AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #1 Skrevet 30. november 2013 Hei. Jeg er utdannet sykepleier og jobber på sykehuset. Her har jeg jobbet i to år, og prøvd meg på noen forskjellige avdelinger. Jeg trives egentlig veldig godt i denne arenaen, men synes det er alt for travelt. Hver dag etter jobb må jeg hvile. Jeg har vurdert å gå over til hjemmesykepleien, men vet at det ikke er like actionfylt og spennende. Så en spennende men travel hverdag, eller en mer rolig men noe kjedeligere hverdag? Må sies at jeg ikke får kommet i gang med trening når jeg jobber på sykehuset fordi jeg er tom for energi etter jobb. Sykehuset: (positivt): - Uforutsigbart - Mange ulike problemstillinger - Spennende - Lærerikt Sykehuset (negativt): - Noe dårlig miljø til tider (pga. utbytting av ansatte, travelhet, mange er lei yrke) - Alle de syke pasientene som ikke er takknemlige (jeg vil ha, gi meg ditt og datt ) - Travelt (ofte spesielt på dagvaktene er det liten tid til matpauser og det å sette seg ned.) - Dårlig system med parkering, garderober etc. - Må jobber dag, kveld og natt om en annen. (= dårlig døgnrytme) Hjemmesykepleien (positivt): - Man går opp ca 30 000 kr i lønn. - Ikke like travelt - Man trenger ikke å jobbe natt (de har egne nattevakter) Hjemmesykepleien (negativt): - Monotont - Ofte de samme pasientene (brukerne) hver dag - Noen hjem kan være skitne og ekle Anonymous poster hash: cfb51...3cc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #2 Skrevet 30. november 2013 Jeg har jobbet i hjemmesykepleien, dog ikke som sykepleier men jeg vet jo hva det går i. Det spørs helt på hvor i landet du jobber, men hjemmesykepleien kan også være travel. Hvis du jobber i et stort distrikt har man ofte mange pasienter å forholde seg til slik at det ikke blir likt hver dag, men som sykepleier har man vel sine faste hvis man ikke bytter litt brukere innbyrdes med de andre sykepleierne visse dager, og det går jo også for å få litt rullering. Det kan jo være greit å prøve hjemmesykepleien noen år, se hvordan du trives og så ta det derfra. I verste fall får du mindre å gjøre og mer tid til å trene og bli kjent, løse kryssord, strikke etc etc. Anonymous poster hash: 7adca...ec6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #3 Skrevet 30. november 2013 Jeg ville prøvd hjemmesykepleien for å gitt meg selv en liten mental pause. Da får du fokusert litt på livet ditt igjen, mer fritid (siden du trenger mindre hvile), mer lønn og en roligere hverdag. Etter at du har gjort det en stund kan det være at du virkelig lengter tilbake til sykehuset, og da søker du ny jobb der. Det er absolutt verdt å prøve det, så ikke du blir utslitt og lurer på hvordan hverdagen kunne vært. Dette er jo et reversibelt bytte, og hvis du finner ut at du ikke trives noen av stedene kan du gjøre som to av de på akuttmottaket hos oss: bytte til en svært ren og pen privat klinikk. Anonymous poster hash: 851f5...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #4 Skrevet 30. november 2013 Rettet litt for deg på pros&cons-listen din: Hjemmesykepleien (positivt): - Man går opp ca 30 000 kr i lønn. - Man trenger ikke å jobbe natt (de har egne nattevakter) Hjemmesykepleien (negativt): - Monotont - Ofte de samme pasientene (brukerne) hver dag - Noen hjem kan være skitne og ekle - Noe dårlig miljø til tider (pga. utbytting av ansatte, travelhet, mange er lei yrke) - Alle de syke pasientene som ikke er takknemlige (jeg vil ha, gi meg ditt og datt ) - Travelt (ofte spesielt på dagvaktene er det liten tid til matpauser og det å sette seg ned.) - Dårlig system med parkering, garderober etc. Anonymous poster hash: cfb51...3cc Anonymous poster hash: 81298...eab
mia pia Skrevet 30. november 2013 #5 Skrevet 30. november 2013 I følge listen som TS har satt opp, virker det som om hjemmesykepleien er bedre og jobbe i enn på sykehuset
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #6 Skrevet 30. november 2013 Hei. Jeg er utdannet sykepleier og jobber på sykehuset. Her har jeg jobbet i to år, og prøvd meg på noen forskjellige avdelinger. Jeg trives egentlig veldig godt i denne arenaen, men synes det er alt for travelt. Hver dag etter jobb må jeg hvile. Jeg har vurdert å gå over til hjemmesykepleien, men vet at det ikke er like actionfylt og spennende. Så en spennende men travel hverdag, eller en mer rolig men noe kjedeligere hverdag? Må sies at jeg ikke får kommet i gang med trening når jeg jobber på sykehuset fordi jeg er tom for energi etter jobb. Sykehuset: (positivt): - Uforutsigbart - Mange ulike problemstillinger - Spennende - Lærerikt Sykehuset (negativt): - Noe dårlig miljø til tider (pga. utbytting av ansatte, travelhet, mange er lei yrke) - Alle de syke pasientene som ikke er takknemlige (jeg vil ha, gi meg ditt og datt ) - Travelt (ofte spesielt på dagvaktene er det liten tid til matpauser og det å sette seg ned.) - Dårlig system med parkering, garderober etc. - Må jobber dag, kveld og natt om en annen. (= dårlig døgnrytme) Hjemmesykepleien (positivt): - Man går opp ca 30 000 kr i lønn. - Ikke like travelt - Man trenger ikke å jobbe natt (de har egne nattevakter) Hjemmesykepleien (negativt): - Monotont - Ofte de samme pasientene (brukerne) hver dag - Noen hjem kan være skitne og ekle Anonymous poster hash: cfb51...3cc Søsteren min jobber i hjemmesykepleien, og hun synes det er supert. Man kan få ulike kjørelister hver dag. Etter hvert finner man ei rute man trives godt med, og da ber man rett og slett om å få denne litt oftere. Man utvikler forhold til brukerne etterhvert, man blir glad i dem, og glad for å se dem igjen. Med andre ord gleder man seg til ulike ting på jobb, hver dag. Ja, det er skittent, og noen ganger skummelt, hjem til enkelte, men hvis det er skikkelig ille kan du be om å slippe å besøke vedkommende. Du tåler nok uansett mer enn du tror, og man føler seg veldig flink etter å ha taklet de verste tilfellene. Hjemmesykepleien er oftere travel enn rolig. Lederen har også budsjett å forholde seg til, og ofte får man lange lister man skal gjøre unna på kort tid. Kjør deg bort én gang, og hele dagen blir forsinket. Som regel er lederne snille på dette, slik at du uansett får pause, og overtidsbetalt. De fleste brukerne er veldig takknemlige og hyggelige, og vil gjerne at du tar med deg et stykke kake på veien og lignende. En annen positiv ting er at det er lite tid til skravling og sladring på jobb, så miljøet her er noen hakk bedre enn i omsorgsboliger f.eks. Mye er faktisk avhengig av lederen ved bydelen. Forhør deg rundt med kolleger og andre kjente, om det er noen bydeler du burde søke deg til, eller unngå. Anonymous poster hash: 6aece...6e5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #7 Skrevet 30. november 2013 Det kommer veldig an på hvordan hjemmesykepleien fungerer. Har man egne sykepleielister, kan hjemmesykepleien være interessant, men ellers blir det fort kjedelig. Jeg synes det er godt å bytte litt på, og kommer nok aldri til å jobbe samme sted. Har jobbet på sykehjem en stund også, og syntes det var interessant, og det var et nært og godt miljø. Den siste tiden hadde jeg en fast stillingsprosent på sykehjem, og jobbet ekstra dag og kveld på sykehus. Orker ikke natt.Anonymous poster hash: df498...ffe 1
kubrak Skrevet 30. november 2013 #8 Skrevet 30. november 2013 basert på listen ville jeg valgt hjemmesykepleien, uten tvil. Men dt er vel smak og behag
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #9 Skrevet 30. november 2013 Hjemmesykepleien har blitt mer utfordrene siden samhandlingsreformen kom, for nå skal man ikke på sykehus for væskebehandling og antibiortka i.v bla. Det er mye stygge sår også. Men jeg er enig at det fort kan bli kjedelig om det kun går i stell, dusj, mat, medisiner. Her i kommunen har de ikke nok biler til alle, så noen må også kjøre sin egen, men en dårlig kjøregodtgjørelse til. Jeg har hatt litt av de samme tankene som deg, og endte opp på sykehjem. På en litt mer avansert avd. enn en vanlig langtidsavd. Nå har det jo også kommet flere helsehus der hvor det er pasienter som er utskrivingsklare fra sykehuset, men ikke kan dra hjem pga medisiner/diagnose. Der er det også utfordrende, men ikke fullt så travelt som en vanlig sengepost. Anonymous poster hash: ce2d8...3e8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #10 Skrevet 30. november 2013 Er det bare disse to arbeidsplassene som er aktuelle? Som sykepleier er det jo flere typer jobber du kan ha. Anonymous poster hash: 8a3d6...045
pinar Skrevet 30. november 2013 #11 Skrevet 30. november 2013 Jeg syns hjemmesykepleien er veldig bra! Det har og blitt mye mere sykepleie oppgaver med sårstell etc om man liker det. Jeg liker og godt det at man jobber mye mer selvstendig enn på sykehjem og sykehus fordi man går alene. Man kan legge opp vakten litt selv. Stort sett slipper man og de aller tyngste stellene som man ofte har på sykehjem. Er man litt rastløs får man brukt kroppen mye og. Man blir og godt kjent med brukerne, og mange er klare om man syns det er litt tøft/slitsomt å jobbe med demente, og det er ikke bare geriatri. Jeg syns og det er et pluss at man slipper å gå i uniform.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #12 Skrevet 30. november 2013 Jeg syns hjemmesykepleien er veldig bra! Det har og blitt mye mere sykepleie oppgaver med sårstell etc om man liker det. Jeg liker og godt det at man jobber mye mer selvstendig enn på sykehjem og sykehus fordi man går alene. Man kan legge opp vakten litt selv. Stort sett slipper man og de aller tyngste stellene som man ofte har på sykehjem. Er man litt rastløs får man brukt kroppen mye og. Man blir og godt kjent med brukerne, og mange er klare om man syns det er litt tøft/slitsomt å jobbe med demente, og det er ikke bare geriatri. Jeg syns og det er et pluss at man slipper å gå i uniform. Går man i helt vanlige klær? Anonymous poster hash: cfb51...3cc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #13 Skrevet 30. november 2013 Nye regler/lover er at man skal har arbeidsuniform i hj.spl. Og man skal også få den vasket på stedet og få nytt. Ikke ta med hjem altså. Men jeg vet at dette syndes med. Anonymous poster hash: ce2d8...3e8 2
pinar Skrevet 30. november 2013 #14 Skrevet 30. november 2013 Kommer sikkert ann på hvor man jobber, men er mange gode grunner for ikke å bruke uniform i hj.sykepleien.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #15 Skrevet 9. februar 2014 Arh.. jeg klarer ikke å bestemme meg! Jeg skal snart inn til jobbintervju i hjemmesykepleien.. Er så redd at jeg ikke vil trives i hjemmesykepleien. Jeg er også redd for å gi fra meg 100% fast stilling på sykehuset, da det ikke er lett å få en slik stilling igjen. Noen som jobber i hjemmesykepleien her? ts Anonymous poster hash: cfb51...3cc
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #16 Skrevet 9. februar 2014 Skjønner at dette er vanskelig!! Jeg også ser på disse to valgene som pest eller kolera dessverre. Men det kommer an på hvilken avd på sykehus. Avdelinger er jo forskjellige.. Jeg kunne aldri tenkt meg å jobbe i hjemmesykepleien.. Kan sette opp en liste på hvorfor: Arbeidsoppgaver jeg ikke kunne tenke meg å ha i hverdagen: - Drive å dra hjem til folk i deres hjem (veldig ofte under dårlige arbeidsforhold) å dusje de, da spesielt hjelp til nedentil-vask for det er ofte dette de sliter mest med. Da høres hjelp med av og på kledning, tørking, stelling og alt med. - Dra hjem til folk og tilberede frokost, kvelds, middag. Der de ser på det som en selvfølge at de tar inn det skittne som står på benken, og vakser opp grøtkjelen fra igår. (Selv om man så klart ikke MÅ gjøre dette). - Stelle skittne sår. Som sitter veldig ofte plassert på baken til eldre (liggesår). Veldig mange mennesker lukter. - Mange brukere er frekke og jeg fikk stadig vekk høre at jeg var for sen, og noe som plaget meg mest var faktisk den klassiske kommentaren "Så flott at noen vil ha denne jobben, hva skulle vi gjort uten dere, jeg kunne aldri hatt en slik jobb". - Som noen har nevnt over her: Utrolig mange hjem er skitne og lukter. Mange røyker inne, og håret ditt og alt lukter etter at man har vært der. - Vet ikke hvordan det har blitt nå - men jeg måtte i alle fall gå i mine egne klær. Når man skal i stell, inn i sktine hjem, være borti infiserte sår osvosv, ble det til at jeg brukte de styggeste klærne jeg hadde og gikk konstant rundt og følte meg stygg og skitten. Vaskemaskinen gikk på fullt hjemme. - Man kjører rundt og tar av og på støttstrømpene til folk. (okey...). Følte meg som en reisende ensom slave da jeg jobbet i hjemmesykepleien. Kjedelige og ekle arbeidsoppgaver, man kjører rundt hele tiden, fra hus til hus, så man må spise i bilen hvis man blir sulten, og hvor skal man gå på do??. Så klart er det mange takknemlige brukere som tilbyr deg et kakestykke før du går, men da kan jeg heller dra til bestemor. Jeg vurderte om jeg skulle poste dette innlegget, for jeg vil ikke ødelegge for deg ts. Alle er jo forskjellige, og du må finne det som passer for deg. Men tenk deg om før du sier opp en 100% stilling. Selv om sant skal sies, så hadde jeg heller aldri taklet å jobbe på en sykehusavdeling som er slik som du beskriver (og som dessverre er realiteten for mange.. Anonymous poster hash: e45b6...e93
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #17 Skrevet 9. februar 2014 Du kan jo søke et års perm fra sykehuset for å prøve å jobbe i hjemmesykepleien? Jeg syntes det er litt nasty med hjemmesykepleien (jobber der selv) Noen arbeidssteder må du vaske og kjøpe eget arbeidstøy Du må kunne bruke egen bil enkelte dager Da syntes ikke jeg det er så kult når man må være hos gamliser som driter over hele kåken og det er veldig skittent... Anonymous poster hash: 1637a...977
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #18 Skrevet 9. februar 2014 Faen da.... Hva gjør jeg nå da? Jeg har søkt på denne stillingen to ganger. Første gang ble jeg innkalt til intervju, men takket nei etter kalde føtter. Men så søkte jeg igjen (denne gangen) fordi jeg ikke helt klarte å gi slipp på tanken av å jobbe i hjemmesykepleien. Jeg har nå blitt tilkalt inn til intervju for andre gang, og tør nesten ikke trekke meg en gang til.... ??? Begge gangene jeg har søkt følte jeg virkelig for at jeg ville jobbe der, men så trekker jeg meg i siste liten. ts Anonymous poster hash: cfb51...3cc
pinar Skrevet 9. februar 2014 #19 Skrevet 9. februar 2014 Jeg trives veldig godt i den jobbem da, så det varierer jo. Jeg liker og godt det å ikke være omringet av kollegaer, liker å jobbe alene. Jeg går, kjører ikke og får masse trim. Nesten ingen brukere røyker og de få som gjør gjør det ikke når de har besøk. Jeg jobber kun kveld og slipper tunge stell. Toalett går jeg på enten hos enkelte brukere, bensinstasjon, hotel, kiosk eller annet.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2014 #20 Skrevet 9. februar 2014 Faen da.... Hva gjør jeg nå da? Jeg har søkt på denne stillingen to ganger. Første gang ble jeg innkalt til intervju, men takket nei etter kalde føtter. Men så søkte jeg igjen (denne gangen) fordi jeg ikke helt klarte å gi slipp på tanken av å jobbe i hjemmesykepleien. Jeg har nå blitt tilkalt inn til intervju for andre gang, og tør nesten ikke trekke meg en gang til.... ??? Begge gangene jeg har søkt følte jeg virkelig for at jeg ville jobbe der, men så trekker jeg meg i siste liten. ts Anonymous poster hash: cfb51...3cc Utenom høyere lønn, og at du slipper å jobbe natt - hva er det som gjør at du tror du kunne tenke deg å jobbe i hj.spl? Hvilken arbeidsoppgaver er det som trekker deg mot dette yrket? Og hvilken arbeidsoppgaver er det som gjør at du trives på sykehus? Hvilken avdeling er du på? Er det kun på grunn av stresset og at du føler at du har for liten tid, at og du er så sliten når du kommer hjem og at du må jobbe natt at du vil bort fra sykehus? Anonymous poster hash: e45b6...e93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå