Gå til innhold

Hvordan gjør dere det?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke kvitt nattbleie enda

Leste følgende tråd her inne:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=79170

Vi har en gutt som nå er 4 år og fortsatt bruker nattbleie. Tanken slo meg at dersom han blir sengevæter så må vi jo fortsett med bleier og han kan bli mobbet. Så dere som har litt "større barn" i alderen ca. 5 år og oppover, hvordan løser dere et slikt problem. Tenker da på oppbevaringen av bleiene og ikke minst innkjøp av disse hvor venner av barna f.eks. kan se at dere handler bleier i butikken, eller når dere bærer de inn hjemme og dermed fatter misstanke? Kort sagt: hvordan unngå at det avsløres?

Vil jo ikke at gutten min skal bli mobbet om han får dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje ikke heelt det du ville ha, men her kommer noen gode linker på temaet sengevæting:

Disse er ganske generelle:

http://www.helsenytt.no/artikler/barnet_ti...ser_paa_seg.htm

http://www.lommelegen.no/art/art1700.asp

Denne er om erfaringer fr andre foreldre om sengevæting og bleiebruk:

http://barnemix.no/Diverse_temaer/Potte/erfaringer.php

Her er også en:

]http://barnemix.no/Diverse_temaer/Potte/to...r_natta.php

Sandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også andre hjelpemidler enn bleie.

Langt i fra alle som er bleietilhengere. (Både foreldre og barn :) )

Om det ikke kommer så mye kan dere jo prøve med en kladd over lakenet, som fanger opp urinen.

Noen velger å vekke barnet så man kan tømme seg før det kommer i senga. Om det er for sent velger man å prøve litt tidligere på natten. På den måten gjør man noe med "problemet" før det blir et problem, og barnet lærer kanskje å våkne forå tisse selv etter hvert-

Mange som vil synes at dette er ugunstig med tanke på søvnkvaliteten, mens andre har god erfaring med dette.

Det finnes flere midler, som en nesespray(?). Husker ikke navnet, men tor den er nevnt i en av linkene over.

Bleiene får man vel kanskje legge litt vekk når barnet får besøk, hvis h*n synes det er flaut. Kanskje inni håndkledeskapet i en boks? Ingen gjester som snoker i andres skap(de fleste iall fall)

Når du bærer det inn hjemme? Tenker du da på om barnet har besøk? Kan jo bare ha det i bæreposen da, og så legge hele inn på gjemmestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke kvitt nattbleie enda

Hei Sandra

Takk for mange informative tråder, skjønner at du har brukt en del tid på å finne frem til dette. Sikkert mange her som vil kunne ha nytte av disse :-)

Nå er jo sønnen min ikke mer en 4 år, så enn så lenge kan han ikke kategoriseres som sengevæter. Kanskje forsvinner problemet før det virkelig blir et problem for han. Vi bruker nattbleie på han i dag, og det har hverkan han eller vi noen problemer med så vi endrer nok ikke på det.

Men, så leste jeg denne tråden da, hvor det ble beskrevet en "nesten ulykke" i forbindelse med avsløring av sengevæting og bleiebruk hos en familie. Da tenkte jeg straks at dette jo er en situasjon vil kan komme til å havne i etterhvert, spesielt fordi vi bare har ett barn. Skulle noen av vennene hans finne bleier hos oss, eller se at vi kjøper dette, så vil de jo forstå at det er sønnen min som bruker disse.

Ønsker derfor å høre om de som har en sengevæter i hus har tenkt noe over denne problemstillingen, og hvilke forholdsregeler man har tatt for å forhindre en liknende situasjon hjemme hos seg.

Eller har man bleiene stående fremme og kjøper man disse uten å tenke på at det kan skape en uheldig situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er flott at du er bevist på dette, da jeg selv har vært ute for et "nestenuhell" angående dette. Før stod bleieposen fremme på baderomsgulvet, men etter en episode med nabojenta har vi lært og gjemmer nå denne i skapet. En periode var vi meget påpasselige med hvor og når vi kjøpte bleier, og kamuflerte dette så godt vi kunne i tilfelle noen av naboungene eller vennene skulle se det. Nå må vi kjøpe støre bleier via apoteket og får de levert hjem på døren. De kommer i en pappeske og vi vet alltid når leveransen skal skje og får de inn i huset så fort vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt oppstyr for å få bleier i hus? Jøje meg.

Mitt problem har hittil begrenset seg til å tenke på hvordan jeg skal få vent gutten min av med nattbleien i stedet for å hjelpe ham å skjule et kompleks i lang tid fremover - det må da være bedre å fjerne selve årsaken til problemet. Skrekkvisjonen min er at han skal ende opp som den gutten jeg for mange år siden var au pair for i USA - han var 7 år og sov fortsatt med nattbleie... DET blir jo litt for dumt.

Samtidig gruer jeg meg jo til all vaskinga og styret som medfølger.

Vi har nettopp flyttet til et nytt sted, med ny barnehage osv. Og han fikk nettopp en lillebror hos faren og hans samboer. Så pga mye forandringer har jeg ikke satt igang med den avvenningen nå, tenkte han måtte få ta en ting om gangen. Men så glemte vi bleier da vi skulle sove hos mormor en helg, og da vekket han oss når han måtte tisse og klarte seg tørr gjennom natten. Da vi kom hjem igjen tenkte jeg å fortsette den nye trenden, men det var ikke sjans - han våknet kliss våt de fem neste nettene til tross for at jeg vekket ham for å tisse da jeg gikk og la meg. Han sover så dypt, virker det som.

Jeg skal sjekke linkene som ble lagt ut her, kanskje de inneholder noen råd.

Lykke til til dere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tone B.
Et slikt oppstyr for å få bleier i hus? Jøje meg.

Hvorfor "jøje meg"? Syns det er flott at man tar forhåndsregler i en slik situasjon jeg.

Mitt problem har hittil begrenset seg til å tenke på hvordan jeg skal få vent gutten min av med nattbleien i stedet for å hjelpe ham å skjule et kompleks i lang tid fremover - det må da være bedre å fjerne selve årsaken til problemet.

Akkurat ja, det hørtes jo enkelt ut. Og det tror du ikke foreldre som har barn som tisser i sengen har forsøkt til ungene sine? Hadde man vist hvordan man kunne fjerne selve årsaken til problemene så hadde man selvsagt gjort det. Problemet er bare at man ikke vet hva som gjør at barnet tisser på seg, eller hvordan man skal få satt en stopper for det. I veldig mange tilfeller må man rett og slett bare vente til barnet vokser av seg problemet.

Skrekkvisjonen min er at han skal ende opp som den gutten jeg for mange år siden var au pair for i USA - han var 7 år og sov fortsatt med nattbleie... DET blir jo litt for dumt.

Hvorfor er DET for dumt? Hva er galt med å bruke bleie om natten når man tisser på seg? Du skriver "ende opp som", betyr det at du mener forldrene burde ha fått han til å slutte å tisse i sengen tidligere?

Samtidig gruer jeg meg jo til all vaskinga og styret som medfølger.

Vi har nettopp flyttet til et nytt sted, med ny barnehage osv. Og han fikk nettopp en lillebror hos faren og hans samboer. Så pga mye forandringer har jeg ikke satt igang med den avvenningen nå, tenkte han måtte få ta en ting om gangen. Men så glemte vi bleier da vi skulle sove hos mormor en helg, og da vekket han oss når han måtte tisse og klarte seg tørr gjennom natten. Da vi kom hjem igjen tenkte jeg å fortsette den nye trenden, men det var ikke sjans - han våknet kliss våt de fem neste nettene til tross for at jeg vekket ham for å tisse da jeg gikk og la meg. Han sover så dypt, virker det som.

Det var leit at han fortsatte å tisse på seg igjen når han kom hjem, det skyldes nok at han sover ekstra tungt hjemme i sin egen seng ja. Du skriver at du "har ikke satt igang med avvenningen nå", mener du avvenning med nattbleie, eller avvenning fra sengevætingen? Å slutte med bleie betyr ikke at ungen slutter å tisse på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsan

Vår gutt var litt over 5 før nattbleien ble kuttet ut. Det går jo ikke mer enn drøyt en pakke i måneden, så man trenger ikke handle inn så ofte. Og innkjøpene ble gjort om kvelden, dvs han var ikke med, og sjansen for å treffe kompiser var liten.

Dessuten var min "back up-plan" å si at jeg handlet inn fordi vi skulle ha tantebarn på overnattingsbesøk! Fikk aldri bruk for denne, men den kan jo brukes også for å unnskylde bleier på badet.

Vi hadde bleiene inne i et skap på badet - lite sannsynlig at andre 5-åringer titter inni der (sikkert annerledes hvis barnet blir 6-7-8 år). Men man trenger jo ikke å ha disse bleiene så ekstremt tilgjengelig som man gjør når barnet bruker dagbleier, så du kan f.eks. ha det inni klesskapet ditt eller hvor som helst, og så hente frem en og en. Eller ha en 5-6- stykker i en nøytral pose inni et skap på badet, og selve pakken et mer bortgjemt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tone B som tydeligvis ble trigget av et eller annet i innlegget mitt og måtte plukke det fra hverandre - jøje meg fordi innlegget som omtalte det å kjøpe bleier fikk det til å høres ut som en NASA operasjon, noe jeg synes en hel familie burde slippe, det er vanligvis nok styr i en hverdag. Er utover det enig i at et barn må hjelpes i en slik situasjon, selvsagt.

Ditt spørsmål om avvenning virker litt underlig på meg, da dette med å tisse i senga og tisse i senga er to sider av samme sak, vel...?

Problemet for meg vil ikke være AT han bruker bleier, jeg kjøper jo bleier så lenge han trenger det. Men hva gjorde man egentlig før da? Jeg vet ikke hvor utbredt problemet med sengevæting er, eller hvor lenge det er vanlig at man har det problemet. Er det et sånt problem som er enda et utslag av vår dulle-generasjon, eller virker det bare veldig vanlig nå fordi det er mer "åpenhet rundt det"...?

Aner ikke hvordan han vil ta det med tissinga etter hvert, vet bare at han har veldig ulikt tissemønster hos meg og hos andre. Hos meg er det ikke et problem, ei heller hos mine foreldre. Men hos farmor og farfar er det en del "skvetting". Det gjelder jo en kroppsfunkjson som er avhengig av mestring, så jeg synes det er veldig vanskelig å vite når man kan være litt "streng" og konsekvent og når man burde la det ligge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...