Gå til innhold

Hva trenger jeg oppi en gullfiskbolle?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Ok, jeg vet jeg trenger vann og fisk, steiner og kanskje en plante, men er det noe mer jeg burde ha?

Innbiller meg at man må sjekke ph-verdi og slikt på vannet i tillegg?

Om jeg skal gå til innkjøp av en gullfiskbolle, ville dere anbefale en 15 liters bolle eller en 7,5 liters?

Tenkte jeg skulle bestille bollen på nettet, for det virket veldig billig.

Uansett, jeg kommer til å snakke med en dyrebutikk angående hva jeg trenger, men ville satt pris på tips fra dere likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

:oops: Satt nettopp og leste litt om å ha gullfiskbolle. For mange er dette dyreplageri..Har vel ærlig talt ikke tenkt på det som dyreplageri, men kanskje jeg heller burde spare litt penger og kjøpe meg et akvarium..

Har funnet en nettbutikk hvor jeg får kjøpt akvarium med alt starttilbehør til 1000 kr. Billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg synes en gullfiskbolle er dyreplageri med mindre man har pumpe + varmekolbe oppi.

Om 1000 kr. er billig spørs på str. og utstyr.

Det lønner seg å kjøpe stort akvarium fremfor et lite ett. Ett større akvarium er enklere å få pent + skape et ordentlig miljø.

Jeg har et 180 l. akvarium. Det synes jeg er altfor lite, men jeg mener ikke at du behøver å begynne med en så stort kar altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei et 180 liters akvarium er ikke aktuelt, men de hadde et på 25 liter til 999 kr og et på 54 liter til 1099 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg ville uten tvil tatt det karet som rommer 54 liter!!!

Utover det har jeg liten peil på priser.

Hva slags fisk skal du ha? Fortsatt gullfisk selv om det ikke blir bolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi "arvet" en gullfiskbolle med fisk i. Har også vært litt bekymret for om det er dyreplageri, men har ikke mulighet til å kjøpe noe akvarium nå. Du bør uansett kjøpe den største! Vi har en på 15 l med vannpumpe, grus i bunn, noen stener og planter. Skifter 1/3 av vannet hver uke, og vasker bollen for alger ca annen hver måned (og naturligvis - lar de beholde 2/3 av vannet da også!). Angående brukte akvarier, så har jeg lest på nettet at man ikke bør kjøpe brukt. Husker ikke hvor, men søkte bare på akvarium på google, og det kom opp mange sider...

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å kjøpe brukt akvarie. Så lenge det ikke er for gammel og ser helt og fint ut. Er det gammelt kan det hende silikonen bør byttes ut.

Jeg har selv kjøpt et brukt akvarie, og det er tett som bare det.

Når det gjelder akvarier kan man nok aldri sikre seg helt mot lekkasjer. Jeg har hørt om både eldre og splitter nye akvarier som har begynt å lekke.

Hvis man absolutt skal ha en bolle, bør man ta størst mulig. Det er lettere å holde en stabil vannkvalitet jo større den er. Det sier seg jo selv, det skal jo veldig lite forurensning til for å ødelegge balansen når det bare er snakk om 6 liter vann f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. så ille har dem det vel ikke.

Hadde en gullfisk som ble 5-6år i en gullfiskbolle. :) (Han het Arnold og når han var sulten bråkte han med termometret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. så ille har dem det vel ikke.

Hadde en gullfisk som ble 5-6år i en gullfiskbolle. :) (Han het Arnold og når han var sulten bråkte han med termometret)

Jeg tror heller ikke det er så gale å ha dem i en gullfiskbolle, de tåler utrolig mye, min havnet på gulvet i ca 30 min, (bolla sprakk) da jeg fant den igjen, sprellet den da den kom tilbake i vann, så det er utrolig hva de tåler... har hatt min 2 år nå! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter

Jeg vet ikke så mye om gullfisk,men jeg vet at de som jobber i dyrebutikken her i byen IKKE anbefaler gullfiskbolle. Hørte det forresten på TV'en for noen dager siden også.

Har hatt bolle selv,men den sprakk etter noen dager. De på dyrebutikken sa at bollene tålte nesten ingenting.Det kunne være nok med høy musikk(duringen av bassen kunne gjøre at den sprakk)

Det er visst endel som har gullfiskboller på badet(ifølge butikken) og da kunne bollen sprekke når de trekker ned i do :ler:

Kastet bollen,og kjøpte meg et lite akvarium jeg. Men nå er det ute av huset også,orket ikke holde på med disse fiskene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Det er dyreplageri å holde dyr på så lite området. De klarer seg jo, men de har det ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er vel streng tatt at formen på bollen forvrenger utsynet til fisken slik at den blir "forvirret i hodet" når den svømmer rundt og ser ut?

Det var i alle fall det de sa i dyrebutikken da jeg tittet på bolle (he, he, for å ha planter i, ikke fisk...).

Det er visstnok forbudt å selge slike boller mange steder selv om det fremdeles er lov i Norge.

Det kipe er jo at en bolle er "klassisk" måte å ha gullfisk på, og det ser på en måte ikke like fint ut med et akvarium.

Ja, ja, det er derfor jeg ikke har fisk, man kan da ikke plage de små skapningene bare fordi jeg har lyst å ha noe pent å se på.

(Venninna mi sin suicidale og feite fisk med sår i hodet etter å ha prøvd å hoppe gjennom kakeristen som måtte ligge oppå bollen har kanskje også noe å si for min manglende lyst på fisk... :-? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tilbudet fant jeg på www.apporten.no

Jeg går vel mer og mer for at jeg heller kjøper meg et akvarium tror jeg.

men det skjer ikke før jeg flytter for meg selv ( til høsten håper jeg)

Hva slags fisk jeg kunne tenke meg har jeg ikke bestemt meg for ennå, men jeg kikker litt.

Om noen har flere tips til nettsider med akvariefisk, så blir jeg glad for det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cluet er vel streng tatt at formen på bollen forvrenger utsynet til fisken slik at den blir "forvirret i hodet" når den svømmer rundt og ser ut?

Nemlig! De får ingen bakgrunn og blir helt forvirra. Da jeg hadde akvarium hadde jeg en grønn plate bak glasset mot veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke særlig peiling på fisk...MEN jeg har en gullfiskbolle..med 2 fisker i...(akkurat nå iallefall...) Jeg har luftpumpe med filter, og de får oksygentabletter hver uke...

Da jeg var lita hadde vi et stoooooort akvarium, men jeg hadde ikke noe med det å gjøre, men jeg vet iallefall at du trenger varme (og en god del annet utstyr) til de fleste tropiske fisker utenom gullfisk og kampfisk....For å få et stilig akvarium synes jeg at man bør satse på forskjellige fisker..noen stimfisker med fine farger...(f.eks neontetra..om det er det de heter, de som har en knallblå og en rød stripe)..og scalarer (? jeg er på tynn is når det kommer til fiskenavn) - slike flate, stripete...De har en tendens til å være slem med hverandre...at en av fiskene blir lederen og er skikkelig slem mot de andre...

De bør jo hjelpe deg på en dyrebutikk..(med mindre du helst vil late som du har peiling:)...god følelese det også....

på NRK-programmet "kompis" husker jeg på at Asgeir skulle få seg akvarium....kanskje det står gode tips på hjemmesidene til kompis?...(finner sikkert link fra nrk-sidene)

Om du finner ut at du bare vil ha gullfiskbolle, så anbefaler jeg deg virkelig å ha pumpe..ikke bare for fiskenes del, men også fordi vannet holder seg fint mye lengre...du bytter det ut fordi du føler det er på tide, og ikke fordi du ikke ser fiskene gjennom grumsete vann...(som er tilfellet uten pumpe...og DET går fort!!!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke særlig peiling på fisk...MEN jeg har en gullfiskbolle..med 2 fisker i...(akkurat nå iallefall...) Jeg har luftpumpe med filter, og de får oksygentabletter hver uke...

Da jeg var lita hadde vi et stoooooort akvarium, men jeg hadde ikke noe med det å gjøre, men jeg vet iallefall at du trenger varme (og en god del annet utstyr) til de fleste tropiske fisker utenom gullfisk og kampfisk....For å få et stilig akvarium synes jeg at man bør satse på forskjellige fisker..noen stimfisker med fine farger...(f.eks neontetra..om det er det de heter, de som har en knallblå og en rød stripe)..og scalarer (? jeg er på tynn is når det kommer til fiskenavn) - slike flate, stripete...De har en tendens til å være slem med hverandre...at en av fiskene blir lederen og er skikkelig slem mot de andre...

De bør jo hjelpe deg på en dyrebutikk..(med mindre du helst vil late som du har peiling:)...god følelese det også....

på NRK-programmet "kompis" husker jeg på at Asgeir skulle få seg akvarium....kanskje det står gode tips på hjemmesidene til kompis?...(finner sikkert link fra nrk-sidene)

Om du finner ut at du bare vil ha gullfiskbolle, så anbefaler jeg deg virkelig å ha pumpe..ikke bare for fiskenes del, men også fordi vannet holder seg fint mye lengre...du bytter det ut fordi du føler det er på tide, og ikke fordi du ikke ser fiskene gjennom grumsete vann...(som er tilfellet uten pumpe...og DET går fort!!!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde droppe hele akvariet, jeg. Synes liksom det er litt unødvendig å putte levende dyr oppi en liten glassbeholder fordi det ser fint ut.. :(

Du kan jo eventuelt kjøpe noen batteridrevne plastfisk å ha oppi? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...