AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #1 Skrevet 29. november 2013 Hver morgen kjører jeg på et landeveisstrekke uten gatebelysning, og nå når det er mørkt ute har dette blitt et direkte mareritt! Jeg vil si at så mange som 60-70 % av bilene jeg møter, har feil justerte lys! I dag for eksempel, møtte jeg en rekke på 6 biler. Noen hadde for høye lys, noen for lave, og andre igjen hadde lys som lyste for mye inn i veibanen. Resultatet var at jeg måtte bremse opp og kjøre til siden inntil de hadde passert, for jeg så ingenting! Uansett hvor jeg så, ble jeg blendet. I bakspeilet så jeg at alle biler bak meg gjorde det samme, så det var ikke bare jeg som opplevde dette som ubehagelig. Så dette får bli min lille oppfordring til alle bilister: sjekk lysene dine! Vet du ikke hvordan, er det en grei beskrivelse her, eller så utfører alle NAF-stasjoner denne tjenesten for en billig penge. På forhånd takk! Anonymous poster hash: 27107...788 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #2 Skrevet 30. november 2013 Helt enig! Jeg har en tilsvarende "landlig" jobbrute, og vel halvparten av trafikken har feil belysning. Om det nå er at lyset peker feil vei, er ødelagt, eller noen kjører med tåkelys på en klarværsdag: Så vanskelig skal det ikke være å bruke ordentlig og forskriftsmessig belysning. Anonymous poster hash: 5d1ac...30b 1
petterm Skrevet 30. november 2013 #3 Skrevet 30. november 2013 Utrolig mange som kjører med tåkelys etter mørkets frambrudd. Det er til tider plagsomt. 1
Blåball Skrevet 30. november 2013 #4 Skrevet 30. november 2013 Enig. Mange som burde lese litt regler på lysbruk. Blir ofte blenda av både feiljustering og feil bruk(f.eks. tåkelys + nærlys. Skift over til parklys om du må ha tåkelysa på!) 1
catman Skrevet 30. november 2013 #5 Skrevet 30. november 2013 Det har nylig blitt diskutert hvordan tåkelys skal anvendes, og hva som er rammene for rett belysning: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=787108 Det er stor enighet om at det er ønskelig med forsvarlig belysning. Jeg har sjøl lagt merke til dette over mange år. I og med at det nesten aldri er politikontroll lenger, og at politiet fremstår i media som en gjeng inkompetente kosebamser på kaffeslabberas, så tror jeg nok folk vil fortsette med å gjøre "hva de vil".
Brian O'Conner Skrevet 1. desember 2013 #6 Skrevet 1. desember 2013 Xenon-lys er det verste jeg vet. Og de nye pærene til mercedes, bmw og audi. Når jeg ser at de tar 95% av lyse mitt vekk slik at jeg ikke ser en ting foran meg, da spekulere jeg litt. Hva skal jeg si til politiet hvis jeg kjørte på noen når jeg hadde bare 5% lys?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå