Gå til innhold

Hvorfor kan drosjer kjøre i kollektivfeltet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig poenget med det? (Og hvorfor regnes drosje som kollektiv transport?)

Anonymous poster hash: 38de5...237

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blant annet fordi taxiene fungerer som kollektivtransport for alle dem som av ulike grunner ikke kan ta buss og bane. Eldre, rullestolbrukere, blinde og andre handicappede. Mye syketransport går med taxi, skolekjøring for barn med spesialbehov osv.



Anonymous poster hash: 7b56e...56c
Skrevet

Blant annet fordi taxiene fungerer som kollektivtransport for alle dem som av ulike grunner ikke kan ta buss og bane. Eldre, rullestolbrukere, blinde og andre handicappede. Mye syketransport går med taxi, skolekjøring for barn med spesialbehov osv. Anonymous poster hash: 7b56e...56c

Hvor mange av disse kjører i kollektivfeltet? Jeg har brukt syketransport og TT selv og har aldri kjørt i kollektivfeltet. De eneste jeg ser som bruker feltet er drosjene med én dresskledd pasasjer.

Anonymous poster hash: 38de5...237

  • Liker 1
Skrevet

Hvor mange av disse kjører i kollektivfeltet? Jeg har brukt syketransport og TT selv og har aldri kjørt i kollektivfeltet. De eneste jeg ser som bruker feltet er drosjene med én dresskledd pasasjer.

Anonymous poster hash: 38de5...237

De kjører jo selvfølgelig i kollektivfeltet der det finnes, istedenfor å stå i kø i feltet ved siden av.

Anonymous poster hash: 7b56e...56c

Skrevet

Vel, det er flere årsaker, og flere plusser enn minuser. Hvis drosjene skulle stått i kø store deler av dagen hadde prisen for en tur fort blitt det dobbelte av i dag. Da hadde færre tatt drosje, alternativt hadde man trengt langt flere drosjer siden de sto i kø. De jobber langt mer effektivt når de kan kjøre i kollektivfeltet, akkurat som andre transportmidler som går rundt og rundt daglig (til forskjell fra privatbiler, som jo bare brukes når man trenger dem). En del som tar drosje har også ganske dårlig tid, f.eks. på vei til legevakt eller sykehus. Jeg ser du sier at disse ikke pleier å bruke kollektivfeltet, etter din erfaring. Det er greit nok, men det er jo ikke noe argument for at de ikke skal ha rett til det. Da får heller drosjer med andre passasjerer enn dresskledde menn begynne å bruke kollektivfeltet.

Videre er det så godt som aldri kø i kollektivfeltene, så det er ikke noe problem at drosjene er der. Og der kommer det viktigste: Kollektivfeltene utnyttes bedre hvis man sørger for at det er en del trafikk i dem uten at det er nok til at det dannes køer. Her handler det altså også om effektivitet. Og jo flere passasjerer drosjene kan ta vekk fra andre felter, jo mindre kø blir det der. Det utgjør ikke enorm forskjell, men noe. En drosjesjåfør kjører ganske mange turer på en dag.

I tillegg er drosjer regnet som kollektivtransport. Så kan man være uenig i at de er det, men kollektivtrafikk handler også om at det er et tilbud som er tilgjengelig for alle, ikke bare at det frakter så mange av gangen. Jeg synes egentlig også at det er en uting med drosjer i kollektivfelt, jeg ville heller sett flere felt som er til for biler med 2+ eller 3+ passasjerer, men jeg har også forståelse for at man vil utnytte kollektivfeltene. De steder man er nødt til å ha et eget felt for buss, i stedet for et felt for biler med flere passasjerer ombord, er det helt fint at drosjer kan kjøre der.



Anonymous poster hash: a019f...450
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...