Gå til innhold

Do's and dont's på restaurant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort; jeg vokste opp veldig fattig og var på restaurant for første gang da jeg var 19. Og da mener jeg ALT av restauranter, også burgerking, peppes ol.

Nå er jeg imidlertid mer eller mindre voksen med helt ok inntekt, og drar naturlig nok ut å spiser innimellom. I går testet jeg ut en god italiensk restaurant, og følte meg som en elefant i rommet der jeg satt i t-skjorte og de andre i kjoler og finskjorte.

Greit, er julebordsesong så vet ikke om folk er like fint kledd ellers på året også, men huff... Føler jeg burde forutsett den. Også undrer jeg ofte på om jeg har dårlig bordskikk :unsure: Vet jeg har lært meg masse uvaner av min mor, men har lagt meg av med flere av dem, men ikke alle.

Deriblandt lærte hun meg å renske og skjære opp all maten i biter, for så å legge ned kniven, og kun spise med gaffel, andre armen ble brukt til å støtte albuen på bordet.... >_< Har tatt meg i å lene albuen på bordet når jeg spiser ute, men ikke å kun bruke gaffelen, jeg skjærer opp etterhvert. Takk og lov.

En av tingene jeg virkelig må være obs på er å slikke på kniven. Bestemor sa alltid det var dårlig bordskikk, og innimellom hender det faktisk jeg balanserer mat på den i stedet for gaffelen :rodme:

Og å bruke serviett...! Nedless to say ble det ikke brukt penger på "sånt tøys" da jeg vokste opp for det var for dyrt, vi kunne gå å vaske oss etterpå. Så jeg er fæl med å tørke munnen med hånden i stedet for servietten som ligger der(tørker i det minste ikke på ermet eller noe!)

Dette over har alltid vært helt normal praksis i min mors hus, og hun har verre bordskikk enn meg om jeg kan få si det. Men er min egen veldig dårlig? :unsure: Føler det nesten er best å holde seg hjemme for å ikke risikere at jeg berøver noen apetitten...

Anonymous poster hash: 376ac...b96
Skrevet

Ja. Æsj. Dette må du jobbe med. Grusomt, rett og slett. Kjøp deg en god skikk og bruk-bok.

Servietten skal ligge i fanget og den trykkes forsiktig mot munnen ved behov. F.eks før du drikker.

Ingen albuer på bordet.

Aldri spis av kniven. Dette er noe av det verste jeg ser. Man skulle tro folk hadde vokst opp i en grisebinge!

Bruk både kniv og gaffel.

Ikke skjær opp alt på forhånd. Du er ikke to år.

Anonymous poster hash: 5f4f7...281
  • Liker 17
Skrevet

Glemte følgende:

Aldri snakk med mat i munnen.

Ikke smatt.

Ikke slikk deg på fingrene.

Alt dette gjelder ikke kun på restaurant, det gjelder ved ethvert matbord.

• Liker 13
Skrevet

Kle deg pent, gjerne kjole og pene sko

Ikke knips etter kelneren

Takk når du blir servert

Ikke smatt

Ikke snakk med at i munnen

Anonymous poster hash: 616ba...1cf

• Liker 7
Skrevet

Aldri spis av kniven. Dette er noe av det verste jeg ser. Man skulle tro folk hadde vokst opp i en grisebinge!

Det er ikke noe jeg gjør selv, men altså... Er det mulig å forklare hvorfor det er så ille? Hvordan er det mer grisete enn å spise av gaffelen, sånn egentlig?

Jeg pynter meg aldri kun for restaurantbesøk selv, kun for spesielle anledninger (men det er jo gjerne da jeg er på restaurant også da). Det er jo mange som ikke gjør det, selv om det er mange som gjør det også. Det eneste jeg kan tenke meg at jeg hadde reagert på er høylydt smatting, snakking med mat i munnen og mye søling.

Skrevet

Ja. Æsj. Dette må du jobbe med. Grusomt, rett og slett. Kjøp deg en god skikk og bruk-bok.

Servietten skal ligge i fanget og den trykkes forsiktig mot munnen ved behov. F.eks før du drikker.

Ingen albuer på bordet.

Jeg er klar over at jeg spør hva folk synes, og jeg vil gjerne vite det, men du behøver ikke være frekk. Så du kan tydeligvis se litt på din egen folkeskikk når du først er her. Du snakker faktisk til et menneske her, ikke til en pc-skjerm. Du kan jo prøve å bruke fantasien og tenke deg hvordan det er jeg har vokst opp, og hvor mye man faktisk rår over det som barn.

Glemte følgende:

Aldri snakk med mat i munnen.

Ikke smatt.

Ikke slikk deg på fingrene.

Alt dette gjelder ikke kun på restaurant, det gjelder ved ethvert matbord.

Jeg gjør heldigvis ingen av disse tingene, hverken på restaurant eller ellers. Det er da noe i alle fall.

Kle deg pent, gjerne kjole og pene sko

Ikke knips etter kelneren

Takk når du blir servert

Ikke smatt

Ikke snakk med at i munnen

Anonymous poster hash: 616ba...1cf

Jeg eier ikke en kjole en gang! Hva med dressbukse og hvitskjorte? Eller skjørt(enkle sorte)? Trodde ikke kjole var krav i 2013 med mindre det virkelig er pene restauranter. Sist hadde jeg enkle støveletter med litt hel, mørk strømpebukse og skjørt, men med den dustete t-skjorta:P

Ellers gjør jeg ikke noen av disse tingene heller:) Knipsng etter alt som ikke er en hund er seriøst noe av det verste jeg ser...! Blitt knipsa etter på ulike jobber selv så det er i alle fall noe som ikke kunne falt meg inn å gjøre i halvsvime.

Det verste jeg vet jeg gjør er albuen på bordet og slikking på kniven. Dog har jeg jo blitt oppmerksom på dette selv og passer dermed på når jeg er ute eller borte å spiser. Borte på besøk ser jeg gjerne på de andre først, for å se åssen forventinger/standard de har. Men jeg er redd for hva annet jeg muligens gjør som jeg ikke en gang er klar over :unsure:

Anonymous poster hash: 5a1af...187

• Liker 34
Skrevet

Du trenger ikke å overdrive. Kommer helt an på restauranten.. det er forskjell på restauranter også. Jeg tror de fleste føler seg litt utilpass på de fineste og dyreste restaurantene, uansett hva de er vokst opp med. Og på en midt på treet restaurant er det helt ok å hvile albuen på bordet og dukke opp i bukse og skjorte, eller jeans for den saks skyld.

• Liker 23
Skrevet

Ingen albuer på bordet er avleggs, drit i det så lenge du er på vanlig, rimelig restaurant. Samme med penklær, men ikke kom i joggebukse. Ikke snakk med mat i munnen, ikke skrål og rop, vær høflig mot kelneren. Så kan du gjerne sitte på bordet ved siden av meg.

På finere restauranter er det viktigere å opprettholde alle reglene.

Anonymous poster hash: 28d9d...15a

• Liker 16
Skrevet

Du trenger ikke bruke kjole! Jeg har gått mye på resturant i mitt liv, og jeg har aldri brukt kjole med mindre det har vært en spesiell anledning. Om du har en pen topp og et par fine sko går det helt fint. Dressbukse og hvit skjorte er det ingenting i veien med. Har som sakt spist mye ute, også på finere resturanter, og jeg ser nesten aldri folk kledd i kjoler.

Jeg vil anbefale deg å øve på å spise pent når du er hjemme. Det er ikke bortkastet med god bordskikk selv om du ikke spiser ute. Så snart det blir vane å gjøre det hjemme trenger du ikke tenke på det når du er ute. Lykke til :)

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke frekt å skrive at det som beskrives i HI er ekkelt. Det er et faktum.

Jeg vet om mange som har vokst opp i mindre heldigstilte hjem der bordskikk ikke har vært prioritert, de har likevel greid å lære seg dette andre steder. Å skylde på hjemmet er og blir for slapt.

Å slikke på kniven er så grusomt og jeg kan ikke forklare hvorfor det er slik, det er vel kulturelt betinget. I noen kulturer er det å rape ved matbordet helt akseptert, det er det ikke her i landet. Sånn er det bare.

• Liker 6
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Hvilke regler man skal følge kommer jo veldig an på restauranten.

Du kan godt legge fra deg den merkelige vanen med å slikke på kniven en gang for alle, men å stille i vanlige klær og til og med ha albuene på bordet går helt fint på en vanlig, ujålete restaurant.

På litt finere restauranter så går jeg kanskje i litt renere og penere klær (nå går jeg i kjoler og sånt til hverdags også, da), men med mindre det er en spesiell anledning som bursdagsfeiring eller julebord så stivpynter jeg meg ikke bare for restaurantens del. Da holder jeg også albuene av bordet, legger servietten i fanget osv.

Synes det viktigste er å være hyggelig med servitørene, takke når de sjenker i vin, følge oppmerksomt med når de forklarer rettene som er servert, ikke knipse og plystre på dem osv. Jeg har aldri vært ute med noen hvor jeg har reagert på grising med mat, men jeg har noen ganger reagert på at de er uhøflige mot personalet.

• Liker 2
Skrevet

TS;

For det første - hvordan man kler seg på restaurant kommer helt an på restauranten. Men de fleste kler seg ett hakk opp (så sant det ikke er en kjederestaurant) fra hvordan de kler seg vanlig. Hvis jeg får i ettersittende sorte bukser, en topp, ballerinasko og en skinnjakke når jeg drar på skolen eller jobb, kan jeg lege til et pent kjede og/eller bytte ut ballerina med pumps.

Det er ikke noe behov for å gå med kjole for en middag på en normal restaurant med venner eller kolleger. Hvis jeg derimot er bedt på en finere restaurant med en date, tar jeg cocktailkjole og hæler. Uansett så vil jeg alltid være pent sminket og ha stelt håret ordentlig.

Som sagt kommer det an på selskapet. Moren min har alltid vært veldig påpasselig, og når vi har vært ute og spise gjennom oppveskten har det vært f.eks. Theatercafeen eller på Aker Brygge - man tilpasser seg de rundt naturlig.

Jeg skjønner at hvis dine egne foreldre aldri har lært deg bordmanerer så virker det litt som at man skal gjøre ting "bare for å gjøre det". Men det er en bakgrunn for det. All oppførsel som oppleves som glupsk, grådig, påtrengende og uhygiensk er upassende.

Å lene seg over bordet med albuer og ta opp sidemannens plass er upassende på samme måte som det er å snakke altfor høyt eller braute.

De fleste har dekket de viktige tingene her - ikke smatte, prate med mat i munnen (kjenner mange som gjør dette!), slikke på bestikket, tørke seg med håndbaken osv. Vær normalt høflig mot kelneren men ikke legg an en "unnskyld at jeg er til" holdning heller. Spis i normalt tempo, komplimentér maten til verten dersom du er hjemme hos noen.

Anonymous poster hash: 67d9f...9af
  • Liker 5
Skrevet

Ingen albuer på bordet.

Herregud, det kommer helt an på hvor du er. Det er sjelden man er på restauranter med Michelinstjerner! Jeg moser alltid potetene med gaffelen, er det også galt?

• Liker 9
Skrevet

Ingen albuer på bordet er avleggs, drit i det så lenge du er på vanlig, rimelig restaurant. Samme med penklær, men ikke kom i joggebukse. Ikke snakk med mat i munnen, ikke skrål og rop, vær høflig mot kelneren. Så kan du gjerne sitte på bordet ved siden av meg.

På finere restauranter er det viktigere å opprettholde alle reglene.

Anonymous poster hash: 28d9d...15a

Det er kun avleggs blant trailer trash.

• Liker 5
Annonse
Skrevet

Herregud, det kommer helt an på hvor du er. Det er sjelden man er på restauranter med Michelinstjerner! Jeg moser alltid potetene med gaffelen, er det også galt?

Nei, god bordskikk skal være en vane og følge deg overalt. Selvfølgelig er det galt. Har du ingen respekt for de du spiser sammen med?

• Liker 6
Skrevet

komplimentér maten til verten dersom du er hjemme hos noen.

Anonymous poster hash: 67d9f...9af

"Modig gjort av deg å hive så mye salt i suppen."

• Liker 9
Skrevet

I HI er det grunnleggende skikk og bruk som blir beskrevet. Trist at folk skal vokse opp sånn. Jeg synes det er helt greit å være neandertalsk hjemme, men en del av oppdragelsen, fattig eller ei, er å vite hvordan man ter seg blant fintfolk. Her er det allerede mange tilbakemeldinger på bruk av bestikk og serviett, smatting, lukket munn osv.

Det er noen andre ting man også må passe på:

Ikke bruk servietten til å snyte deg eller tørke tårer eller sminke. Ha alltid papirlommetørklær eller et rent lommetørkle med deg.

Lær deg kodene for hvordan du plasserer bestikket. Har du pause i spisingen legges bestikket i kryss, er du ferdig med å spise, legges bestikket ved siden av hverandre til høyre. Dermed ser servitøren om du er ferdig og h*n kan ta vekk tallerkenen.

Dersom du får flere retter med ulike typer bestikk, skal du alltid begynne ytterst.

Selv om man er på restaurant, er ikke servitørene dine tjenere, så vær tålmodig og ikke mas når du ser at de har mye å gjøre.

Å drikke mye alkohol er en uting på restaurant. Dersom du er usikker på hvilken vin du skal velge, spør du servitøren om råd. Husets vin er som regel alltid et billig og greit alternativ.

Vis respekt for maten de serverer, dvs. ikke mos eller bland tingene på tallerkenen. Hadde de villet servere de kokte potetene most, hadde de selvfølgelig most dem for deg. Det samme gjelder ketchup, soyasaus, salt og pepper: Ikke ha på nye smaker med mindre det en del av retten, og ikke ha på salt og pepper før du har smakt. På bedre steder er det garantert salt nok.

Ikke velg åpenbart "gale" kombinasjoner av vin og mat, for eksempel rødvin og reker. Er du veldig glad i begge, må du gjerne bestille begge deler, men da hver for seg. Velg da for eksempel Farris til rekene og et glass rødvin etterpå.

Hvis du vil klage på maten, så hver konkret og forklar hva du hadde forventet annerledes. Dersom en rett virkelig ikke smaker, men er tilberedt riktig, så si aldri at det smakte vondt, si at det var uvant, men interessant og at du er mett.

Anonymous poster hash: 5cca7...b16
  • Liker 12
Skrevet

Jeg kan anbefale tv-programmet "Ladette to Lady" hvor uvørne jenter lærer seg å oppføre seg som damer. Det er utrolig mange bra skikk og bruk-tips å plukke opp der ;)

Anonymous poster hash: 5cca7...b16
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Men det trenger ikke være så komplisert da!

Må du være fint kledd på restaurant? Nei det synes jeg ikke, ikke alle er komfortable i dress og slips...

Men selvfølgelig; shorts og sandaler kan kanskje være litt i drøyeste laget, men jeg ser ikke noe galt i jeans og skjorte/genser.

Hvordan skal du spise: Som DU vil, bare go easy på slurpingen og smattingen! Liker du å dele opp all maten din på forhånd, be my guest - det er DU som betaler.

Albuene på bordet - hvorfor skal det være så forferdelig må jeg spørre?

Ikke knips, ikke plystre - de som jobber der er ikke slavene dine!

Er det noe du er missfornøyd med; si ifra med en gang, slik at servitørene/kokkene får mulighet til å rette opp eventuelle feil med en gang. Det hjelper ikke å spise opp hovedretten, for så å klage over at fisken var kald eller kjøttet seigt...

Ikke drikk mer en at du kan forlate lokalet med god stil.

Hvis restauranten har "dagens" eller noe spesielt, så presenteres det ofte av servitøren - gidd å hør etter! Er du i festlig lag, så hjelp til med å få dine venner til å høre etter, så kan dere le å kose dere etter servitøren har ønsket dere velkommen, fortalt hva dere skal spise og tatt deres drikkebestillinger.

Lurer du på noe under måltidet: Spør! Servitørene, hovmester og kokkene vet (som oftest da...) hva de driver med og deler sikkert villig informasjon om mat, vin, tilberedning osv med deg!

For å få kontakt så er blikkontakt som oftest mer en nok.

Skal du røyke, på toalettet, ta en telefon (det gjør du selvfølgelig ikke ved bordet!) og spiser en meny med mange retter - Si ifra! da kan kjøkkenet time maten, slik at du ikke kommer tilbake til en kald mat.

Er det noe du ikke tåler - si ifra i god tid! Men husk at noen ting kan være umulig for kjøkkenet å etterkomme. Har du ekstrem skalldyr allergi, så kan de ikke vaske ned og desinfisere kjøkkenet mid service, for å sikre deg et garantert skalldyrfritt måltid - mange restauranter vil heller være ærlige å si at de ikke tørr å servere deg ( dette er et kvalitetstegn!) så det er opp til deg å vurdere hvor allergisk du faktisk er. Stryker du med av et hint av skalldyr, så er det i din egen interesse å forstå kjøkkenet, er du lettere allergisk, så går det sikkert fint.

Ang. allergi: IKKE si at du er allergisk, når det egentlig er slik at du ikke liker en spesiell ting på menyen!

For de på kjøkkenet, så behandles de to tingene veldig forskjellig! Er det noe du ikke liker, så kan det taes bort, er det noe du ikke tåler, så må kjøkkenet ofte gjøre om på retten din og kanskje ha en liten samtale seg imellom for å f.eks finne ut om det er brukt soyasaus i sausen og at det kan være et problem om du har gluten allergi osv.

Spiser du skalldyr og får en bolle med vann og sitron - ikke drikk vannet, det er til å rense fingrene - har sett dette en million ganger :fnise:

Men i praksis så er det helt ukomplisert å spise på restaurant.

Endret av Kim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...