AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #21 Del Skrevet 30. november 2013 I de fleste butikker kan ikke de ansatte slå ting i retur helt uten videre. De må bl.a. ha kundens underskrift, nettopp for å bevise at returen er reell og ikke bare for å ta pengene selv. Her jeg bor så gjør de ikke det. Men de fleste ansatte må ha en annen ansatt ved siden av seg for å gjøre det. Det er bare noen få som har det kortet som gjør at de kan slå ting i retur. Anonymous poster hash: 59002...5d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 30. november 2013 #22 Del Skrevet 30. november 2013 Tror neppe dette er vanlig... Men så klart, svarte får finnes det vel i alle yrker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 30. november 2013 #23 Del Skrevet 30. november 2013 Her jeg bor så gjør de ikke det. Men de fleste ansatte må ha en annen ansatt ved siden av seg for å gjøre det. Det er bare noen få som har det kortet som gjør at de kan slå ting i retur. Anonymous poster hash: 59002...5d4 Ja, slik var det da jeg jobbet på Plantasjen også, det var ekstremt lite effektivt i rushet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #24 Del Skrevet 30. november 2013 Matbutikker sliter som regel med at ansatte tar med seg varer hjem de ikke skal ha (f.eks. tar med seg svinnvarer som egentlig skal rett i bosset), og ikke med at ansatte i kassen tar penger. Det å "ta penger" er ikke akkurat særlig lett; er det på kvitteringen, så er det i systemet - og kan da bli oppdaget når avvik skjer gjentatte ganger. Uansett om man kan returnere varer for så å få pengene ut igjen av kassen, så er det likevel noe som registreres i systemet, og overdreven bruk av retur-funksjonen kan også oppdages. Det skjer feil i kassen hele tiden, er det noe du er usikker på kvitteringen din er det bare å spørre den i kassen. Må av og til selv slå inn en vare under et annet navn fordi en vare ikke ligger riktig inne, men andre ganger skjer det også bare regelrette feil. Sitter en i en kasse i 8 timer så blir det fort til at ting ikke alltid går helt som det skal, men så lenge du snakker med den i kassen, så ordner de opp. Og jada, det finnes ansatte som er uærlige og som stjeler fra butikken. De aller fleste gjør ikke det, og det er ikke akkurat noe som vi kassefolk ser på som en "ekstra inntekt" som er helt vanlig å skaffe seg. Anonymous poster hash: bdbd2...65a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horeveiviser Skrevet 30. november 2013 #25 Del Skrevet 30. november 2013 Tar folk som sitter i kassen penger? Det hender ofte de spør om jeg skal ha kvittering, de gir den ikke automatisk. I det siste har jeg begynt å sjekke kvitteringene og ofte er det småbeløp registrert på en vare jeg ikke har handlet. Tilfeldigheter? Begynner å lure..Anonymous poster hash: 2b4bd...e04 Ser vi her arbeiderklassehatet i full blomst? Eller ser vi her arbeiderklassen skyte seg selv i foten? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomst83 Skrevet 1. desember 2013 #26 Del Skrevet 1. desember 2013 Hvis de hadde tatt penger så hadde det jo vært ved å ikke slå inn en var på kassa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #27 Del Skrevet 1. desember 2013 Noe slikt ville jo blitt merket når man tar kassa om kvelden, og oppgjøret om morgenen. I tillegg må kunden signere eventuelle returer. Den som har foretatt returen må også signere, i tillegg til en kollega. (i alle fall der jeg jobber) Vi som jobber i butikk har veldig få muligheter til å stjele penger. Anonymous poster hash: 9e858...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#Sunrise Skrevet 1. desember 2013 #28 Del Skrevet 1. desember 2013 Det kan jo faktisk være at vedkommene slår inn litt ekstra varer og tar med seg hjem. Det er helt utrolig hva folk får seg til og stjele, Jeg har oppdaga mye rart som er blitt stjelt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dove Skrevet 1. desember 2013 #29 Del Skrevet 1. desember 2013 Klart underslag skjer, men jeg ville ikke kalt det utberedt. Det er ikke som om det er noe "folk gjør for å tjene litt ekstra cash". Jeg har jobbet seks år i dagligvare tidligere, og på den tiden har én fått fyken pga underslag, og han ga bort varer til kompiser. De fleste steder har strenge kontrollrutiner og nulltoleranse. Jeg har blitt stoppet i utpasseringskontroll fordi jeg hadde en most, halvfull tyggispakke nederst i veska som jeg manglet kvittering på. De rapporterte det ikke, men det var nok til at de stilte spørsmål. En annen gang satt jeg sammen med en vekter på kontoret i butikken til kl 00.30 for å finne overvåkningsopptak av at jeg kjøpte deodoranten min. Så ethvert forsøk på underslag, stort eller lite, er en kjemperisiko. Hvis kassereren slår inn en ekstra brownie så er vedkommende like langt. Pengene må fortsatt i kassa, og i beste fall har butikken tjent en ekstra slant. Retur kunne de jo i teorien tatt på en hvilken som helst vare, også uten å selge den først, hvis de hadde tilgang på returkort/nøkkel. Dermed høres dette ut som et særdeles dårlig plott for underslag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dove Skrevet 1. desember 2013 #30 Del Skrevet 1. desember 2013 Det kan jo faktisk være at vedkommene slår inn litt ekstra varer og tar med seg hjem. Det er helt utrolig hva folk får seg til og stjele, Jeg har oppdaga mye rart som er blitt stjelt! DET er derimot en mulighet. Vet om en jente som hadde et helt kolli Kinder bueno i jobbskapet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #31 Del Skrevet 1. desember 2013 Da jeg satt i kassen i en dagligvarebutikk måtte jeg ringe på ansvarshavende. Det var ikke mulig å slå retur uten returnøkkel og den var det kun ansvarshavende som hadde. Anonymous poster hash: 01688...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #32 Del Skrevet 1. desember 2013 på butikken hvor jeg jobber kunne ingen funnet på å gjøre sånt. å når vi slår en retur må vi ha signatur på kvitering fra to ansatte så er litt vanskelig å svindle der. å safen osv blir telt hver eneste dag så man merker om noe ikke er som det skal være Anonymous poster hash: 0ed85...7ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #33 Del Skrevet 1. desember 2013 jeg jobbet i en kafe hvor en medarbeider tok grovt fra kassa. over 400 000 i et helt år. et under at sjefen ikke la merke til det etter et helt år. Anonymous poster hash: a9b28...121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #34 Del Skrevet 1. desember 2013 Internt underslag er mer utbredt enn man gjerne tror. Ca 30 prosent av alt svinn i den norske varehandelen skyldes ansatte som stjeler. Anonymous poster hash: 3dfb0...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #35 Del Skrevet 1. desember 2013 Høres nesten ut som folk tror det verste om de som jobber i butikk her Jeg vet om veldig mange måter jeg kan stjele penger eller varer fra der jeg jobber - uten å bli merka, men kunne virkelig aldri falt meg inn å gjort det :O For det første er jeg et (vil jeg påstå) ærlig og redelig menneske - som de fleste, og for det andre så er jeg mye mer glad i jobben min enn som så Tror ikke det er mange som vil satse jobben sin for å tjene noen lusne kroner på stjeling.. Jeg vet i hvert fall ikke om noen Anonymous poster hash: dc785...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. desember 2013 #36 Del Skrevet 1. desember 2013 Det kan jo faktisk være at vedkommene slår inn litt ekstra varer og tar med seg hjem. Det er helt utrolig hva folk får seg til og stjele, Jeg har oppdaga mye rart som er blitt stjelt! Og derfor har de fleste kjeder (hvertfall norgesgruppen) ansatt skan-kontroll vakter som tar stikkprøver på de ansatte for å se om de har med seg varer ut og kvittering på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 1. desember 2013 #37 Del Skrevet 1. desember 2013 jeg jobbet i en kafe hvor en medarbeider tok grovt fra kassa. over 400 000 i et helt år. et under at sjefen ikke la merke til det etter et helt år. Anonymous poster hash: a9b28...121 Det er mye enklere å drive underslag av kassa på en kafe der logistikken er mer diffus. Internt underslag er mer utbredt enn man gjerne tror. Ca 30 prosent av alt svinn i den norske varehandelen skyldes ansatte som stjeler. Anonymous poster hash: 3dfb0...5bf Men det er typisk tyveri av varer, ikke svindel av kunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #38 Del Skrevet 1. desember 2013 Det kan jo faktisk være at vedkommene slår inn litt ekstra varer og tar med seg hjem. Det er helt utrolig hva folk får seg til og stjele, Jeg har oppdaga mye rart som er blitt stjelt! Jeg hadde ikke turt det, jeg har jobbet i flere butikker og blitt stoppet i stikkontroll flere ganger. Har man ikke kvittering på det man har kjøpt da, så kan man bli anmeldt for tyveri. Jeg synes internkontrollen i butikkene er såpass strengt, at det skal mye til å gjøre store underslag uten at det merkes i løpet av relativt kort tid. Og å slå inn ting i systemet for å ta det med seg hjem, ville de fleste der jeg har jobbet neppe turt, nettopp fordi internkontrollene var hyppige. Anonymous poster hash: e8da7...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brian O'Conner Skrevet 1. desember 2013 #39 Del Skrevet 1. desember 2013 Det kan hende varen ikke hadde strekkkode på seg, noe som er vanlig. Da bruker man å gå inn på diverse varer og skrive inn hva slags vare det er og legger til hvor mye det koster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. desember 2013 #40 Del Skrevet 1. desember 2013 Jeg tror ikke noe på at de som sitter i kassen er noe spesielt mer kjeltring enn resten av befolkningen. Men det finnes - som i alle andre bransjer - en og annen uærlig person. Det som kjennetegner disse er enten ren dumskap (dvs at de begår underslag/svindel/tyveri for småbeløp) uten å forstå at det de holder på med er godt synlig dersom arbeidsgiver har god oppgjørskontroll og stikkprøvekontroll eller en "masterhjerne" innstilling som går på at de er hevet over lover og regler enten fordi de mener seg urettferdig behandlet (for lav lønn, eller teit sjef, mistrivsel på jobb, hva som helst egentlig) eller ren kleptomani (klarer ikke la være). Triksene for ikke å bli tatt handler jo om å omgå kontrollrutinene og jeg har aldri hørt før om at varer i retur må signeres av kunden i dagligvareforretningen. Jeg har ikke jobbet i varehandel selv, men har kontrollert oppgjør i en annen bransje og tro meg, nøkkelen er gode nedskrevne regler som alle kjenner, stikkprøvekontroller, at det er synlig at man blir kontrollert og at det er kadaverdisiplin i oppgjørskontrollen. Slurver man i opplæringen angående hvilke regler som gjelder vil slyngelen kunne påstå seg "det har jeg aldri hørt før". Der jeg jobber nå må man signere for utdelt og gjennomgått personalreglement - vi har faktisk slitt mest med å få mellomlederne til å forstå viktigheten av denne rutinen. Kunder som føler seg snytt skal selvsagt si fra. Dersom noen har flere kvitteringen som man mener inneholder varer man mener man ikke har kjøpt fra samme butikk ville jeg ha kontaktet butikkleder og snakket med vedkommende. Kanskje de mangler den siste prikken over i'en for å få tatt en de mistenker. Ingen er tjent med svindel, verken butikk eller kunde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå