Gå til innhold

Regner takstmann med solforhold?

Anbefalte innlegg

Gjest Lady.In.Heels
Skrevet

Hei. Jeg har sett på to identisk like leiligheter. Forskjellen er sol forholdene. Den ene har sol hele dagen, mens den andre kun har sol til kl. 15 på ettermiddagen.

De er begge taksert til lik pris. Er det ikke vanlig at de går litt ned i pris når den ene har dårligere sol forhold? Tar de ikke med dette i taksten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det tas med i taksten normalt sett, men det påvirker noen ganger prisantydningen eller salgsprisen. Kommer mye an på andre ting også.

Skrevet

Jeg googlet litt og fant ut at jeg muligens tok feil og at solforhold/utsikt er en del av verditakst. Men jeg er usikker på om solforholdene alene (uten utsikt) har veldig mye å si når det er en leilighet i en by for eksempel.

Skrevet

Det er jo helt på trynet om man skal måtte betale MER for en leilighet som har mye sol. I mine øyne er det utelukkende negativt.

Anonymous poster hash: e0797...6aa
Skrevet

For meg hafdde det ikke vært så veldig nøye i en blokk, men om det hadde vært to hus der det ene hadde sol bare mens jeg var på jobb og det andre helt til solnedgang hadde jeg garantert betalt mer for det med gode solforhold.

Skrevet

Var en dom på dette fra Majorstuen nylig.

Der takstmannen hadde bommet på solen, så godt mulig de glemmer solforholdene nå ;)

Det var uansett ikke så mye sol som de mente de kunne forvente av taksten da de kjøpte leiligheten.

Skrevet

Om leilighetene var identiske.. altså samme utbygger, samme materialer, samme område, planløsning og størrelse, så er det godt mulig at de faktisk har en takst på denne type leilighet også. De gjør det gjerne sånn når det er nye leiligheter som er helt identiske, i stedet for å ha en detaljert takst på hver enkelt leilighet, når de strengt tatt er prikk like, utenom ting som solforhold/utsikt.

Det er uansett kjøper som setter kjøpsverdien. Om begge går for det samme kan man jo gjøre et bedre kjøp om man får den med best solforhold og bruke dette som et salgsargument når/hvis den skal selges igjen.

Skrevet (endret)

Sol er ganske verdifullt for mange, og kommer klart med i vurderingen når man kjøper bolig. For de fleste, altså. Selv om man ikke sitter i sola, så er det varmere i skyggen av en parasoll enn om man er uten sol. Og da har man et valg.

Jeg ville aldri kjøpt en bolig der det var sol til kun kl 15.

Da tenker jeg på boliger med balkong eller hage. Er det ikke mulighet til å være ute, spiller ikke sol så stor rolle.

Endret av Majott
Skrevet

Sol er ganske verdifullt for mange, og kommer klart med i vurderingen når man kjøper bolig. For de fleste, altså. Selv om man ikke sitter i sola, så er det varmere i skyggen av en parasoll enn om man er uten sol. Og da har man et valg.

Jeg ville aldri kjøpt en bolig der det var sol til kun kl 15.

Da tenker jeg på boliger med balkong eller hage. Er det ikke mulighet til å være ute, spiller ikke sol så stor rolle.

Det er en leilighet med terrasje på 34 kvm.

Anonymous poster hash: b196a...32c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...