Gå til innhold

high school i USA samme som vgs?

Anbefalte innlegg

Både meg og min mor har lenge vurdert og flytte til USA, men det jeg lurer på da er om jeg går på vanlig high school i usa og flytter hjem igjen etter noen år der, må jeg da gå vgs for og fullføre vgs eller holder det med å bare gå ferdig high school? Om dere forstår hva jeg mener..

Anonymous poster hash: ac4eb...640
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/792075-high-school-i-usa-samme-som-vgs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke gå high school om igjen om det var det du lurte på

Nei altså, jeg bor i norge har bodd her hele mitt liv og gått på norsk skole, og går 1 året på vgs nå. Meg og mamma har vurdert og flytte til USA, og jeg vil ikke droppe ut av skolen vil på en måte fortsette skolen der og gå på high school der. Men om jeg flytter hjem igjen etter og ha gått skolen ferdig på high school må jeg da begynne på 2 året da? Er ikke så flink til og forklare...

Anonymous poster hash: ac4eb...640

Gjest Funky Punk

Nei, om du går 1 år i Norge, 2 år i USA så skal du ikke behøve å gå på vgs i Norge igjen.

Vet ikke 100% sikkert om dette gjelder for alle, men ei jeg kjenner gikk 1 år (siste året) på high school i USA, og trengte ikke gå det siste året i Norge når hun kom hjem

Annonse

Ta å hør med skola di, de vet sikkert hvor du kan henvende deg:)

(dog vær forberedt på at 15-18åringer i USA ikke er som 15-18åringer i Norge.)

Anonymous poster hash: 8448f...8d6

Hva skal dette bety?

Anonymous poster hash: 63e39...251

• Liker 2

Det er ikke alle skoler som tillater at man bytter frem og tilbake, men dersom du tar resten av high school i USA, så skal nok det være det samme som i Norge ja. Det vil si at du kan komme inn på høgskole og universitet i Norge med amerikansk vitnemål (tror jeg). Dette burde rådgvieren på skolen du går på nå kunne hjelpe deg med også.

Om det er snakk om et år i utlandet kommer det ann på skolen din, og skolen der. Noe må spesialtilpasses, da videregående i Norge er noe vanskligere. De går bare til 12. grade i USA. Derfor har man "generals" (engelsk, matte, biologi etc.) på college i USA, og derfor er også en bachlorgrad i USA 4 årig.

Du trenger ikke svare på dette, men jeg lurer bare på hvorfor dere vil flytte dit? Har dere allerede oppholdtillatelse og alt i orden?

Ved å ta de to siste årene på high school i USA, vil du få high school diploma, ikke norrsk vitnemål. Ikke noe galt i det, men det gjør det umulig å søke seg direkte inn på høgskole/universitet her i Norge når du kommer tilbake, jf. gsu-listen. Da burde du enten ta et år til i USA, på college, eller ta fagene du mangler som privatist når du kommer hjem, slik at du kan få norsk vitnemål.

• Liker 1

Ved å ta de to siste årene på high school i USA, vil du få high school diploma, ikke norrsk vitnemål. Ikke noe galt i det, men det gjør det umulig å søke seg direkte inn på høgskole/universitet her i Norge når du kommer tilbake, jf. gsu-listen. Da burde du enten ta et år til i USA, på college, eller ta fagene du mangler som privatist når du kommer hjem, slik at du kan få norsk vitnemål.

Jeg tror dette stemmer. Jeg sa at man kan komme inn på høgskole og universitet i Norge, men jeg tror man må ha hatt noen college fag for å kunne gjøre det.

Husk at det ikke bare er å flytte til USA fordi man har lyst. Man trenger f.eks green card for å jobbe osv.

For å få godkjent fagene i Norge må de passe den norske læreplanen, noe som i mange tilfeller er vanskelig.

• Liker 1

Annonse

I USA er man ferdig på high school ett år tidligere enn normen i norge, altså en high school graduate har 12 års skolegang, og ikke 13 som en som går ut av VGS. Derfor må du enten ha ett års college studier med C eller bedre i snitt eller 3 Advanced Placement Tests, karakter 3 eller bedre.

Vær i midlertid oppmerksom på at du kanskje sliter litt hvis du skal søke studier med spesielle opptakskrav, f.eks lærerstudier, hvor du må ha minimun karakter i norsk + realfagsstudier. Jeg tok masse realfag på min skole da jeg gikk i USA (på det høyeste nivået du fikk på high school, fagene het "advanced algebra" osv), men må likevel ta matte som privatist her i norge for å komme inn på ønsket studie. :/

Anonymous poster hash: 8d8c2...096
  • Liker 1
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...