Gå til innhold

Krav til skriftlig oppsigelse av leieforhold - hva gjelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har standardkontrakt med 3 mnd oppsigelse - og man må da si opp senest siste dag i utløpet av måneden, før de 3 mnd begynner å løpe.

Altså: om vi vil flytte ut 1. mars, må vi altså si opp idag? Det stemmer? Siden det er 1 mars imorgen?

Men hovedspørsmålet er:

Eier har ikke mail - holder det å legge den skriftlige oppsigelsen i postkassen, eller må vi i tillegg sende en sms eller liknende?

Jeg regner ikke med h*n sjekker postkassen før tidligst mandag morgen, altså 2. desember.

Jeg vil helst holde kommunikasjonen til et minimum - og unngå å ringe/sende sms om mulig.

Jeg har en mailadresse til eier fra når vi kommuniserte via Finn.no - det gjelder kanskje også som skriftlig i tillegg til at vi legger det i postkassen?

Tenkte på datofesting her mest.

Anonymous poster hash: 78695...cde
Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

Sier dere opp i dag, så har dere boligen ut februar :)

Da jeg sa opp min leilighet, fikk huseier oppsigelse skriftlig i postkasse, ga beskjed på mail om at oppsigelsen var levert skriftlig via post, samt ønske om bekreftelse på at den var mottatt. Det fungerte fint for utleier :)

Skrevet

Send oppgsigelsen som rekommandert brev.

Anonymous poster hash: 27af7...49c
  • Liker 1
Skrevet

Send oppgsigelsen som rekommandert brev.

Ja, for da får du en kvittering fra posten som dokumentasjon. Og dersom eier ikke henter brevet, vil du også ha enda sterkere dokumentasjon når du blir evt nødt til å hente det igjen. Dersom problemer oppstår.

Anonymous poster hash: 2c484...fad

Skrevet

Posten er stengt, og de bor ved siden av oss- så jeg tenker jeg går for mail&vanlig "brev" i post.

Kunne sendt sms, men orker ikke rabalder ikveld ;) (veldig spesiell huseier).

Skrevet

Og jeg mener faktisk at det skal holde med å si opp pr sms også. Det skal ikke være noen krav til leietager i den forbindelse mener jeg?

• Liker 1
Skrevet

Posten er stengt, og de bor ved siden av oss- så jeg tenker jeg går for mail&vanlig "brev" i post.

Kunne sendt sms, men orker ikke rabalder ikveld ;) (veldig spesiell huseier).

Det forstår jeg godt, jeg har hatt en trøblete utleier selv som ikke ville følge loven når det gjaldt depositum, ugyldige oppsigelser fra hans side, og utpressing iform av uforsvarlig og ulovlig hevelse av husleien.

Jeg er glad jeg har flyttet for å si det sånn.

Skrevet

Hvis utleier lager masse bråk pr sms, ta printscreen av alle smsene og meld deg inn i leieboerforeningen og ta det derfra. Ta vare på alle sms, sånn i tilfelle.

Skrevet

Og jeg mener faktisk at det skal holde med å si opp pr sms også. Det skal ikke være noen krav til leietager i den forbindelse mener jeg?

Nei, det skal være skriftlig, per brev.

Skrevet

Nei, det skal være skriftlig, per brev.

Krav som UTLEIER må følge http://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77 og i denne teksten står det følgende om LEIETAGER :

Som leietaker kan man si opp leieforholdet uten å angi noen grunn. Oppsigelsen kan gjøres skriftlig eller muntlig.

Det er altså valgfritt for leietager hvordan denne vil si opp. Sms er altså bra nok som skriftlig beskjed.

Skrevet

Jeg skal også flytte ut 1.mars og sa opp i går på sms. Funket fint for min utleier, men han er veldig grei også. Jeg ville datert brevet og lagt det i postkassen, og så sent en sms eller en Mail om at oppsigelsen ligger der. De kan ikke lage bråk på det, det er en veldig ordentlig måte å gjøre det på.

Anonymous poster hash: 5c1b0...91a

Skrevet

Og denne teksten gjelder bare for UTLEIER:

Kravet om skriftlig oppsigelse anses oppfylt dersom oppsigelsen leveres skriftlig – mot kvittering, ved brev eller sikrest ved at oppsigelsen sendes i rekommandert brev. Elektronisk kommunikasjon er også mulig dersom det er benyttet en betryggende metode (elektronisk signatur eller lignende) for å sikre at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelse pr. epost eller sms anses ikke å oppfylle husleielovens formkrav om skriftlig oppsigelse.

Fordi det ikke er like strenge krav til en skriftlig oppsigelse for leietager som det er for utleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...