AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #1 Skrevet 29. november 2013 Her om dagen knuste en i kollektivet mitt glassbeholderen til blenderen min. Jeg ble ganske lei meg siden jeg bruker blenderen nesten hver dag, men uhell skjer! Han spurte hvor mye den kostet, men siden det var gave måtte jeg sjekke. Den kostet 1200 kroner. Det er mye penger for oss som er studenter! Han lurte på om det gikk an å kjøpe bare beholderen som jeg undersøkte, det så ikke lyst ut, men jeg sendte allikevel en mail og spurte og fikk svar i dag; De selger ikke deler til denne modellen. Jeg sier da til han jeg bor med at det ikke er noen hast med å erstatte den om han ikke har råd til det akkurat nå. Han sier da i dag at han ikke vil kjøpe ny blender til meg siden det bare var glassbeholderen han ødela, og vil betale 750 kroner og vil at jeg selv skal stå for resten om jeg vil kjøpe akkurat lik. Selve maskinen er ikke ødelagt nei, men allikevel helt ubrukelig når jeg ikke har glassbeholderen... Kan jeg kreve at han betaler 1200 for helt ny blender eller er det urimelig? Anonymous poster hash: 2d074...92b
FruHudson Skrevet 29. november 2013 #2 Skrevet 29. november 2013 Jeg synes ikke det er urimelig. Er jo ikke din skyld at man ikke får kjøpt bare deler av denne, så han må nesten betale deg tilbake for hele. Hjelper ikke deg å ha 750 kr og kun maskina til blenderen, liksom. 8
Trapp Skrevet 29. november 2013 #4 Skrevet 29. november 2013 Så klart må han betale for hele greia når den uansett er ubrukelig for deg nå. Synd for han at et så hendig uhell får så store konsekvenser, men da var nå hans uhell. 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #5 Skrevet 29. november 2013 Jeg holder med knuser'n. Hvis du leter litt så får du sikkert kjøpt kolben av noen som har ødelagt maskinen. Anonymous poster hash: bb4e5...dfb 6
Trapp Skrevet 29. november 2013 #6 Skrevet 29. november 2013 (endret) Jeg holder med knuser'n. Hvis du leter litt så får du sikkert kjøpt kolben av noen som har ødelagt maskinen.Anonymous poster hash: bb4e5...dfb Da kan jo han finne det selv og kjøpe det, i stedet for å lage ekstra-arbeid for den personen hvis utstyr han har ødelagt. Edit: Men ja, det er en god løsning Endret 29. november 2013 av Trapp 8
Snop Skrevet 29. november 2013 #7 Skrevet 29. november 2013 Du har rett. Det skal ikke koste deg noe at en annen person har ødelagt noe som er ditt. 5
Strixvaria Skrevet 29. november 2013 #8 Skrevet 29. november 2013 Selvsagt skal han erstatte det han har ødelagt. Går det ikke an å erstatte kun glassbeholderen, og selve maskinen er ubrukelig uten denne (noe som er åpenbart), så er det i mine øyne den største selvfølge at han kjøper en ny maskin til deg. Du skal ikke lastes for at han ikke får erstattet enkeltdeler (noe han for øvrig burde ha lett opp selv; det er HAN som har ødelagt eiendelen din, og dermed er det i så fall hans problem). For en patetisk type. Her synes jeg du skal stå på ditt, og gjerne si han noen velvalgte ord om voksne mennesker og ansvar for konsekvensene av egne handlinger. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 29. november 2013 #9 Skrevet 29. november 2013 Hvor har han fått prisen på kr 750 fra? Jeg synes du har vært generøs når du gir han tid til å skaffe ny. Utover det synes jeg 1200 kr er like mye penger for deg som for han, og hvis han greier å skaffe kolben er det jo hans fortjeneste at utlegget hans blir mindre. Men 750 kr hjelper ikke deg noe.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #10 Skrevet 29. november 2013 Han trenger jo ikke kjøpe en helt ny maskin til deg, han kan kjøpe en maskin til seg selv og gi deg kolben - så får han heller forsøke å skaffe en kolbe til seg selv (brukt) senere eller selge resterende maskin til noen som har bruk for den uten kolbe Anonymous poster hash: b7967...496 11
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #11 Skrevet 29. november 2013 Jeg holder med knuser'n. Hvis du leter litt så får du sikkert kjøpt kolben av noen som har ødelagt maskinen.Anonymous poster hash: bb4e5...dfb Har allerede sjekket på finn og googlet litt.. Jeg vil virkelig unngå sur stemning i kollektivet på grunn av dette.. Anonymous poster hash: 2d074...92b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #12 Skrevet 29. november 2013 Han trenger jo ikke kjøpe en helt ny maskin til deg, han kan kjøpe en maskin til seg selv og gi deg kolben - så får han heller forsøke å skaffe en kolbe til seg selv (brukt) senere eller selge resterende maskin til noen som har bruk for den uten kolbe Anonymous poster hash: b7967...496 HAHA! God ide! Mulig jeg gjør dette..! Anonymous poster hash: 2d074...92b 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #13 Skrevet 29. november 2013 Hvor har han fått prisen på kr 750 fra? Jeg synes du har vært generøs når du gir han tid til å skaffe ny. Utover det synes jeg 1200 kr er like mye penger for deg som for han, og hvis han greier å skaffe kolben er det jo hans fortjeneste at utlegget hans blir mindre. Men 750 kr hjelper ikke deg noe. Tror det er litt tatt fra løse lufta. Han presenterte det som at det var et tilbud jeg burde slå til på, han tilbydde jo over halvparten av hva blenderen var verdt selv da han bare ødela glassbeholderen! Anonymous poster hash: 2d074...92b
Gjest Blondie65 Skrevet 29. november 2013 #14 Skrevet 29. november 2013 Tror det er litt tatt fra løse lufta. Han presenterte det som at det var et tilbud jeg burde slå til på, han tilbydde jo over halvparten av hva blenderen var verdt selv da han bare ødela glassbeholderen! Anonymous poster hash: 2d074...92b Morsom fyr.
JotunHuldra Skrevet 29. november 2013 #15 Skrevet 29. november 2013 Sier meg enig med de fleste andre, det er du som har rett. Når han faktisk får lov til å benytte dine kjøkkenting og ødelegger det, så må han erstatte det. 1
Mulancholy Skrevet 29. november 2013 #17 Skrevet 29. november 2013 For ein tulling. 1200 er ikkje så mykje ein gong. Ganske patetisk at han ikkje vil betale heile beløpet.
blonden Skrevet 29. november 2013 #18 Skrevet 29. november 2013 (endret) Hvilken blender er det? De fleste blendere går det jo an å kjøpe ny beholder til, hvertfall når de er så dyre som 1200. For eksempel http://servicecompaniet.no/ selger deler til mye forskjellig.. mulig at forhandleren ikke har og den du snakket med var for lat til å sjekke opp hvor det kan skaffes (med mindre du sendte mail direkte til produsent, da..) Jeg synes ihvertfall det er verdt å dobbeltsjekke. Jeg jobbet på elektrobutikk tidligere, og det er utrolig mange rare deler som skal skaffes bare man leter godt nok! Endret 29. november 2013 av blonden 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #19 Skrevet 29. november 2013 Hvilken blender er det? De fleste blendere går det jo an å kjøpe ny beholder til, hvertfall når de er så dyre som 1200. For eksempel http://servicecompaniet.no/ selger deler til mye forskjellig.. mulig at forhandleren ikke har og den du snakket med var for lat til å sjekke opp hvor det kan skaffes (med mindre du sendte mail direkte til produsent, da..) Jeg synes ihvertfall det er verdt å dobbeltsjekke. Jeg jobbet på elektrobutikk tidligere, og det er utrolig mange rare deler som skal skaffes bare man leter godt nok! Takk for hjelpen, men nå var det akkurat servicecompaniet jeg sendte mail til med forespørsel om de hadde delen, det har de ikke. Kan kanskje spørre produsenten også.. Egentlig vet jeg ikke helt hvorfor han ikke gjør det selv.. Anonymous poster hash: 2d074...92b
NumberSix Skrevet 29. november 2013 #20 Skrevet 29. november 2013 Naturligvis bør og skal han betale det blenderen koster eller kjøpe en ny til deg, det skulle bare mangle. You break, you buy! Men hvis han mener det må gå an å finne en annen glassbeholder så kan han gjøre den jobben selv, det skylder han deg! Skjønner at det er kjipt når sånt skjer i et kollektiv og at det kan bli litt sur stemning, men det å ta ansvar for egne handlinger, enten de er utilsiktet eller ikke, er en del av det å bli voksen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå