Gå til innhold

Tar folk som sitter i kassen penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før i tiden skrev man alltid ut kvittering fordi det ble skrevet ut dobbelt. Den ene rullen lå under den andre og var der slik at skattevesenet kunne sjekke senere. Nå i dag blir varer registrert digitalt, så det er ikke lenger behov for å skrive ut kvitteringen hver eneste gang.

Veldig få kasseansatte tar penger, men det er alltids noen.

Anonymous poster hash: a4038...811
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med de fleste her :)

Var to butikker i Oslo-området der alle som jobbet i butikken (inkl. butikksjef) drev med underslag. Det var jo en toppblogger som gjorde det samme, og hun ble tatt etter noen måneder.

Og så er det han her da: http://www.nrk.no/vestfold/skrapte-flax-lodd---fikk-straff-1.10858302

Endret av Rægs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde gå tilbake og si i fra! Noen kan faktisk være så slu at de tar betalt for en vare, for så å kjøre retur på den etter at kunden har gått og ta pengene selv. Det er en kriminell handling og skjellig grunn for oppsigelse.

Jada, 15 kr...wohoo dagens tips. TS må være ganske paranoid for å tro at de ansatte prøver å få ekstra inntekt ved å legge inn varer de ikke har betalt for.

Anonymous poster hash: 59270...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Tar folk som sitter i kassen penger? Det hender ofte de spør om jeg skal ha kvittering, de gir den ikke automatisk. I det siste har jeg begynt å sjekke kvitteringene og ofte er det småbeløp registrert på en vare jeg ikke har handlet. Tilfeldigheter? Begynner å lure..Anonymous poster hash: 2b4bd...e04

Hvordan tror du at man skal kunne ta penger ved å slå inn for mye varer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller å kjøre varen i retur etterpå, og ta beløpet selv. Det blir fortsatt svinn, men vanskeligere å merke.

Det letteste for å unngå å bli tatt er jo da å ta varen uten å kjøre den i retur. En returlapp er jo noe av det dummeste du kan gjøre, for da lager du jo et potensielt bevis som kobler en forsvunnet vare med ditt kasserernummer.

Jeg tviler ikke på at det finnes butikkansatte som begår underslag, har jobbet som ass. butikksjef tidligere, og sett mange rare tall som neppe lar seg forklare av kundenes nasking alene, men de fleste butikkene har jo individuelle kasserernumre for hver ansatt NETTOPP for å kunne loggføre unormal aktivitet i kassen. Dersom en ansatt har unormalt mye retur/korrektur registrert på seg så vil dette vises veldig lett. De fleste kassesystemer logger også scanningsprosent, altså de kan se hvor mange prosent av varene som har blitt scannet fysisk inn, og hvilke som har blitt tastet inn som "dagligvare", PLU-kode eller søkt opp på touch-skjerm.

Hvis den ansatte bare putter varen i lomma uten å gå gjennom kassen på noen måte, så vil det ikke oppdages at det mangler noe før ved en eventuell varetelling.

Med andre ord er det mye lettere for en ansatt å stjele fra butikken enn å prøve å stjele fra kunden ved å tukle med kassen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt her er det nok definitivt mer vanlig at ansatte stjeler fra butikken enn fra kundene ... Utpasseringskontroll i f.eks. dagligvare er vel og bra det, men det fins måter å omgå det på også. Vet om kollegaer som har f.eks. en snusboks eller røykpakke som jeg vet at de helt ærlig og redelig har kjøpt (f.eks. samtidig med lunsjen sin) som de uheldigvis ikke har kvittering på fordi de glemte seg og kastet den, eller at vaskepersonalet har kasta kvitteringen når de ryddet pauserommet ... Når man da skal gå for dagen er det bare å putte den i BH-en eller på annet vis helt tett inntil kroppen på et sted hvor vekter ikke har lov til å sjekke (de kan, såvidt meg bekjent, kun sjekke vesker, lommer, jakker etc. - ikke kroppsvisitere), og dermed har man et potensielt smutthull der. Jeg vet at jeg og mine kolleger ikke utnytter det smutthullet annet enn for å unngå å havne i trøbbel eller å måtte inn i butikken igjen for å sitte og glane på overvåkningsbilder i en halvtime for å finne bevis for at man ikke har stjålet, men tjuvradder kan sikkert finne på å utnytte det.

Har kun opplevd en gang at en kollega har blitt tatt for noe fusk, og h*n hadde to fremgangsmåter: Den ene var at han "tok varer" (les: Ga bort varer til vennene sine ved å løfte dem over scanneren istedenfor å registrere dem) fra butikken, den andre var at han spurte folk på forhånd om de skulle ha kvittering, hvis de sa nei og så betalte eksakt beløp eller med kort trikset han slik at så fort kunden hadde forlatt butikken annulerte han salget og puttet pengene i egen lomme. Gjør man dette nok kan det føre til store feil i varebeholdningen ... Men man skal virkelig være bra dum for å drive med sånt når det er et overvåkingskamera rett over skulderen din! Og slike videoopptak er lov å bruke som bevis så lenge arbeidstaker er klar over hvor kameraene er og hva de får med seg, noe alle på jobben hos meg vet om i hvert fall ...

Kan faktisk bare komme på et eksempel på en som har "tatt penger" fra kundene for egen vinning, og det var ikke engang for å putte penger i egen lomme, men for å selge flest mulig bæreposer for å vinne en intern konkurranse ...

Poenget er likevel at det er kanskje en god porsjon sannhet i oppfatningen om at butikkansatte stjeler, for ja, det skjer. At du som kunde blir svindlet når du handler matvarene dine er derimot lite sannsynlig ;) men for all del, sjekk kvitteringer - feil kan skje, og plutselig har man kommet borti en knapp på tastaturet som gjør at siste vare ble slått inn en gang for mye, eller at det som egentlig skulle vært registrert som et enkelt osterundstykke (som koster rundt 12 kr) isteden blir registrert som et innbakt pizzastykke (som koster noen kroner mer). Da sier du bare fra i kassa, så bør det ordne seg. Har gjort sånne småfeil utallige ganger selv, og stort sett oppdager man dem underveis og kan rette opp i dem før betalingen gjøres. Har også opplevd å gjøre feil som kommer kunden til gode, f.eks. å slå inn to av en vare istedenfor tre ... Shit happens!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... Jeg har forøvrig en teori om at det går 500 butikktyver per ansatt som underslår. Jobber i en veldig utsatt butikk hvor vi gjerne tar minst to-tre tyver per uke hvis vi er på vakt. Sist jeg var på jobb oppdaget vi tyveri for rundt 600 kr ... Forskjellen er at de få ansatte som begår underslag gjerne får rasket med seg sinnsykt mye større beløp før de blir tatt enn han karen som stjeler et par øl eller hun dama som sniker til seg en skinkepakke og en shampoo-flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Ansatte tar selvsagt ikke pengene selv!!!! Oppdager du feil på kvitteringen må du gå tilbake og kreve retur og pengene tilbake for varen som er slått inn, men som du ikke har kjøpt. Feil kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange større kjeder, som feks Meny skriver ikke automatisk ut kvittering lengre, med tanke på miljø/avfallsmengde.

Underslag/svart handel skjer noen ganger, men er mest utbredt i mindre butikker/spisesteder ol.

Anonymous poster hash: ac8c0...023
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei hei.

Jeg har en lengre driftstid fra butikkhandel, og har lært meg noen juks og triks langs veien. Som daglig leder for en bensinstasjon i sin tid, så var disse triksene essensielle for å luke ut "luringer".

Først av alt, kvittering.

På vår stasjon ble ikke kvitteringer skrevet ut automatisk, selger ble her "sterkt oppfordret" til å spørre kunde om kvittering. Noe som for min del ble ganske innøvd, til og med når jeg solgte noen gram smågodt til en 10-åring spurte jeg om han ville ha kvittering - på ren refleks.

Dette var for å spare økonomi og miljø.

Selger har plikt å tilby kvittering. Skulle kvitteringen bli slettet, så må selgeren skrive kvittering. Da med firmanavn, org nummer, adresse, varespesifikasjon, beløp og ikke minst mva. Både spesifisert hvor mye mva ("herav mva) og mva sats. Kvittering skal stemples og signeres.

Så kommer det til luringene. Her er det forskjellige grader av luringer.

Luring 1 - slår inn varene på forhånd, og venter på en intetanende kunde som betaler for hele greiene.

Disse kan lett oppdages, da det står et beløp i kassa forut registrering av kundens varer. Er også lett å oppdage ved etterkontroll.

Luring 2: Har lært seg hurtigkoder for enkelte varer, som cola, sjokolade, tyggi. Slår så inn koden raskt mens andre varer registreres. Er vanskelig å legge merke til et ekstra "bip". De enda mer sofistikerte bruker varer som ligger i nær lokasjon til kassa, og flytter litt rundt på feks en tyggi. Blir det så en sak ut av det, kan selgeren si at kunden ba om dette og henviser til bevegelsene. Egentlig har selgeren bare flytta på varen fra feks høyre side til venstre, og ute av kameravinkelen.

Det skal ikke kimses over at det er små beløp. Hadde selgeren slått inn en røykpakke, ville 90% av kundene bemerket prishoppet. Det må være flere småbeløp.

Men så kommer problemet, hva i alle dager gjør du med feks 20 solgte muffins?

Noen "luringer" lar rett og slett kunden betale for selgerens lunsj eller kjedespising. Cola og sjokolade er allerede fortært. Men ved at kunden betaler for dette, koster det ikke selgeren noe som helst. Og varene mangler jo fysisk, så det er ingen grunn for å slå retur.

Når det kommer til retur av varer, utløser dette som oftest sporbare tall og innslag på kassesystemet/dagsoppgjør. Her er det nok en gang forskjell på luringene. Mens luring nr 1 slår retur vare for vare, og gjerne forskjellige varer, slår luring nr 2 en samleretur. Har luring nr 2 solgt 50 muffins blir dette raske 750 kr netto "lønn". Og så forteller han til sjefen at han slo feil. Den fiktive kunden skulle jo bare ha fem muffins...

Veldig "lurt", helt til at sjefen a) merker et mønster b) ser at det slettes ei mangler muffins i det hele tatt fra butikken c) kunde kommer inn og klager på at han har betalt for en muffins. Akkurat da vil den luringen som har holdt seg til å bare "selge" muffins slite.

Det "lureste" er dog å slå inn forskjellige varer, som tyggi, cola, sjokolade - og slå ut kun én retur, men da gjerne som smågodt, boller, brød - varer som eksisterer i store kvanti og som ikke har strekkoder, og som destrueres etter x antall timer. Så sant det ikke er en årvåken sjef, så vil kun selgeren bli ansett som en klossmajor ("Hvordan i alle dager klarte du å slå inn 50 baconpølser/croissant/wienerbrød/loff" etc?)

Så, der har du gjerne svaret ditt?

La det derimot ikke være tvil - har selgeren klart å lure en kunde én gang, vil denne prøve igjen og igjen, i større og større skala. Når alt kommer til alt, så er det bare et tidsspørsmål før selgeren blir tatt. Og med de rette kontraktene, og spesielt spissformulert § 14-15 i arbeidsmiljøloven, så klarer som oftest butikken å hente inn pengene igjen. Taperne er kundene og "luringene", og selvsagt butikken hvis det er kunden som finner ut av det, før sjefen :-)

Kjøp/retur trikset er bare ett av de mange triksene som finnes der ute for å lure kunden for egen vinning. Så ganske mange finurlige forsøk i løpet av 8 år.

Anonymous poster hash: 889b6...fa5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sann historie:

Et utested måtte sparke to utro tjenere etter at det ble oppdaget storstilt svindel på ølsalget. Trikset er veldig enkelt: kunden bestiller en halvliter øl. Når man tapper ølet passer man på å sette et nytt glass under før første glass når 0,5 merket. Den "sløve" kunden merker ikke at glasset ikke er fylt til merket. Når betjeningen har gjort dette mange nok ganger har de en hel øl de kan stikke pengene i lommen for fordi de kun gir fra seg omsetning for øl som stemmer med sedlene fra tappesystemet på slutten av dagen. Dette var et sted med enorm omsetning på øl, og de ble tatt fordi det selvsagt gikk mer øl ut enn det kom penger inn, spesielt på deres vakter.

Siden jeg har jobbet i samme bransje er jeg nøye på at glasset skal være fylt til merket.

Som regel - enten det er den ene eller den andre bransjen - blir svindlere tatt fordi de er for grådig, og som regel eskalerer dette fra småtyveri til storstilt svindel fordi det går bra lenge.

Som regel blir påstått ærlige sjeler snurt fordi en innfører kontrollrutiner, men i virkelighetens verden er det som regel lett å få de ærlige med på laget, mens de uærlige stritter i mot. Som regel er det også de mest utrolig kreative forklaringer på at varer eller penger forsvinner fra akkurat deres skift.

Anonymous poster hash: 7a92c...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i kasse en god stund, og ved ett tilfelle har jeg opplevd at en annen ansatt i butikken stjal penger fra kassen (vet ikke hvordan hun klarte det, men sjefen oppdaget det i alle fall). Når det er sagt, kan jeg personlig si at jeg ikke ser helt hensikten med å stjele penger fra kassa.... Har egentlig ikke tenkt tanken selv en gang. Tingen er den at det er utrolig lett å oppdage slike ting, og mange sjefer for matbutikker er utrolig strenge på dette og følger nøye med. Hvis jeg f.eks. slår en vare i retur, og kunden har det travelt og nærmest løper ut av butikken og dermed ikke får skrevet under på returlappen, legger jeg den i kassa uten signatur, og da spør sjefen min meg om det dagen etterpå. Derfor har vi nå begynt med at dersom kunden forsvinner uten å ha skrevet under, skriver jeg selv navnet mitt på lappen, og forklarer det til en kollega og får h*n til å også skrive under. Jeg forstår at mange mennesker der ute tror at det er lett for oss i kassa å stikke penger i lommen og dermed ha en liten ekstrainntekt i tillegg til lønna fra arbeidsgiver, men det er nok ikke så lett, altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...