Gå til innhold

Skal jeg ta ut av BSU, eller ta lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger til sammen rundt 10 000 for regninger og husleie denne mnd. Har sluttet på studiet pga depresjon og har nylig sendt inn søknad om støtte til NAV. Venter på svar derifra og usikker på om jeg vil få støtte der i det hele tatt siden jeg hører de har strammet inn.

Jeg har vanligvis god kontroll på økonomi og regninger. Nå har jeg utsatt alt i noen måneder og er nå kommet dithen at det må betalles før nyttår.

Jeg har satt inn 20 000 på BSU i løpet av dette året også, og lurer på om jeg skal åpne denne og ta ut disse eller om jeg skal ta et lån og regne med å få tilbakebetalt dette før rentene kommer? Jeg har ikke familie eller venner å låne av.

Jeg vil helst ikke ta ut, siden det bare er en måned før pengene sperres. Kan jo maks sette inn 20 i året, så det blir aldri vei tilbake.

Sikkert noen som kommer til å foreslå dagpenger, eller krisepenger eller hva dette heter på NAV. Hvor mye er i så fall dette, og har jeg mulighet for å få det når jeg faktisk har 20 på BSU?

Takknemlig for et råd nå..

Anonymous poster hash: 2b892...b46
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde ei venninne som søkte dagpenger av NAV, men saksbehandleren påpekte at hun faktisk hadde penger på BSUen, som ikke var sperret. De mente hun burde trekke dem ut først. Så jeg tror at dersom du har 20 000 som ikke er sperret endå, vil du ikke få noe støtte fra NAV endå. Tror jeg, men jeg er ikke helt sikker.

Har ikke lån mye høyere renter? Sidan du allerede har pengene mener jeg at det er lettest om du tar de 10 000 kr ut fra BSUen. Det er kjipt, men samtidig slipper du å tenke på tilbakebetaling og renter etter dette, og pengene er jo enda ikke sperret så det får ikke konsekvenser hos skatteetaten. Jeg tok ut 10 000 kr en høst jeg selv trengte det, og det var helt ok. Du bare går i banken og sier at du ønsker det, banken spørr ikke, det er greitt. Det er ganske enkelt.

Endret av lillsunshine
Skrevet

Forutsatt at du:

-Har vært student uten mye inntekt i 2013

-Kan ta ut 10.000 og fortsatt spare i BSU fremover

så ja. Bruk fra BSU. Om du i tillegg er ung så er det ikke noe å lure på. BSU-sparing er først veldig lønnsomt etter du har kommet i jobb. Under studie uten jobb er det egentlig ikke noe spesielt poeng i å sette av pengene på BSU versus vanlig sparekonto.

Og du får ikke penger fra NAV i nødsfall om du har penger på sparekonto, også BSU.

Anonymous poster hash: e129d...1e5
Skrevet

Du får ikke penger av NAV når du har usperrede midler i BSU.

Anonymous poster hash: a20b4...23a
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er 25 år.

Takk for rådene..

ts

Skrevet

Hvis du har rett på dagpenger så får du det mens du har penger på bok, bsu eller ikke. Samme med AAP, uføretrygd, foreldrepenger osv.

Lillsunshine; er du sikker på at det ikke var snakk om sosialpenger eller nødpenger? For da kan det stemme. Sosialpenger/nødpenger får man som regel ikke dersom man har penger på bsu eller sparekonto. Noen ganger kan de derimot se bort i fra det.

Skrevet

Jeg har nå søkt om å ta ut av BSU. Ble redd for å få avslag på søknaden min basert på det. Jeg skylder 30 tusen til søsteren min så pengene på BSU er vel egentlig ikke "Mine" uansett. Hadde vært forferdelig om de sa nei bare på grunn av det. Men nå er de vekk uansett snart..

ts

Skrevet

Hvis du har rett på dagpenger så får du det mens du har penger på bok, bsu eller ikke. Samme med AAP, uføretrygd, foreldrepenger osv.

Lillsunshine; er du sikker på at det ikke var snakk om sosialpenger eller nødpenger? For da kan det stemme. Sosialpenger/nødpenger får man som regel ikke dersom man har penger på bsu eller sparekonto. Noen ganger kan de derimot se bort i fra det.

Det er godt mulig det var det. Venninnen omtalte det bare som dagpenger, uten at jeg kan si om det var det hun mente eller ikke. Det er mulig det bare var nødpenger, for dette var et siste desperat forsøk mens hun var på jobbleting etter endt studie og pengene begynte å ta slutt. Hun var altså ikke syk, men bare arbeidsløs på leit etter jobb.

Skrevet

Jeg har nå søkt om å ta ut av BSU. Ble redd for å få avslag på søknaden min basert på det. Jeg skylder 30 tusen til søsteren min så pengene på BSU er vel egentlig ikke "Mine" uansett. Hadde vært forferdelig om de sa nei bare på grunn av det. Men nå er de vekk uansett snart..

ts

Må du søke for å ta ut av BSUen når pengene ikke er sperret? I banken spurte de meg ikke det året jeg tok det ut. Det høres rart ut. Så lenge pengene ikke er sperret er de jo disponieble, jeg tror ikke de kan nekte dei å ta pengene tilbake da?

Skrevet

Må du søke for å ta ut av BSUen når pengene ikke er sperret? I banken spurte de meg ikke det året jeg tok det ut. Det høres rart ut. Så lenge pengene ikke er sperret er de jo disponieble, jeg tror ikke de kan nekte dei å ta pengene tilbake da?

Må ikke søke, men kan ikke gjøre det over TLF, må sende mail til banken. Bare formulerte meg feil.

ts

Skrevet

Har du ikke nettbank?

Anonymous poster hash: 439d7...27c
  • Liker 1
Skrevet

Har du ikke nettbank?

Anonymous poster hash: 439d7...27c

Jo.Jeg sendte mail. I nettbanken....

Ts

Skrevet

Du trenger ikke å sende mail. Er de ikke bundet er det bare å overføre dem til annen konto. Ta ut alt, 10 000 til regninger og 10 000 til søsteren din.

Anonymous poster hash: a20b4...23a
Skrevet

I nettbanken kan man overføre mellom kontoer selv, også fra BSU kontoen

Anonymous poster hash: e9482...704

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...