Gå til innhold

Overtrene hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før i dag hadde vi en halvtimes-time med klikkertrening og avsluttet med litt lek. Hunden er en aktiv trekkhund... Blir hun for sliten hvis jeg tar en til økt i dag?

Anonymous poster hash: e9517...e4c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Det ser du selv. Hunder pleier å være flinke til å si ifra at de ikke gidder lenger. Når de slutter å konsentrere seg og begynner å tulle med andre ting er de som regel leie og da lærer du til neste gang å slutte før dette skjer så trening ikke blir til noe kjedelig. :)

Så det er bare å kjøre på med to økter og se om hun klarer det. Blir hun tullete i treninga så slutter du og tar heller kortere økter neste gang, for da er hunden lei. Hvis hun klarer det fint så kan du godt fortsette. :)

Skrevet (endret)

Denne type spørsmål er umulig å svare på, da man ikke vet hvor intensivt dere trente, hundens kondisjonsnivå, eller hvor mentalt og fysisk sliten hunden er på nåværende tidspunkt.. Det blir litt spåkule, så det er nok derfor folk velger å ikke svare.

Endret av xalo
Skrevet

Takk for svar dere!

Trener kanske intensivt, den halvtimen vi trener, og avslutter med litt lek og øvelse på å kunne gi fra seg leken, få den tilbake, komme med den til meg osv.

Prøvde å trene en gang til, og det gikk greit, selvom konsentrasjonen ikke var like bra som ved første trening.

Det jeg er redd for er å skade lysten hennes til å trene

Skrevet

Det du evt kan forsøke er oftere og kortere? Feks 15 min intensiv trening 16:00, pause i et par timer og 15 min intensiv trening igjen 18:00.

Skrevet

Det er vel mengdetrening som er cluet, du kan jo spørre oppdretter eller en bevandret klikkertrener om hva de anbefaler for din rase, og så følge med hvor grensa til din går. Når min var valp trente vi litt "hele tiden", men intensivt i et kvarter 2 - 3 ganger om dagen.

Som du sier så er det viktig at hunden ikke blir lei av treninga. Lek og trening bør avsluttes med noe positivt, og av eier. Slik kan du få en hund som tenker "YES, vi skal leke og trene igjen!" når du på nytt begynner. Hvis det siste den husker av treninga er at det er uinteressant, så kan hunden etter hvert tenke "Åh, det der igjen?" når det trenes. :)

Anonymous poster hash: 8e934...ceb
Skrevet

Synes et kvarter intensiv trening også høres mye ut, jeg. Spesielt hvis det er en hund man nettopp har begynt å trene på, eller er usikker på hvor mye utholdenhet hunden har på trening.

Jeg ville gått ned til 3-5 minutters økter. Slutt mens hunden fortsatt er på topp, ikke vent til hunden viser tegn til å bli ukonsentrert og sliten. Hvis du kun trener noen få minutter om gangen, så kan du ta pauser og trene mange ganger i løpet av en dag og hunden holder motivasjonen oppe lenger. Så kan du eventuelt gradvis gjøre øktene lenger, men da må du se an hunden din godt slik at du alltid kan slutte mens hunden fortsatt er godt motivert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...