Gjest Citronella Skrevet 29. november 2013 #1 Skrevet 29. november 2013 Akkurat. Ser i flere tråder at folk investerer i en ny leppestiift. I en veske. I en jakke. I et sett med undertøy. Hudkrem! Fordi om det du kjøper er dyrt, så er det ingen investering. En investering er noe som på sikt kan forventes å gi en økonomisk avkastning. Det var fredagens folkeopplysning. 20
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #2 Skrevet 29. november 2013 En investering kan jo være noe som du kan bruke i flere år? Anonymous poster hash: cba52...b1c 3
Lady Skrevet 29. november 2013 #3 Skrevet 29. november 2013 (endret) Skjønner litt hva du tenker, men samtidig synes jeg fks det er bedre å ha/investere EN ordentlig fin skinnbukse i ekte skinn, enn mange billige varianter i imitert skinn fra kjedebutikker.. Endret 29. november 2013 av Lady 5
Marie90 Skrevet 29. november 2013 #4 Skrevet 29. november 2013 (endret) Når man kjøper noe av høy kvalitet som man forventer at man bruker masse i over et tiår, så er "avkastningen" gleden man får av objektet, samt penger man ikke trenger å bruke på nye versjoner når den gamle er slitt. Forøvrig har "investment" to betydninger. Innen finans tilsvarer det innkommende cash som resultat av pengeplassering. I økonomi tilsvarer det pengeplassering i fysiske objekter (kan være maskineri i en bedrift). Mao er ikke håndfast økonomisk avkastning den eneste definisjonen. Endret 29. november 2013 av Marie90 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #5 Skrevet 29. november 2013 Hva om leppestiften/ hudkremen/kjolen forventes gi deg et ligg med sjefen, og dermed ny jobb eller høyere inntekt..?! Da må det godkjennes som en investering! Nei seriøst, brukes ikke ordet "investering" i denne sammenheng på en ironisk måte, liksom for å rettferdiggjøre kjøpet av ny leppestift når det strengt tatt ikke var nødvendig eller gir økonomisk gevinst? Anonymous poster hash: 04643...c8c 3
Gjest Citronella Skrevet 29. november 2013 #6 Skrevet 29. november 2013 Hva om leppestiften/ hudkremen/kjolen forventes gi deg et ligg med sjefen, og dermed ny jobb eller høyere inntekt..?! Da må det godkjennes som en investering! Nei seriøst, brukes ikke ordet "investering" i denne sammenheng på en ironisk måte, liksom for å rettferdiggjøre kjøpet av ny leppestift når det strengt tatt ikke var nødvendig eller gir økonomisk gevinst? Anonymous poster hash: 04643...c8c He he! Nja, jeg vet ikke om det brukes på en ironisk måte. For meg virker det som ordet misbrukes. Jeg er ikke flisespikker, men av og til blir jeg irritert og da er KG en nydelig plass for litt utblåsning.
Gjest Citronella Skrevet 29. november 2013 #7 Skrevet 29. november 2013 Når man kjøper noe av høy kvalitet som man forventer at man bruker masse i over et tiår, så er "avkastningen" gleden man får av objektet, samt penger man ikke trenger å bruke på nye versjoner når den gamle er slitt. Forøvrig har "investment" to betydninger. Innen finans tilsvarer det innkommende cash som resultat av pengeplassering. I økonomi tilsvarer det pengeplassering i fysiske objekter (kan være maskineri i en bedrift). Mao er ikke håndfast økonomisk avkastning den eneste definisjonen. Takk. Du virker som du har peiling. Men jeg ser i rosablogger at de investerer i et dyrt solpudder og i en kjole som de neppe kommer til å bruke mer enn to sesonger. 2
Marie90 Skrevet 29. november 2013 #8 Skrevet 29. november 2013 Takk. Du virker som du har peiling. Men jeg ser i rosablogger at de investerer i et dyrt solpudder og i en kjole som de neppe kommer til å bruke mer enn to sesonger. Det er nok endel som sier dette kun for å rettferdiggjøre et kjøp. Er gjerne de samme som ukritisk tror at alt som er dyrt er høy kvalitet. Dersom man bruker ekstremt mye solpudder og gjerne av billige typer som ikke er drøye, så kan man til nød si "investering", men begrepet pleier ikke å brukes om forbruksvarer i det hele tatt. Mange bruker det litt ironisk. Det er nok også endel som har plukket det opp fra moteblader der de snakker om "investment pieces". Selv om det egentlig betyr tidløse plagg i god kvalitet, bruker mange det som "et plagg jeg liker veldig godt og MÅ ha".
Gjest Citronella Skrevet 29. november 2013 #9 Skrevet 29. november 2013 Det er nok endel som sier dette kun for å rettferdiggjøre et kjøp. Er gjerne de samme som ukritisk tror at alt som er dyrt er høy kvalitet. Dersom man bruker ekstremt mye solpudder og gjerne av billige typer som ikke er drøye, så kan man til nød si "investering", men begrepet pleier ikke å brukes om forbruksvarer i det hele tatt. Mange bruker det litt ironisk. Det er nok også endel som har plukket det opp fra moteblader der de snakker om "investment pieces". Selv om det egentlig betyr tidløse plagg i god kvalitet, bruker mange det som "et plagg jeg liker veldig godt og MÅ ha". Jeg er vel litt gammeldags. Hvorfor ikke bare si at man har kjøpt noe? Men jeg tror også kanskje at det å si at man har investert gir innkjøpet et mer ekslusivt preg? Jeg har kun gjort tre investeringer i mitt liv. Det var i en leilighet. Og i et hus. Og i et frimerke!
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #10 Skrevet 29. november 2013 Tja, forsåvidt enig, selv om mange sikkert mener det ironisk, eller kanskje for å rettferdiggjøre pengebruk:P Men jeg vil nå si det er en type investering i alle fall, å kjøpe en skikkelig vinterjakke til 4000 som holder i 20-25 år, enn disse 800kroners jakkene som man sliter ut etter en sesong. Anonymous poster hash: 45be5...bbf 1
Anglofil Skrevet 29. november 2013 #11 Skrevet 29. november 2013 (endret) Investering trenger ikke å handle om økonomisk gevist, men en gevist generelt. Litt som at man sier at det er viktig å investere (snakker ikke da økonomisk nødvendigvis) i skole og utdanning fordi det kan gi økte jobbmuligheter, karriere osv. Hvis jeg investerer i en god mascara som kanskje koster litt så sier jeg det fordi det i det lange løp antagelig blir billigere enn å kjøpe mange mascaraer av ymse kvalitet til en billig penge. Så kan det nok hende man bruker ordet noe ironisk også, men jeg bruker det helt ærlig seriøst. Litt som at jeg sier at jeg investerer i gode sko. Da mener jeg at de antagelig er billige for meg i det lange løp fordi de holder lenger pga kvaliteten, og de er en investering rent fysisk fordi de er gode å gå i (for å ta et eksempel). Mvh Yvonne Endret 29. november 2013 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #12 Skrevet 30. november 2013 Et kjøp er enten forbruk eller investering. Med mindre man får betalt for å se pen ut (enten direkte eller fordi sjefen er kjønnsdiskriminerende) vil aldri sminke være en investering. Hvis man kjøper noe som holder lenger men som ikke gir avkastning så fører det til bare til lavere forbruk, det blir ikke en investering. Det samme gjelder tøy og alle andre ting. Det har heller ikke noe å si hvor lykkelig man blir av det, med mindre lykken fører til at man tjener mer. Anonymous poster hash: 0df37...01b
kaprifolen Skrevet 30. november 2013 #13 Skrevet 30. november 2013 Jeg ser på Bergans dunjakken min som en investering! I godt humør og riktig kroppstemperatur, som altså blir gevinsten jeg får for investeringen min!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #14 Skrevet 30. november 2013 Når man kjøper noe av høy kvalitet som man forventer at man bruker masse i over et tiår, så er "avkastningen" gleden man får av objektet, samt penger man ikke trenger å bruke på nye versjoner når den gamle er slitt. Forøvrig har "investment" to betydninger. Innen finans tilsvarer det innkommende cash som resultat av pengeplassering. I økonomi tilsvarer det pengeplassering i fysiske objekter (kan være maskineri i en bedrift). Mao er ikke håndfast økonomisk avkastning den eneste definisjonen.Når man kjøper noe av høy kvalitet som man forventer at man bruker masse i over et tiår, så er "avkastningen" gleden man får av objektet, samt penger man ikke trenger å bruke på nye versjoner når den gamle er slitt. Forøvrig har "investment" to betydninger. Innen finans tilsvarer det innkommende cash som resultat av pengeplassering. I økonomi tilsvarer det pengeplassering i fysiske objekter (kan være maskineri i en bedrift). Mao er ikke håndfast økonomisk avkastning den eneste definisjonen.Når man kjøper noe av høy kvalitet som man forventer at man bruker masse i over et tiår, så er "avkastningen" gleden man får av objektet, samt penger man ikke trenger å bruke på nye versjoner når den gamle er slitt. Forøvrig har "investment" to betydninger. Innen finans tilsvarer det innkommende cash som resultat av pengeplassering. I økonomi tilsvarer det pengeplassering i fysiske objekter (kan være maskineri i en bedrift). Mao er ikke håndfast økonomisk avkastning den eneste definisjonen. Ikke skriv "cash", vær så snill. Anonymous poster hash: 209e8...dd8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #15 Skrevet 30. november 2013 Ikke skriv "cash", vær så snill.Anonymous poster hash: 209e8...dd8 Cash-flow yo! Anonymous poster hash: 34efd...8d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå