Gå til innhold

Do's and dont's på restaurant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Albuene på bordet driter jeg lagt oppi. Får assosiasjoner til Titanic filmen når hun lille jenta blir pirka på av mora når hun sitter ved bordet. Det er ingenting ekkelt ved å ha albuene på bordet. Dummeste påfunnet ever det at man liksom ikke skal få ha de på bordet..

Det å mose poteter f.eks, hva er problemet ditt med det? Eller bare spise med gaffelen, hæ?

Man trenger ikke å smatte eller snakke så andre kan se den opptygde maten i munnen, den er grei, men masse av det andre du sier er bare latterlig. Lever du i en boble fra 1800-tallet eller?

Selvfølgelig er det ikke dumt. Det er udannet. Folk som sitter med albuene ser ut som bryggesjauere.

Å mose poteter er noe man gjør til babyer, man har både kniv og gaffel av en grunn. Man er svært enkel hvis man ikke greier å bruke begge.

Latterlig, nei. Hvorfor det? Dette har ikke noe med å leve i en boble fra 1800-tallet å gjøre. Det er høyst aktuelt. Du er nok bare misunnelig fordi du åpenbart ikke har fått en normal oppdragelse.

Anonymous poster hash: 5f4f7...281

• Liker 4
Gjest Amber Rose
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke dumt. Det er udannet. Folk som sitter med albuene ser ut som bryggesjauere.

Å mose poteter er noe man gjør til babyer, man har både kniv og gaffel av en grunn. Man er svært enkel hvis man ikke greier å bruke begge.

Latterlig, nei. Hvorfor det? Dette har ikke noe med å leve i en boble fra 1800-tallet å gjøre. Det er høyst aktuelt. Du er nok bare misunnelig fordi du åpenbart ikke har fått en normal oppdragelse.

Bryggesjauer? Neppe.

Noen synes det er bedre å spise moste poteter, gjerne sammen med saus.

Tror ikke du kan fungere i en normal verden om du blir støtt av denslags.

Sjekk din egen folkeskikk på hvordan du skriver til folk her inne. Du må ha vokst opp i et forferdelig udannet hjem slik som du skriver til folk.

• Liker 11
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Du Hooty, jeg har faktisk jobbet på sånne typer restauranter og det er ingen tvil at det krever beinhard jobbing, dedikasjon og langt over gjennomsnittet ferdigheter for å lage mat på et slikt nivå.

Når det er sagt, så har jeg så til de grader så mye imot den måten å lage/presentere mat på. Forrett med 30 legg, som må spises i en spesiell rekkefølge og nøye utvalgt økologisk vin uten sulfater i Riedel glass til 300,-/stk osv. eller pretensiøse retter som The Fat Ducks "Sounds of the sea" der du blir bedt om å ha på deg en ipod, så du kan høre på sjølyder mens du nyter retten osv.

Er bare pretensiøst snobberi eller gourmetronking om du vil...

Dette er for blærete folk med alt for mye penger, så de kan flotte seg i det meningsløse å legge ut bilder på facebook eller instagram.

NOMA har blitt verdenskjent for slikt tull, vår egen MAEMO har fått 2 stjerner i guiden for slik bullshit og folk snakker om El Bulli med stjerner i øynene, for meg er det toppen av snobberi og har veldig lite med mat å gjøre.

Jeg har spist et par slike "degustation" menyer der det lett er 10 eller flere retter og det eneste jeg tenker på (og flere med meg...) er: Nå vil jeg ha en saftig burger!

Slikt fuddy duddy opplegg der alt handler om skrytefaktoren er et ENORMT feilskjær for restaurantverden og er på å underbygge folks skepsis til det å spise på "fin" restaurant.

Personlig, så mener jeg at en 3 retter ofte holder i lange baner. Jeg er lite interessert i å høre at kokken har stått opp klokka 4 om morgenen for å plukke sopp og at sommelieren personlig driver vingård i chile der han bare dyrker Malbec druer og høster de kun når det er fullmåne...

Jeg vil ha kjapp og hyggelig service, god mat til gode priser, jordnære servitører og et fåtall enkle, men gode smaker på tallerkenen. Jeg vil ha en god cocktail før maten, en forrett med god og mild smak og for all del IKKE kamskjell, da det er blitt gjort til døde!

Jeg vil ha gode enkle desserter, med innslag av sødme og syre.

Jeg vil at de tar kaffe og te på alvor og ikke gir meg lipton og nespresso!

Tilslutt vil jeg at de har godt brunt brennevin på hylla, jo flere etiketter jeg ikke har sett før - jo bedre!

Hehe. Jeg snakker ikke om SÅ fine restauranter altså. Jeg har også vært steder hvor den ene retten er noe gress og pinner, en annen rett er en DUFT som oser ut fra skåler med flytende nitrogen, og kelnerne er så stive og pretensiøse at man føler seg litt utilpass - særlig siden man tidvis må holde inne latteren, og i tillegg er lite imponert over smaken til noen av rettene. Og etterpå stikker man innom en burgersjappe for man blir jo ikke mett på eksperimentene til noen gale kokker som lurer på hva de kan få folk til å spise og late som de liker.

Jeg snakker bare om en helt vanlig middels+/fin norsk restaurant hvor man får en femretters med vinpakke for rundt tusenlappen per hode. Sånne det er ørten av i Oslo, de alle forretningsfolk går på for wining&dining (det er i jobbsammenheng jeg spiser mest ute også). De svenske kelnerne, lokalet og stemningen er jordnær nok den, og man får servert et stykke protein med puré av noe her, en syltet rødbet der, noe mønster i sauser og noe garnityr som balanserer på kjøttet - og et par poteter. En helt normal middagsrett på en helt normal restaurant. Og selv DA har jeg respekt for kokken og synes det er litt femåring å mose potetene.

Men - nå er ikke jeg den største motstanderen av potetmosing heller, som jeg jo har sagt opptil flere ganger nå. Jeg tok bare på meg jobben å prøve å forklare greia til en annen bruker her som hadde hengt seg helt opp i det.

• Liker 3
Skrevet

Du Hooty, jeg har faktisk jobbet på sånne typer restauranter og det er ingen tvil at det krever beinhard jobbing, dedikasjon og langt over gjennomsnittet ferdigheter for å lage mat på et slikt nivå.

Når det er sagt, så har jeg så til de grader så mye imot den måten å lage/presentere mat på. Forrett med 30 legg, som må spises i en spesiell rekkefølge og nøye utvalgt økologisk vin uten sulfater i Riedel glass til 300,-/stk osv. eller pretensiøse retter som The Fat Ducks "Sounds of the sea" der du blir bedt om å ha på deg en ipod, så du kan høre på sjølyder mens du nyter retten osv.

Er bare pretensiøst snobberi eller gourmetronking om du vil...

Dette er for blærete folk med alt for mye penger, så de kan flotte seg i det meningsløse å legge ut bilder på facebook eller instagram.

NOMA har blitt verdenskjent for slikt tull, vår egen MAEMO har fått 2 stjerner i guiden for slik bullshit og folk snakker om El Bulli med stjerner i øynene, for meg er det toppen av snobberi og har veldig lite med mat å gjøre.

Jeg har spist et par slike "degustation" menyer der det lett er 10 eller flere retter og det eneste jeg tenker på (og flere med meg...) er: Nå vil jeg ha en saftig burger!

Slikt fuddy duddy opplegg der alt handler om skrytefaktoren er et ENORMT feilskjær for restaurantverden og er på å underbygge folks skepsis til det å spise på "fin" restaurant.

Personlig, så mener jeg at en 3 retter ofte holder i lange baner. Jeg er lite interessert i å høre at kokken har stått opp klokka 4 om morgenen for å plukke sopp og at sommelieren personlig driver vingård i chile der han bare dyrker Malbec druer og høster de kun når det er fullmåne...

Jeg vil ha kjapp og hyggelig service, god mat til gode priser, jordnære servitører og et fåtall enkle, men gode smaker på tallerkenen. Jeg vil ha en god cocktail før maten, en forrett med god og mild smak og for all del IKKE kamskjell, da det er blitt gjort til døde!

Jeg vil ha gode enkle desserter, med innslag av sødme og syre.

Jeg vil at de tar kaffe og te på alvor og ikke gir meg lipton og nespresso!

Tilslutt vil jeg at de har godt brunt brennevin på hylla, jo flere etiketter jeg ikke har sett før - jo bedre!

Greit å få det stadfestet da.

Derfor best du holder deg unna gourmetrestauranter, og heller finner restauranter som passer deg best.

Så kan vi andre som liker å gå på restauranter som lager verdensklassemat og som vet å te oss deretter (etikette) velge disse.

Det er åpenbart at disse som moser poteter bør finne spisesteder som passer deres væremåte.

Anonymous poster hash: 24242...407

• Liker 3
Skrevet

Bryggesjauer? Neppe.

Noen synes det er bedre å spise moste poteter, gjerne sammen med saus.

Tror ikke du kan fungere i en normal verden om du blir støtt av denslags.

Sjekk din egen folkeskikk på hvordan du skriver til folk her inne. Du må ha vokst opp i et forferdelig udannet hjem slik som du skriver til folk.

Jo. Det ser dessverre slik ut.

Noen synes sikkert det er godt å pelle nese samtidig som de spiser. Det betyr ikke at det er akseptabel oppførsel.

Jeg fungerer alldeles utmerket. Jeg blir ikke støtt.

Man har ikke vokst opp i et udannet hjem fordi man kaller en spade for en spade. Eller som i dette tilfellet, en gris for en gris.

• Liker 3
Skrevet

Ok. Nå snakker vi fin restaurant. INGEN serverer potetmos til rettene. Så når du da bestiller poteter og begynner å mose dem som en liten unge.. :fnise: Skjønner du ikke at det er rimelig dumt..er det likegreit..

Anonymous poster hash: 24242...407

Joda, potetmos, eller potetpuré serveres titt og ofte, men det er jo likevel sånn at kokken har sammensatt retten med tanke på at konsistensene skal passe. Når man moser potetene, viser man en total mangel på respekt for kokkens rett.

Til syvende og sist er det jo dette skikk og bruk handler om: Respekt.

Hva man gjør hjemme er som sagt ens egen sak. Jeg slikker meg på fingrene, bruker max gaffel, spiser halvnaken med bena på bordet, fiser, raper, snyter meg i hånden og slurper i meg snørret, men ute blant folk viser man respekt og ter seg.

Anonymous poster hash: 5cca7...b16

• Liker 6
Gjest Katten.
Skrevet

Kunnskap er ikke nødvendigvis visdom.

Alder gir ikke nødvendigvis dybde.

Det ser man godt i denne tråden. :)

• Liker 5
Skrevet

Kjære, denne tråden er jo helt vill. Folk oppfører seg jo som om det er en kunst å gå på restaurant og at det kreves noe helt spesielt av en for at en skal være verdig å spise på en Michelinrestaurant.

TS: kjøp en bok om skikk og bruk, det kommer alltids godt med senere. Normal bordskikk (jeg forstår det er vanskelig å vite helt hva det innebærer, men det finner du i boka) og vanlig høflighet holder i lange baner, både på en Michelinrestaurant med to stjerner og pizzastedet på hjørnet. Overse alt tull om at du må bestille riktig vin til riktig mat og ha på kjole, det er bare pretensiøst og teit. Og hvis du skulle befinne deg på en restaurant som er så fancy at du knapt tør puste, husk at langt de fleste føler det sånn der. Topprestaurantene vet at folk stort sett kommer for en spesiell anledning og ikke stikker innom annenhver fredag, og de har fokus på at folk skal føle seg bra, selv om mange her fremstiller det som noe annet. Observer folk rundt deg for å unngå de mest åpenbare faux-pas, og spør kelneren hvis du er usikker på mat og vin, så går det nok helt fint.

Anonymous poster hash: 0c7a6...88b

• Liker 8
Gjest Amber Rose
Skrevet

Jo. Det ser dessverre slik ut.

Noen synes sikkert det er godt å pelle nese samtidig som de spiser. Det betyr ikke at det er akseptabel oppførsel.

Jeg fungerer alldeles utmerket. Jeg blir ikke støtt.

Man har ikke vokst opp i et udannet hjem fordi man kaller en spade for en spade. Eller som i dette tilfellet, en gris for en gris.

Det er noe helt annet å pelle seg i nesa enn å mose potetene. Den ser du også.

Men, men kos deg med neseplukken din du som kommer fra en så udannet grisefamilie ;)

• Liker 3
Skrevet

Det er noe helt annet å pelle seg i nesa enn å mose potetene. Den ser du også.

Men, men kos deg med neseplukken din du som kommer fra en så udannet grisefamilie ;)

Det var et eksempel. Og du så var det dette med å kaste stein i glasshus. Dette var jo høfligheten selv…

• Liker 3
Skrevet

Jeg slutter aldri å la meg overraske av hvilke temaer som sporer av fullstendig her inne :ler:

Jeg tenker vel som så at det å mose potetene i sausen ikke vitner om noen som er hobbygastronom og fryktelig bereist i matveien. Og joda: det gir litt assosiasjoner til sånn barn spiser maten sin. Og jeg ville reagert om noen gjorde det på et sted med VELDIG godt og avansert kjøkken. Men til vanlig: so flipping what? Newsflash: ikke alle er eksperter på alt. Jeg kan mat, jeg moser ikek potetene mine, men jeg gjør sikkert noe tilsvarende sært/udannet om jeg er på kunstutstilling eller i operaen eller på spa, eller noe annet som jeg ikke er mer enn middels opptatt av. Så lenge man ser an oppførselen etter type sted og hvem man har rundt seg og holder seg innenfor normal folkeskikk ser jeg ikke helt poenget i å ergre seg grønn over andres personlige preferanser. Sheesh.

Anonymous poster hash: ad7f4...a90
  • Liker 4
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Jeg slutter aldri å la meg overraske av hvilke temaer som sporer av fullstendig her inne :ler:

Jeg tenker vel som så at det å mose potetene i sausen ikke vitner om noen som er hobbygastronom og fryktelig bereist i matveien. Og joda: det gir litt assosiasjoner til sånn barn spiser maten sin. Og jeg ville reagert om noen gjorde det på et sted med VELDIG godt og avansert kjøkken. Men til vanlig: so flipping what? Newsflash: ikke alle er eksperter på alt. Jeg kan mat, jeg moser ikek potetene mine, men jeg gjør sikkert noe tilsvarende sært/udannet om jeg er på kunstutstilling eller i operaen eller på spa, eller noe annet som jeg ikke er mer enn middels opptatt av. Så lenge man ser an oppførselen etter type sted og hvem man har rundt seg og holder seg innenfor normal folkeskikk ser jeg ikke helt poenget i å ergre seg grønn over andres personlige preferanser. Sheesh.

Anonymous poster hash: ad7f4...a90

Det er jo nettopp derfor folk ikke burde bli så jævlig indignerte og obsternasige når noen som faktisk er eksperter på det (ikke meg altså) lærer dem hva som er riktig og galt.

Hvis jeg hadde befunnet meg i et miljø eller land hvor jeg ikke kjente til normer, regler og kultur og noen hadde fortalt meg at her er det kutyme å gjøre sånn og slik så hadde ikke jeg sagt "uuuhhh, hvorfor deeet, jeg skjønner IKKE at folk skal bry seg om det, så det driter jeg i altså, ærlig talt".

Jeg hadde sagt "Takk for informasjonen, det skal jeg gjøre".

• Liker 12
Skrevet

Er litt enig med Hooty her. Det handler om dannelse og sosiale normer. Det er selvsagt helt greit at man ikke er vant med det eller foretrekker andre typer steder hvor både maten og kutymen er enklere, men jeg synes ikke omvendt snobberi hvor det er om å gjøre å rakke ned på finere restauranter er noe særlig. Hvis man ikke trives på slike steder, så lar man bare være å gå der. Er ikke verre enn det.

• Liker 8
Skrevet

Jeg må lære meg å slutte og synge på restaurant.

Anonymous poster hash: e9b73...f94
Gjest Amber Rose
Skrevet

Det var et eksempel. Og du så var det dette med å kaste stein i glasshus. Dette var jo høfligheten selv…

Kaster ikke stein i glasshus nei. Det er du som kritiserer mange folk her inne "fordi de er griser og ikke har oppdragelse" og bla bla. Det er jo du selv som ikke har det sånn som du sitter. Så det er vel heller DU som kaster stein i glasshus.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Kaster ikke stein i glasshus nei. Det er du som kritiserer mange folk her inne "fordi de er griser og ikke har oppdragelse" og bla bla. Det er jo du selv som ikke har det sånn som du sitter. Så det er vel heller DU som kaster stein i glasshus.

Jo, det er akkurat det du gjør når du hiver fornærmelser etter meg. Når man spør om råd på et forum må man forvente å få svar på det man spør om. Folk som ikke følger alminnelig bordskikk er griser, enten du liker det eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Ikke alle vet noe om bordmanerer eller hvordan man skal te seg på restaurant.

Samboer hadde for eksempel aldri vært ute og spist noe sted før han traff meg. Ikke engang på veikro eller burgersjappe.

Hans familie er helt normale og har penger nok. Allikevel var han oppvokst med boksmat på ferie og ikke vant til å spise middag sammen.

Noe jeg syns er utrolig underlig. Trodde jo alle hadde vært og spist ute en eller annen gang.

Så han ante ingenting. Jeg måtte lære han både det ene og det andre.

Hva man er vant til hjemmefra har utrolig mye å si. Jeg har alltid spist ute på ferier og ellers ved spesielle anledninger. Var vant med at vi som familie spiste sammen, og var vant til at mat var mer enn bare magefyll.

Syns det er litt rart å ikke lære helt vanlig høflighet når man spiser. Tenker at det er veldig greit å vite når du har blitt voksen og skal ut i verden.

Anonymous poster hash: 2dbb5...866

• Liker 1
Gjest Amber Rose
Skrevet

Jo, det er akkurat det du gjør når du hiver fornærmelser etter meg. Når man spør om råd på et forum må man forvente å få svar på det man spør om. Folk som ikke følger alminnelig bordskikk er griser, enten du liker det eller ikke.

Du gir ikke bare råd, du slenger også dritt.

Nope, det var du. Jeg bare svarer deg i samme mynt. Det er du som slenger dritt, for så å snakke om manerene til andre. Jeg påpeker bare at du er samme grisekjerringa eller mannen selv som skriver sånn og plukker i nesa. Æsj ass.

• Liker 2
Skrevet

Du gir ikke bare råd, du slenger også dritt.

Nope, det var du. Jeg bare svarer deg i samme mynt. Det er du som slenger dritt, for så å snakke om manerene til andre. Jeg påpeker bare at du er samme grisekjerringa eller mannen selv som skriver sånn og plukker i nesa. Æsj ass.

En ærlig mening er ikke å slenge dritt. Voks opp og kutt stråmennene. Dette er bare flaut.

• Liker 3
Skrevet

Man har da spist andre steder enn hjemme? Vi lærte dette blant annet i barnehagen.

Du lærte å ha servietten i fanget og bruke bestikket i riktig rekkefølge i barnehagen? Og likevel lærte du aldri å tiltale folk på en høflig måte?

Anonymous poster hash: 444fd...e50

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...