Gå til innhold

Orkide som mister blomstrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg galt da? Den står i en sånn selvvanningspotte fra Eva Solo, og jeg har alltid vært kjempefornøyd med de, så det har jo ikke noe med potten å gjøre.

Bladene tørker inn, og så faller de av. Hvorfor?

Anonymous poster hash: 6839e...3e6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor lenge har du hatt orkideen?

De kaster blomstene med gjevne mellomrom, men om du lar de stå så kommer blomstene tilbake igjen etter et par måneder.

Jeg har en som har "sovet" i 2 måneder, men nå begynner det å komme knopper på den igjen.

Skrevet

Orkideer mister blomstene, og så vokser det ut nye. Mange som tror at de ikke får til orkideer og at de dør hele tiden, når det bare er naturlig avblomstring.

Anonymous poster hash: 84fac...02a
  • Liker 3
Skrevet

hvor lenge har du hatt orkideen?

De kaster blomstene med gjevne mellomrom, men om du lar de stå så kommer blomstene tilbake igjen etter et par måneder.

Jeg har en som har "sovet" i 2 måneder, men nå begynner det å komme knopper på den igjen.

Tja, hva kan det være? Kanskje et par uker - 1 mnd?

Skrevet

Mine likte ikke når jeg skrudde på panelovnen under vinduet mer enn vanlig. De er følsomme for temperatur. Kan det være noe sånt?

Anonymous poster hash: a5455...b13

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør jeg galt da? Den står i en sånn selvvanningspotte fra Eva Solo, og jeg har alltid vært kjempefornøyd med de, så det har jo ikke noe med potten å gjøre.

Bladene tørker inn, og så faller de av. Hvorfor?

Mulige grunner:

-Den har blitt kald på veg fra butikken til deg.

-Den står for solrikt

-Den står for tørt

-Det sirkulerer varm luft rett forbi

-Den bli vannet for sjelden

-Den står med røttene i vann

-Blomsten er rett og slett av dårlig kvalitet.

Anonymous poster hash: b40b2...393

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte klippe av blomsterstengelen da den tørket inn. Vil det vokse ut en ny? Når?

Anonymous poster hash: 2b335...bbe
Skrevet

Jeg måtte klippe av blomsterstengelen da den tørket inn. Vil det vokse ut en ny? Når?

Ja, det vil vokse ut en ny en. Det varierer vel hvor lang tid det tar før det vokser ut en ny, men jeg anbefaler deg å dra til en blomsterbutikk og kjøpe orkidènæring. Gi det en gang i uka, da får den det den trenger, og den vil også stå lenger i blomst når du gir det.

Anonymous poster hash: 59f65...ca5

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Tja, hva kan det være? Kanskje et par uker - 1 mnd?

Ah, men i butikken fikk den nok optimal pleie (vekstvilkår), når du tar den med hjem til stua blir både lys og temperatur noe annet - da vil planta sture. Sett den i et østvendt vindu, der kan den trives lenge. De vil kaste blomstene en gang i året (som oftest midt på sommeren når daglengden er så lang her til lands - dissee sydlandske orkideene skjønner seg ikke på slike lysforhold). Uansett trenger de en pause for å samle krefter til ny blomstring. Klipp ned den gamle stengelen etter avblomstring, så vil det komme en ny stengel.

Skrevet

Ja, det vil vokse ut en ny en. Det varierer vel hvor lang tid det tar før det vokser ut en ny, men jeg anbefaler deg å dra til en blomsterbutikk og kjøpe orkidènæring. Gi det en gang i uka, da får den det den trenger, og den vil også stå lenger i blomst når du gir det.

Anonymous poster hash: 59f65...ca5

Å så flott! Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...