

Ellers syns jeg ikke det er noe galt med å se en del på tv i helgene, det gjør mine også. Fin måte å kople ut etter en lang uke, for de som for oss. Men de sitter absolutt ikke dagen lang...

Og angående det å leke selv... det kommer nok etter hvert. Min jente har alltid vært sånn type som må underholdes nærmest konstant. Men nå er hun blitt 5 og kan kose seg alene på rommet sitt i lengre perioder. Hun har egen cd-spiller, og koser seg med musikk og leker med lekene sine, eller tegner.

Må innrømme at det er litt deilig at hun ikke dilter i hælene våre konstant lenger....

3 åringen har alltid vært en litt annen type, han kan sitte med småbilene sine i lange stunder og bare se på hjulene som går rundt og rundt... Så dette varierer jo litt fra unge til unge.

Men oppsummert - skru av tven, hyling må dere tåle. Og finn på noe hele familien!

Anonymous poster hash: f2f62...997
Skrevet

Det over der var altså mitt innlegg. Kom visst borti anonymknappen der =)

Skrevet (endret)

Du får forsøke å først sette deg ned å leke med henne og så kan dere f.eks. forsøke å sette opp forskjellige lekescenarioer frem der hun kan oppdage dem. Mange barn trenger å bli inspirert av noen for å lære seg å leke alene, mens andre blir lettere inspirert av det de ser rundt seg til å leke alene.

- Når jeg snakker om lekescenarioer mener jeg at du f.eks kan sette frem bamsene hennes slik at de ser ut som de har selskap, uten at du sier så mye om det enn at du gjør henne oppmerksom på det om hun ikke ser det. Du kan også:

- sette frem lekedyr slik at de ser ut som om de har en egen liten by

- bygge et legohus eller lignende halvveis ferdig med noen figurer du setter rundt

- vise henne hvordan hun kan legge flate ting slik at hun kan sende biler nedover

- gi henne noen tepper og tilgang til et par stoler eller et bord der hun kan bygge seg hytte.

...eller noe helt annet.

Har hun rikelig med konstruksjonsleker i form av f.eks lego/ duplo eller en togbane av tre? Dette har ihvertfall mine barn vært veldig glad i og har også tatt i bruk andre elementer i denne leken, slik at de har laget seg byer og lekeverdener.

I jobben min blir jeg stadig inspirert til å lage lekescenarioer og lignende av denne siden: http://www.fantasifantasten.no

Edit: det er selvfølgelig lurt å avtale spesielle tidspunkter der man kan se på tv eller spille, det er nemlig lettere å forholde seg til enn når man tror at det er om å gjør å spørre ( mase) på rett tidspunkt.

Endret av absinthia
  • Liker 2
Skrevet

Ser dere har prøvd å aktivisere henne, men hva med å google litt, og finne noen fine aktiviteter å gjøre? Noe dere ikke har prøvd før? Eller inviter venner som har barn på samme alder så de kan leke sammen, eller ta henne med på lekeland hvis dere har et lekeland i nærheten, og la henne løpe fra seg litt der. Ta henne med på tur, og finn på en aktivitet dere kan gjøre på turen så det blir morsomt. Det finnes jo bilbingo, der man skal finne ting man kjører forbi, hva med å lage en slags "turbingo"?

Dere må også være konsekvente, og ikke gi etter for hylingen, men jeg forstår det er vanskelig når han bare skrur på tv'en igjen..

Skrevet

Mitt tantebarn er på samme måte. Mest fordi moren underholdt henne KONSTANT som liten, og hun aldri fikk tid til å utforske og pusle med leker alene. Og fordi hun veldig tidlig ble satt foran tven. Så hun klarer heller ikke leke alene. Og hvis vi leker med henne går hun lei etter en 20 minutters tid. Samme hvis jeg setter henne i gang med maling, da skal hun ha meg til å ta over for å male det hun vil. Og enda jeg gjør det er hun misfornøyd fordi det ikke er bra nok :P
Husker min mor gjentatte ganger i oppveksten klipte av tvledningen i frustrasjon fordi både jeg, lillebror og far så en del på tv :fnise: Vi var riktignok litt eldre, sånn 9+.
Det som hjalp her når vi passet tantebarnet mitt, var at vi kjøpte en fargeleggingsbok med prinsesser. Fordi da måtte hun gjøre prinsessene fine før de skulle på ball. Det var litt mer populært og hun drev på med det en stund før hun gikk lei.

Anonymous poster hash: ec560...7b4
Skrevet

Ts, virkelig? omg

Sett tven i boden, fjern alt av spillkonsoller. ...for en fattig verden vi lever i, som barn må vokse opp i.... omgitt av voksenpersoner som ikke har begrep om noe annet selv og blir sur fordi de ikke får sett sitt tv-program.

• Liker 1
Skrevet

Dere kan jo forsøke å lære henne å lage mat, få henne til å hjelpe til, lage plastelina, ... men om dere voksne også hegner om tven og spill... tja, hva kan man egentlig forvente da...

Foreslår at dere lærer henne å gå på ski og benytter hver helg til å øve sammen, ta med god mat og kakao.

• Liker 1
Skrevet

TS, hvis alle dere tre helst vil se på TV, er det ikke rart det blir sånn ... dere må snu den vonde trenden. Jenten har blitt vant til å se på TV og "får kanskje ikke til" å leke alene. Hun må utvikle fantasien og finne ut hvordan hun kan leke alene. Men da må dere voksne hjelpe henne. Dvs, ingen TV på dere heller. Jeg ser ikke på TV før barnet er lagt, også i helgene.

Fortsett å hjelpe henne til å leke. Det blir kanskje kjedelig for dere voksne, men det må bare bli sånn en periode.Rolleleker er typisk en sånn ting som må læres, men som blir kjempegøy når man kan det. Det kommer oftest med alderen, min jente begynte med det fra hun var 3 år. Hun var også mye mer opptatt av TV da hun var yngre, men nå er hun mindre interessert i det enn å leke, for det er visst mye gøyere.

Hvordan leker hun i barnehagen og med andre barn? Tar dere henne med ut og finner på ting med andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...