AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #21 Skrevet 30. november 2013 Det verste jeg vet jeg gjør er albuen på bordet og slikking på kniven. Dog har jeg jo blitt oppmerksom på dette selv og passer dermed på når jeg er ute eller borte å spiser. Kan du ikke bare slutte å slikke på kniven en gang for alle? Det er ingen grunn til å gjøre det hjemme heller. Når det gjelder kroppsholdning og antrekk driter jeg jo i det når jeg spiser hjemme alene, men det er ikke sånn at jeg spiser med hendene bare fordi jeg er alene hjemme. Herregud, det kommer helt an på hvor du er. Det er sjelden man er på restauranter med Michelinstjerner! Jeg moser alltid potetene med gaffelen, er det også galt? Hvor ofte går du ut og spiser poteter og saus på restaurant? Det er ikke så ofte man går på restaurant for å spise kjøttkaker, det er jo vanligvis italiensk, asiatisk etc., eller i mitt tilfelle Michelin et par ganger i året. Å drikke mye alkohol er en uting på restaurant. Dersom du er usikker på hvilken vin du skal velge, spør du servitøren om råd. Husets vin er som regel alltid et billig og greit alternativ. Alle middels fine til fine restauranter har vinpakker og vil du skal drikke mye vin. Forrige gang jeg var ute og spiste fikk jeg vinpakke med ni glass vin i tillegg til champagne og forespørsel om cognac på slutten. Jeg har ofte vært på restaurant med kraftige, voksne menn som blir fulle - kun basert på hva vinkelnerne har skjenket dem og mener hører til maten, de har ikke bestilt påfyll. Anonymous poster hash: e979e...56a 2
pinar Skrevet 30. november 2013 #22 Skrevet 30. november 2013 Jeg bruker kun gaffel og skjærer alt opp på forhånd om det er nødvendig. Kommer ikke til å endre på det. Smatting og tygging med åpen munn er langt værre. 4
Hjelperen93 Skrevet 30. november 2013 #23 Skrevet 30. november 2013 Ja. Æsj. Dette må du jobbe med. Grusomt, rett og slett. Kjøp deg en god skikk og bruk-bok. Servietten skal ligge i fanget og den trykkes forsiktig mot munnen ved behov. F.eks før du drikker. Ingen albuer på bordet. Aldri spis av kniven. Dette er noe av det verste jeg ser. Man skulle tro folk hadde vokst opp i en grisebinge! Bruk både kniv og gaffel. Ikke skjær opp alt på forhånd. Du er ikke to år. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 Jeg er glad jenta jeg er sammen med ikke er så prippen Har forresten jobbet noen år i restaurant, og jeg irriterer meg aldri eller tenker over folks matvaner ved bordene. Det eneste som er jævla irriterende er idioter som tror de er de eneste i hele restauranten som ikke forstår hvorfor drikken deres ikke er ute på 1 minutt, og at maten ikke kommer med en gang etter de har bestilt den. 3
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 30. november 2013 #24 Skrevet 30. november 2013 (endret) Hvor ofte går du ut og spiser poteter og saus på restaurant? Det er ikke så ofte man går på restaurant for å spise kjøttkaker, det er jo vanligvis italiensk, asiatisk etc., eller i mitt tilfelle Michelin et par ganger i året. Anonymous poster hash: e979e...56a Er Michelin blitt et eget kjøkken på linje med italiensk og asiatisk plutselig? Hehe. For å kverulere enda mer: man får da veldig ofte poteter på restaurant her til lands. Det er mange norske restauranter som er fra middels+ til de beste i landet som har et såkalt internasjonalt kjøkken hvor hovedretten er et stykke protein servert med poteter i en eller annen form. Faktisk er jeg oftere på slike restauranter enn på asiatiske, og italienske er jeg nesten aldri på. Jeg synes egentlig ikke man skal mose potetene når man får servert en vakker og nøye satt sammen rett på en finere restaurant, men jeg hadde jo ikke reagert på om folk moser en liten bit under gaffelen før de spiser den. Men om man begynner å stappe alle potetene på tallerkenen før man inntar måltidet så blir det litt for barnehage. Mangler bare å forme potetstappa som en vulkan, helle sausen i midten og kaste noe garnityr oppi og rope "hjeeelp hjelp, jeg drukner". Endret 30. november 2013 av Hooty McOwlface 12
pinar Skrevet 30. november 2013 #25 Skrevet 30. november 2013 Nei, god bordskikk skal være en vane og følge deg overalt. Selvfølgelig er det galt. Har du ingen respekt for de du spiser sammen med? Anonymous poster hash: 5f4f7...281 Hvorfor blir du brydd av moste poteter? 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #26 Skrevet 30. november 2013 Hvorfor blir du brydd av moste poteter? Antageligvis fordi ingen normale mennesker med oppdragelse gjør det når de er over 4 år. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 10
pinar Skrevet 30. november 2013 #27 Skrevet 30. november 2013 Antageligvis fordi ingen normale mennesker med oppdragelse gjør det når de er over 4 år. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 Jeg ser ingenting unormalt med det. Heldigvis er ikke alle like pertentlige. Og jeg ser fortsatt ikke hvorfor det direkte plager andre. 4
Kjempeliten Skrevet 30. november 2013 #28 Skrevet 30. november 2013 På peppes, burger king, dolly dimples osv.. spis gjerne med fingra liksom. Hvem gjør ikke det der? Ha på deg joggebukse og se ut som en dass. Ingen bryr seg. Men det er vel normalt å spise med både kniv og gaffel (ikke skjære opp all maten). Men jeg tror egentlig ingen bryr seg med mindre du er i selskap med kongen liksom. Restauranten skal være ganske dyr og fin til at folk bryr seg. Og i selskaper er det jo greit å oppføre seg litt ekstra formelt. Men ellers, bare ikke gjør deg ekstra lagt merke til så går det nok helt fint!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #29 Skrevet 30. november 2013 Det er ikke noe jeg gjør selv, men altså... Er det mulig å forklare hvorfor det er så ille? Hvordan er det mer grisete enn å spise av gaffelen, sånn egentlig? Det er fordi kniven ofte brukes i felles fat på bordet. Får man feks loff med smør settes det frem en kurv med loff og en skål med smør, som alle deler. Da blir det å slikke på kniven som å dobbeltdyppe potetgullet. Samme ved et frokostbord for flere, kniven går i smøret og pålegget, mens gaffelen er privat. Angående klær er en hel og ren dongeribukse og en topp/pen t-skjorte greit de fleste steder, går man et hakk opp er skjørt/støvletter/topp helt greit, det er svært få sammenhenger hvor man krever hel kjole, utover galla. Selv på julebord og i bryllup slipper man unna med en pen skjørt/topp kombinasjon i sesongfarger. Albuer på bordet osv er det ingen som reagerer på ved et vanlig spisested. Serviett på fanget er også bare for penere selskaper. Er noen som snobber veldig i denne tråden, uten å ha kontakt med virkeligheten. Det er aldri direkte feil å ha mer bordskikk enn minimum, men når folk spør om råd pga problemer i barndommen så tenker jeg at det er ikke der man begynner. Anonymous poster hash: 444fd...e50 14
Gjest Draug Skrevet 30. november 2013 #30 Skrevet 30. november 2013 Gjør som meg: Bli hjemme. Der kan du ligge naken i sofaen og spise ferdigpizza rett ut av boksen uten en gang å bruke hendene. Sånn ellers ser du det litt an. Det er løsere koder på BurgerKing enn det er på en trestjerners restaurant med lysekrone i taket. Vær litt bevisst på hva andre gjør, begynn ytterst om det er flere sett bestikk, ikke klin maten utover deg selv og lokalet. Vær hyggelig mot servitøren, ikke rynk på nesa selv om du ikke liker maten, og ikke legg ut i det vide og brede om hvordan du hjalp tante Gøril med å smøre inn hemorroidene hennes forleden dag. 5
Gjest Katten. Skrevet 30. november 2013 #31 Skrevet 30. november 2013 Nei, god bordskikk skal være en vane og følge deg overalt. Selvfølgelig er det galt. Har du ingen respekt for de du spiser sammen med? Anonymous poster hash: 5f4f7...281 7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #32 Skrevet 30. november 2013 Jeg ser ingenting unormalt med det. Heldigvis er ikke alle like pertentlige. Og jeg ser fortsatt ikke hvorfor det direkte plager andre. Fordi folk mister matlysten av sånt gris. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #33 Skrevet 30. november 2013 Ikke bestill coca cola til gourmetmiddagen. Ellers vil kelnern tro du er fullstendig idiot angående smaksløker. Macern neste liksom.. Og ber du om well done biff så har du bevist for alle at du ikke har peiling på mat. Anonymous poster hash: c60ac...f33 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #34 Skrevet 30. november 2013 Det er ikke frekt å skrive at det som beskrives i HI er ekkelt. Det er et faktum. Jeg vet om mange som har vokst opp i mindre heldigstilte hjem der bordskikk ikke har vært prioritert, de har likevel greid å lære seg dette andre steder. Å skylde på hjemmet er og blir for slapt. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 Ja, og for TS er kanskje dette "andre stedet" der hun kan lære elementær bordskikk nettopp her på KG? Alle må begynne et sted, eller er du kanskje født med perfekte bordmanerer? Anonymous poster hash: dd6f2...86d 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #35 Skrevet 30. november 2013 Ja, og for TS er kanskje dette "andre stedet" der hun kan lære elementær bordskikk nettopp her på KG? Alle må begynne et sted, eller er du kanskje født med perfekte bordmanerer?Anonymous poster hash: dd6f2...86d Man har da spist andre steder enn hjemme? Vi lærte dette blant annet i barnehagen. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 2
Forumsnella Skrevet 30. november 2013 #36 Skrevet 30. november 2013 Det er ikke noe jeg gjør selv, men altså... Er det mulig å forklare hvorfor det er så ille? Hvordan er det mer grisete enn å spise av gaffelen, sånn egentlig? Jeg pynter meg aldri kun for restaurantbesøk selv, kun for spesielle anledninger (men det er jo gjerne da jeg er på restaurant også da). Det er jo mange som ikke gjør det, selv om det er mange som gjør det også. Det eneste jeg kan tenke meg at jeg hadde reagert på er høylydt smatting, snakking med mat i munnen og mye søling. Ikke spør hvorfor. Bare ikke gjør det. Det ser ikke fint ut 2
pinar Skrevet 30. november 2013 #37 Skrevet 30. november 2013 Fordi folk mister matlysten av sånt gris. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 Hvorfor er det grisete å mose noen poteter? Spiller det noen rolle om de er delt i biter eller most? Så lenge man ikke smatter, tygger med åpen munn eller snakker med mat i munnen. Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #38 Skrevet 30. november 2013 mose poteter er noe man gjør for små barn... Anonymous poster hash: 24242...407 8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #39 Skrevet 30. november 2013 Hvorfor er det grisete å mose noen poteter? Spiller det noen rolle om de er delt i biter eller most? Så lenge man ikke smatter, tygger med åpen munn eller snakker med mat i munnen. Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. mose poteter er noe man gjør for små barn... Anonymous poster hash: 24242...407 Nettopp. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 1
Gjest Katten. Skrevet 30. november 2013 #40 Skrevet 30. november 2013 Fordi folk mister matlysten av sånt gris. Anonymous poster hash: 5f4f7...281 Det er veldig tydelig at god bordskikk ikke smitter over på andre deler av ens liv. Jeg mister menneskelysten av deg. 10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå