Gå til innhold

Å bytte etternavn

Anbefalte innlegg

Gjest Madley
Skrevet

Jeg har lyst til å bytte etternavn.

Men er i ett lite dilemma, synes jeg selv da. :-?

For nå heter jeg Leya fjordfjell sjø (feks) Det er det ingen andre som heter. Kjæresten min har et helt vanlig -sen navn. Og har i hele sin barndom og oppvekst blitt kalt bare ved dette navnet, siden de var 3 stk på fotballlaget som het det samme. Så hun nekter å skifte..hvilket jeg skjønner og godtar.

Dersom jeg bytter ut både mellomnavnet mitt og etternavnet mitt til-sen, så heter jeg det samme som læreren min og det gidder jeg ca ikke... Dersom jeg tar Sjø -sen så heter jeg fortsatt det samme som noen andre.

Huff...ja jeg er sær som tenker på at andre heter det samme.

For meg er litt av det å gifte seg, å få samme etternavn. Da blir vi på en måte enda litt mere i familie...

Bare noen tanker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan ikke din "tilkommende" bytte da? Hvis du har et mer spennende navn .. og dere vil hete det samme.

Skrevet
Hvorfor kan ikke din "tilkommende" bytte da?  Hvis du har et mer spennende navn .. og dere vil hete det samme.

Fordi kjæresten hennes ikke ønsker å bytte.. :)

Gjest Fighter
Skrevet

Hva med å beholde mellomnavnet og slenge på hennes? Fjordfjell -sen?

Gjest Madley
Skrevet

:o

Har jeg aldri tenkt på en gang..trodde jeg måtte beholde etternavnet og kutte mellomnavnet???

Skrevet

Hmm, dette er vanskelig, ja. Jeg har hele tiden sagt at jeg skal beholde mitt navn og ikke ta hans vanlige -sen navn. Her om dagen fikk vi ett brev der det stod Herr X -sen og Fru x -sen og da sa sambo at det var noe han satte veldig stor pris på. Jeg har tenkt mer og mer på det og kommet til at jeg skifter etternavn. I dag har min sambo bursdag så jeg tenkte det ville være en fin overraskelse til ham i dag at han får vite at jeg har bestemt meg for å ta hans navn i tillegg.

Skrevet

Vanskelig det der... Tenker litt på navnevalg jeg også for tiden. Mitt fornavn er et ganske langt dobbeltnavn (5 stavelser). I tillegg har jeg et tostavelses etternavn. Jeg vil ha min kjæres etternavn (to stavelser), men hadde opprinnelig tenkt å ha mitt etternavn som mellomnavn, men det blir jo så langt!

Bipbip bipbipbip bipbip bipbip

Mange stavelser, det... Så nå grubler jeg litt på å bare ta hans etternavn, men jeg er jo glad i mitt navn...

Jeg er fast bestemt på at jeg vil ha hans navn fordi jeg, i likhet med deg, Leya, føler at det er litt av det som er vitsen med det hele...

Jeg går også for "Leya Fjordfjell -sen".

Skrevet

Er egentlig i mot dette med etternavnsbytting.. men...

En mulighet er at dere begge heter Fjordfjell-Andersen (med bindestrek)

til etternavn (om kjæresten vil gå med på det da.. det vil hun sannsynligvis ikke?) Og du kunne da beholde Sjø som mellomnavn..

Eller dere kan hete Sjø-Andersen (eller Andersen-Sjø eller, Andersen-Fjordfjell) og du ha Fjordfjell som mellomnavn..

Bare for å "utvide horisonten" din litt.. ;)

Gjest Fighter
Skrevet
:o

Har jeg aldri tenkt på en gang..trodde jeg måtte beholde etternavnet og kutte mellomnavnet???

Ingen grunn til at du må kutte mellomnavnet med mindre du vil det selv.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å bytte etternavn da jeg også gifter meg med en -sen. Synes ikke han skal bytte heller, for vi har hatt disse navnene så lenge at de er våre øremerker (selv et -sen kan være det :hoho: )

Jeg har aldri skjønt hvorfor man vil bytte etternavn heller da.

Hvis man skal ta et annens etternavn synes jeg iallefall at begge tar hverandres. Nå kan man jo sette bindestrek mellom også, så det kan dere jo vurdere. Da gir begge litt, og tar litt.

Gjest Fighter
Skrevet

Vi har tatt hverandres. Nå heter vi Optimist og Optikeren Fjell Måne :-)

Skrevet

Hvis man skal ta et annens etternavn synes jeg iallefall at begge tar hverandres. Nå kan man jo sette bindestrek mellom også, så det kan dere jo vurdere. Da gir begge litt, og tar litt.

Helt enig.. :enig_animasjon:

Men disse diskusjonen har vi jo hatt en del av før.. :)

Gjest Madley
Skrevet

Jeg trenger ikke å skifte navn. Det er ingen som forventer at jeg skal skifte navn..Derfor har jeg lyst! :sjarmor:

Skrevet

Jeg ikke skifte etternavn. Jeg har tenkt ett helt år på dette nå og gått noen runder med meg selv. Jeg har valgt selv, og det valget vil jeg stå for. Ingen som har tvistet armen min her for å få meg til å skifte mening.

Skrevet

Hvorfor begynner dere uoppfordret å forsvare det at dere bytter etternavn?

Gjest Madley
Skrevet

Jeg forsvarer meg ikke :wink: Bare sa hvorfor jeg ville gjøre det...

Skrevet

Må du oppfordre oss til det da? Hvorfor må du pirke til en fight hver gang dette er oppe da? :wink:

Skrevet
Må du oppfordre oss til det da? Hvorfor må du pirke til en fight hver gang dette er oppe da? :wink:

Hæ? Alt jeg har skrevet er jo:

Helt enig.. :enig_animasjon:

Men disse diskusjonen har vi jo hatt en del av før.. :)

Skrevet

Glem det..............gidder bare ikke..........

(og ikke vil jeg ødelegge tråden til Leya heller)

Gjest Madley
Skrevet

Jenter da...

Ikke krangle i Leya-lufter-tankene-sine-tråd :fy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...