Samosa Skrevet 29. november 2013 #1 Skrevet 29. november 2013 Jeg har utrolig lyst til å lære meg spansk, men jeg har ikke mulighet til å gå på kurs på fritida mi, så jeg vil gjerne lære det på egenhånd! Da lurer jeg på om det er noen av dere som snakker spansk og som vet hvor det er lurt å begynne? Så klart, de mest brukte verbene, pronomen osv, men er det noe mer som ikke er utrolig vanskelig som jeg kan lære meg med en gang for å kjenne at jeg mestrer det og dermed bli mer motivert? Hva er det som er vanskelig med det spanske språket som jeg eventuelt burde begynne meg å lære meg med en gang? Noen andre råd? Filmer, (LETTE) bøker, musikk, bøker jeg kan kjøpe for å lære meg spansk? Har dere noen gode ordbøker å anbefale? Til de som har vært så flinke å lære seg spansk (eller hvilket som helst annet språk) på egenhånd, hvordan holder man motivasjonen oppe? Hvor mye tid burde jeg bruke på spansken daglig for å kunne ha et helt ålreit nivå innen 1 år, for eksempel? Erfaringer? Del gjerne noe annet som jeg har glemt å spørre om som dere synes jeg burde vite. Må legge til at jeg snakker fransk flytende, så det burde derfor ikke være like vanskelig for meg å lære seg spansk som det hadde vært for en person som kun snakker norsk. Ganske mange like ord og jeg har god forståelse på spansk, men å SNAKKE er noe helt annet. Tusen takk for svar :-)
Samosa Skrevet 29. november 2013 Forfatter #2 Skrevet 29. november 2013 Unnskylder på forhånd for norsken, men sånn blir det når man er midt oppi eksamenstida og 80% av blodet består av koffein.
Gjest Guilty Skrevet 29. november 2013 #3 Skrevet 29. november 2013 Det er en app som heter Duolingo som jeg er veldig fornøyd med! De har flere språk enn bare spansk da. Da begynner du med det enkle og avanserer deg oppover etterhvert, du lærer uttale og kan velge å snakke i mikrofonen for å få uttalen bedømt Jeg synes det er en veldig morsom måte å lære på hvertfall. Av andre ting har jeg dessverre ingen tips, men håper appen kan være nyttig for deg. Den er helt gratis og 1
Sportiva Skrevet 29. november 2013 #4 Skrevet 29. november 2013 Rosetta Stone skal være veldig bra. Dyrt, men kan lastes ned ulovlig om du er typen som gjør sånt.
Samosa Skrevet 29. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 29. november 2013 (endret) Det er en app som heter Duolingo som jeg er veldig fornøyd med! De har flere språk enn bare spansk da. Da begynner du med det enkle og avanserer deg oppover etterhvert, du lærer uttale og kan velge å snakke i mikrofonen for å få uttalen bedømt Jeg synes det er en veldig morsom måte å lære på hvertfall. Av andre ting har jeg dessverre ingen tips, men håper appen kan være nyttig for deg. Den er helt gratis og Lastet faktisk ned den appen forrige helg og syns den er utrolig bra! Kommer definitivt til å være nyttig, ja :-) Har du lært deg spansk ved hjelp av denne appen? Rosetta Stone skal være veldig bra. Dyrt, men kan lastes ned ulovlig om du er typen som gjør sånt. Kan dessverre ikke laste noe ned ulovlig pga landet jeg bor i.. Hvor dyrt er dyrt? Snakker vi om tusenlappen? Endret 30. november 2013 av Samosa
Gjest Guilty Skrevet 30. november 2013 #6 Skrevet 30. november 2013 Lastet faktisk ned den appen forrige helg og syns den er utrolig bra! Kommer definitivt til å være nyttig, ja :-) Har du lært deg spansk ved hjelp av denne appen? Kan dessverre ikke laste noe ned ulovlig pga landet jeg bor i.. Hvor dyrt er dyrt? Snakker vi om tusenlappen? Jeg har ikke lært meg spansk, jeg driver med fransk for øyeblikket! Har lært litt, men jeg har ganske vanskelig for å lære meg språk og nå er det en stund siden. Men jeg lærte mer av den appen enn jeg gjorde av fransktimene på skolen 1
Nephthys Skrevet 30. november 2013 #7 Skrevet 30. november 2013 Spansk er et forholdsvis enkelt språk å lære seg. Språket er ganske lydrett og ordene enkle å uttale. Ville startet med å lære verb i presens, og å øve generelt på ord (gloser). Greit å kjøpe bøker som er brukt på ungdomsskolen og vgs, for de har enkle tekster og ord bak i boken (Amigos feks). Det mest vanskelige er preteritumsformene syns jeg. Men man kommer seg jo greit gjennom med den mye enklere presens perfektum! Om du bor i en storby er det jo ofte studenter som ønsker å lære bort spansk mot at du lærer dem norsk? De er kanskje mer fleksible enn et kurs.. BBC "Mi Vida Loca" er en interaktiv videoserie som kan være til god hjelp. Lykke til! Spansk er utrolig greit å kunne!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #8 Skrevet 30. november 2013 Gå innom et bibliotek og lån en skolebok for 8. eller 1. klasse. Du har tre måneder lånedetid. Kjøp språkkurs med CD, teori og øvingshefte. De koster gjerne en tusenlapp. Lær deg substantiver ved å klistre lapper i hele huset. "Un sofá", "una ventana" osv. Etterhvert kan du koble disse lappen sammen med verb, typiske aktviviteter man gjør med den tingen. "Å sove" sammen med "en seng". Så kan man avansere til adverb og adjektiver. "Å sove godt i en seng", "å hvile lenge i en sofa" osv. Lær deg fargene og tallene. Kroppsdeler kan være kjekt å kunne. Lær deg klokken og å beskrive været. Anonymous poster hash: 7bab2...84a 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #9 Skrevet 30. november 2013 Spansk er veldig lett å lære. Uansett hvordan du prøver å uttale ordene, forstår vi deg. Forstår hva du mener eller vil. Spansktalende blir bare glade av å høre du prøver Lykke til! Anonymous poster hash: c3888...d94 2
Lea2 Skrevet 30. november 2013 #10 Skrevet 30. november 2013 Uttalen av spansk er relativt enkel.. men gramatikken er på linje med tysk, når du er ferdig med presens (dvs et fantastisk kaos av bøyninger som er forskjelllige om du spiste suppe i dag tidlig, i går eller da du var liten). Jeg sliter fortsatt og lever under mottoet: Det er NÅ som gjelder Dette til tross for at jeg har gått kurs i et par år og bodd i Spania enda lengre. Kanskje du kan investere i et sånt lydkurs? Av den typen med både oppgavebøker og lydfiler? Jeg hadde stor nytte av en lærer som ikke snakker et ord engelsk eller norsk. Hadde ikke noe valg og lærte utrolig mye av det. Og det er sant at spanjoler er flinke til å prøve å forstå bare du prøver. Lær deg gloser og enkle setninger. Ellers har jeg har Kunnskapsforlagets Spansk-Norsk ordbok som app på mobilen og bruker den mye. Enten jeg ser eller hører et ord på spansk som jeg ikke skjønner eller om jeg trenger et ord på spansk som jeg ikke kan. Noen ganger sitter jeg bare og slår opp ord på ting jeg ser rundt meg. Har også en app som hjelper meg med verb og bøyninger. Den er også fin å sitte å fikle med og bare gjøre seg kjent med de forskjellige formene. Tror den bare heter "Spanish verbs". 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #11 Skrevet 30. november 2013 Jeg synes spansk grammatikk er meget enkelt. Det er det enkleste språket jeg har lært hittil. Anonymous poster hash: 7bab2...84a 1
Samosa Skrevet 30. november 2013 Forfatter #12 Skrevet 30. november 2013 Tusen takk for alle svar - utrolig hjelpsomt!! :-) Skal definitivt ta en titt på alt det dere foreslår!
Lea2 Skrevet 30. november 2013 #13 Skrevet 30. november 2013 Jeg synes spansk grammatikk er meget enkelt. Det er det enkleste språket jeg har lært hittil.Anonymous poster hash: 7bab2...84a Det syntes jeg også den første tiden.. men når fortiden innhentet meg (bokstavlig talt), så gikk alt mye tregere. Fremtid og nåtid er relativt enkelt, men resten har lett for å surre seg litt for meg. Har blitt flink til å jukse det til med mye presens da. 2
Gjest Stronger Skrevet 30. november 2013 #14 Skrevet 30. november 2013 Det er jo mange sider på nett med øvingsoppgaver Her har du to sider som hører til læreverk, her er det veldig mange oppgaver i variert nivå! http://web2.gyldendal.no/amigos/ http://www.dammskolen.no/grunnskole/spansk
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #15 Skrevet 30. november 2013 Jeg går vg2 og begynte med spansk 1 året. Kan allerede på 1,5 år med 3 timer spansk i uka skrive stil på spansk. Spansk er for det meste veldig lett å lære. Den appen var veldig bra synes jeg! Den har jeg lært mye av. Her har du om været på spansk: http://quizlet.com/29953383/a-snakke-om-vret-pa-spansk-flash-cards/ (du finnes sikkert andre ting inne på den siden også) med morsomme oppgaver. Det space race spillet der fikk jeg fullstendig panikk av. På denne siden: http://vidas1-versjon2.cappelendamm.no/ kan du finne mye nyttig. Dette er den læreboken jeg hadde på VG1. Om du begynner med kapittel 1 så kan du lære deg ting under grammatikk, og under aktiviteter finner du lærerike oppgaver. lykke til Anonymous poster hash: c2ab0...e1e 1
Bernardette Skrevet 30. november 2013 #16 Skrevet 30. november 2013 Spansk kan ikke på noen måte sammenlignes med tysk når vi snakker om grammatikk. Tysk grammatikk suger hestekuk og det meste er fullstendig bortkastet; spansk er IKKE det.
Gjest Eurodice Skrevet 30. november 2013 #17 Skrevet 30. november 2013 Jeg synes spansk grammatikk er meget enkelt. Det er det enkleste språket jeg har lært hittil.Anonymous poster hash: 7bab2...84a Tilsynelatende kan kanskje grammatikken virke bedragersk enkel, men skal du lære språket i dybden, kommer du til å oppdage at det er et meget rikt språk med en svært omfattende grammatikk. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #18 Skrevet 30. november 2013 Tilsynelatende kan kanskje grammatikken virke bedragersk enkel, men skal du lære språket i dybden, kommer du til å oppdage at det er et meget rikt språk med en svært omfattende grammatikk. Hva mener du er vanskelig da?Anonymous poster hash: 7bab2...84a 1
Lea2 Skrevet 30. november 2013 #19 Skrevet 30. november 2013 Uregelmessige verb og bøyninger er alltid en hodepine for meg. Også når det er flere former enn vi er bruker i norsk og engelsk. For meg var starten enkel. Alt som hadde med dagligdagse gloser og i hovedsak språket i presens. Så slet jeg litt mer med bøyningen av uregelmessige verb.. og når jeg så begynte å skulle bøye dem på 3 måter i fortid ble jeg forvirret... og det er jeg nok ennå. De fleste spanjoler jeg kjenner aner rett og slett ikke hvorfor ting sies/skrives slik og sånn, det er bare ting de vet at er rett. Jeg trenger en knagg å henge tingene på og det tar lengre tid før jeg husker at dette sier man sånn og slik er det bare. Uttalen er som regel veldig grei når man lærer de få tingene som skiller seg fra norsk (som at v uttales som en b og ll som lj). Søramerikansk spansk er mer rett frem enn spansk spansk mht slike ting forresten, selv om gramatikken er den samme (så vidt jeg vet).
Wolfmoon Skrevet 30. november 2013 #20 Skrevet 30. november 2013 Nå kan ikke jeg spansk, men jeg har brukt memrise.com til å lære gloser i et annet språk og synes det er en fantastisk måte å lære gloser på. Ser de har diverse kurs på spansk, men velger man å kjøpe en egen lærebok, så kan man også lage sine egne kurs med de glosene man selv ønsker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå